Beden Temizliği İçin Yapılmış Mekânlar İle İlgili Hadislerin Tenkid Ve Tahlili

Beden Temizliği İçin Yapılmış Mekânlar, İslam öncesi bazı toplum-larda temizlik, eğlence ve kültürel faaliyetlerin yapıldığı yer olarak tarihteki yerini almıştır. Sıcak bir iklim olması itibariyle Hicaz bölgesinde hamama ihtiyaç duyulmadığı ve dolayısıyla da bilinmediği hususu bu dönem ile ilgili olarak genel kabul gören görüştür. Muhaddislerden bazıları, beden temizliği için yapılmış mekânlara girme konusunda rivayet edilen hadislerin illetli olduğunu belirtmişlerdir. Hamam ile ilgili hadislerin tarikleri tek tek incelendiklerinde sıhhat derecesine ulaşmamakla birlikte, bir kısmının farklı tariklerle mana olarak birbirlerini destekledikleri görülmektedir. Dinî bir zorunluluktan veya başka sebeplerle yıkanmak isteyen her müminin guslederken avret sayılan yerlerini başkalarına göstermemesi zorunluluğu, hamam ile sınırlı olmayıp her yerde geçerlidir.

The Critic And Analysis Of The Hadiths Dealing With The Places Built For The Bodily Cleansing

The Places built for the bodily Cleansing had been used in some pre Islamic societies for the activities of cleansing, entertainment, and for cultural habits in the history. There is a common acceptable idea that at that time there was no need of hamam (body cleansing places with hot water and for this reason there had been no places such these ones just because the climate of Hijaz had been very hot. Some of the Hadith narrators stated that narrations of the hadiths dealing with the Places built for the bodily cleansing are, in text and form, accidental (with illat). Although the narrative ways ( Tariq) of the hadiths cant be seen as the sound ones when studied single by single, it is obvious that some of them are somewhat, supporting each other in the context of meaning. The fact that a religious person has to avoid from showing his/her awrah while, as a religious commandment or as a secular reason, cleaning up his/her body, is the valid action in every where.