AİLE İÇİ ?İDDETİN ÖNLENMESİNDE DİNİN ROLÜ

Aile içi şiddet, aile üyelerinden biri tarafından ailenin bir başka üyesinin yaşamınıfi zikî veya psikolojik bütünlüğünü ya da bağımsızlığını tehlikeye sokan, kişiliğine veya kişilik gelişimine ciddi anlamda zarar veren eylem veya ihmaldir.Şiddet insanlık onuruna bir saldırıdır. Şiddet mahre-miyete dokunmaktır. Aslında bireysel olmaktan çok toplumsal bir sorundur. Kamu vicdanında açılmış bir yaradır.İslâm'ın inşa etmek istediği aile ve toplum modeli ve bunu gerçekleştirmek için va'z ettiği genel ahlâk ilkeleri şiddetten uzak durma, onu önleme ve onunla mücadele etmede önemli dayanak noktalarımızdır.Makalede genel olarak aile içinde görülen ve özellikle kadın, çocuk ve yaşlılara yönelik şiddet biçimlerine temas edildikten sonra İslâm'ın insana bakışı, öngör-düğü aile modeli, her çeşidiyle şiddetin önlenebilmesi için, dinin ortaya koyduğu prensiplerin anlaşılmasıve uygulanmasının önemi gibi hususlar üzerinde durulacaktır.

ROLE OF RELIGION IN PREVENTION OF DOMESTIC VIOLENCE

Domestic violence is act or negligence which is one of family members is imperiled physical or psychological integrity of life or independence, and is damaged severely personality or personality development by other family members.Violence is attack on the honor of humanity. Violence is to touch to privacy. It is a social problem rather than indi-vidual. Model of family and community which is İslâm want to build and global ethical principles preaching to realise this object are important basis points for refrainment from violence, to prevent it, and combating domes-tic violence.In this article, we will try to dwell on issues such as human perspective of İs-lâm, its foreseeing model of family and important of understanding and ap-plication of the principles were relieved by religion in order to prevent all forms of violence as soon as we have contacted forms of violence usually seen in family against especially women, child and old.

___

  • Ahmed b. Hanbel (241/855), el-Müsned, c. I-VI, İst. 1992.
  • Aile İçi Şiddetin Sebep ve Sonuçları, T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu, Ankara 1995.
  • Altınay, Ayşegül; Arat, Yeşim, Türkiye'de Kadına Yönelik Şiddet, İst. 2007, s.110.
  • Alyanak, Behiye, "Şiddet ve Çocuk", Din ve Hayat Der., İstanbul Müf- tülüğü, 2012, sy. 15, s.86.
  • Bağlı, Mazhar, "Şiddetin Tarihsel ve Töresel Arka Planı", Din ve Hayat, 2012, sy. 15, s. 76.
  • Buhârî, Ebû Abdillah Muhammed b. İsmail (256/870), el-Câmiu's- sahîh, İst. 1992, c. I-VIII.
  • Dârekutnî, Ali b. Ömer (ö. 384/995), Sünen, Kahire 1386/1996, c. I-IV.
  • Dârimî, Ebû Muhammed Abdullah b. Abdirrahman (255/868), Sünen, c. I-II, İst. 1992.
  • Ebû Dâvûd, Süleyman b. el-Eş'as es-Sicistânî (275/888), Sünen, İst. 1992, c. I-V.
  • Erkan, Rüstem; Bozgöz, Faruk, "Kadına Yönelik Şiddetin Sosyo-Eko- nomik, Dinsel ve Kültürel Boyutları: Diyarbakır Örneği", Ekev Akademi Der., 2004, c. VIII, sy. 18, s. 241.
  • Görgülü, Ülfet, "Yaşımı Söylemeye Utanıyorum", Diyanet Aylık Dergi, Haziran 2010, sy. 234, s. 38-39.
  • Güler, Nuran; Tel, Hatice- Özkan Tuncay; Fatma, "Kadının Aile İçinde Yaşanan Şiddete Bakışı", C.Ü. Tıp Fak. Der. 2005, c. XXVII, sy. 2, s. 51.
  • Güner, Osman, "İslâm Düşüncesinde Kadına Yönelik Şiddet Söylemine Bir Bakış", OMÜ İlahiyat Fakültesi Der., 2007, sy. 23, s. 58.
  • Güneş, Abdulbaki "Kur'ân Işığında Şiddet Sorununa Bir Bakış", Din Bilimleri Akademik Araştırma Der. 2005, c. V sy. 3, s. 9.
  • Heyet, Kur'ân Yolu, Ankara 2006.
  • http://www.who.int/topics/violence/en/
  • İbn Mâce, Ebû Abdillah Muhammed b. Yezîd el-Kazvînî (273/886), Sü- nen, tahk. Muhammed Fuâd Abdulbâkî, İst. 1992. (Ofset), c. I-II.
  • İbn Sa'd, Ebû Abdillah Muhammed (230/884), et-Tabakâtü'l-kübrâ, Beyrut 1958, c. I-VIII.
  • Kadına Yönelik Şiddetle Mücadelede Din Görevlisinin Katkısının Sağ- lanması Eğitim Seti, "Aile İçinde Kadına Yönelik Şiddet", Ankara 2010, s. 29-31.
  • Koştu, Nazan "Yaşlı İstismarı ve İhmalinin Önlenmesinde Halk Sağlığı Hemşiresinin Rolü", Özveri Der. 2005, 2, s. 528.
  • Moses, Rafeal, "Şiddet Nerede Başlıyor?", çev. Ayşe Kul, Cotigo, YKY, 1996, sy. 6, s. 23.
  • Müslim b. El-Haccâc (261/874), el-Câmiu's-sahîh, tahk. Muhammed Fuâd Abdulbâkî, c. I-III, İst. 1992. (Ofset)
  • Nesâî, Ebû Abdirrahman Ahmed b. Şuayb (303/915), Sünen, İst. 1992, c. I-VIII.
  • Öztürk, Emine, Türkiye'de Aile İçi Şiddet, Kadın Sığınma Evleri ve Din, Marmara Ünv. Sosyal Bil. Ens., İst. 2008.
  • Râzî, Fahruddîn Muhammed b. Ömer b. el-Hüseyn (606/1210, Mefâtî- hu'l-gayb, Beyrut 1985, c. I-XXXII.
  • Tarhan, Nevzat, Kadın Psikolojisi, İst. 2005.
  • TBMM Araştırma Komisyonu Raporu, T.C. Başbakanlık Kadının Statü- sü Genel Müdürlüğü, Ankara 2006.
  • Tirmizî, Ebû İsâ Muhammed b. İsâ (279/892), el-Câmiu's-sahîh, İst. 1992, c. I-V.
  • Türkiye'de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet, T. C. Başbakanlık Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü, Ankara 2010.
  • Ünal, İ. Hakkı, "Kadına Karşı Şiddete Nebevî Tavır", Din ve Hayat, 2012, sy. 15, s. 35.
  • Uysal, Aylin, "Dünyada Yaygın Bir Sorun: Yaşlı İstismarı ve İhmali", Aile ve Toplum Dergisi, 2002, c. II, sy. 5, s. 44.
  • Vahip, Işıl; Doğanavşargil, Özge, "Aile İçi Fiziksel Şiddet ve Kadın Hastalarımız", Türk Psikiyatri Dergisi, 2006, c. XVII, sy. 2, s. 108.
  • World Healt Organization, The Who Multi-Country Study on Women's Healt and Domestic Violence Against Women, 2003.
  • Yılmaz, Macid, Ergenlerde Şiddetin Önlenmesinde Din Eğitiminin Rolü, Atatürk Ü. Sosyal Bil. Ens., Erzurum 2010.