Levinas ile Buber: Ben, sen ve başkası

Levinas ve Buber, insanlar arası ilişkilerin ilksel yapılarını ve kökensel özelliklerini farklı kavramlar ışığında aydınlatmaya çalışmışlardır. Levinas Başkası’yla olan etik ilişkinin farklılığını ve indirgenemezliğini gündeme getirirken, Buber karşılıklılık temelindeki Ben-Sen diyaloğuna odaklanmıştır. Bu makalede temel olarak Levinas’ın ‘yüz-yüze’ felsefesinde Başkası’yla etik ilişki ve Buber’in diyalojik felsefesinde aracısız Ben-Sen ilişkisi ele alınacaktır. ‘Ben’, ‘Sen’ ve Başkası’na ilişkin her iki filozofun da benzer ve farklı düşünceleri irdelenecek ve karşılaştırılacaktır.

Levinas with Buber: I, You and Other

Levinas and Buber have tried to illuminate the primordial strucures and original features of interpersonal relations by different concepts. While Levinas deals with the alterity and the irreducubility of ethical relation with the Other, Buber focuses on the I-You dialogue on the grounds of reciprocity and symmetry. In this paper, mainly the ethical relation with the Other in the ‘face-to-face’ philosohy of Levinas and the immediate relation of I-You in the dialogic philosophy of Buber will be investigated. Common and distinctive remarks of both philosphers on ‘I’, ‘You’ and Other will also be scrutinized and compared.

___

  • BAUMAN, Zygmunt. (1998). Postmodern Etik. (Çev. Alev Türker). İstanbul: Ayrıntı.
  • BUBER, Martin. (2003). Ben ve Sen. (Çev.İnci Palsay). Ankara: Kitabiyat.
  • FARLEY, Wendy. (1994). “Emmanuel Levinas:Ethics as Domination or Desire”, in Transitions in Continental Philosophy. (Ed. Arleen B. Dallery&Stephen H. Watson). State University of New York Pres.
  • GÖZEL, Özkan. (2005). “ ‘Öteki Metafiziktir’: Levinas’ta Var/lık ve Öte/ki”. Tezkire. sayı:38-39, Ankara: Vadi.
  • LEVİNAS, Emmanuel. (1989). “Martin Buber and the Theory of Knowledge”. The Levinas Reader, (Ed. Sean Hand). USA: Blackwell.
  • LEVİNAS, Emmanuel. (2003a). “Varolansız Varoluş”. (Çev. Erdem Gökyaran). Sonsuza Tanıklık. (Haz. Zeynep Direk, Erdem Gökyaran), İstanbul: Metis.
  • LEVİNAS, Emmanuel. (2003b). “Varlıkbilim temel midir?”. (Çev. Erdem Gökyaran). Sonsuza Tanıklık. İstanbul: Metis.
  • LEVİNAS, Emmanuel. (2003c). “Bütünlük ve Sonsuz’a Önsöz”. (Çev. Zeynep Direk). Sonsuz’a Tanıklık. İstanbul: Metis.
  • LEVİNAS, Emmanuel. (2003d). “Aşkınlık ve Yükseklik”. (Çev. Hakan Yücefer, Zeynep Direk). Sonsuz’a Tanıklık. İstanbul: Metis.
  • LEVİNAS, Emmanuel. (2003e). “Başka’nın İzi”. (Çev. Erdem Gökyaran). Sonsuz’a Tanıklık. İstanbul: Metis.
  • LEVİNAS, Emmanuel. (2003f). “Fenomenolojiden Etiğe”. (Çev. Özkan Gözel). Sonsuz’a Tanıklık. İstanbul: Metis.
  • LEVİNAS, Emmanuel. (2003g). “Etik ve Sonsuz”. (Çev. Özkan Gözel). Sonsuz’a Tanıklık. İstanbul: Metis.
  • LEVİNAS, Emmanuel. (2005). “Ögürlük ve Buyruk”. (Çev. Hamdi Özyel). Tezkire, sayı:38-39, Ankara: Vadi.
  • LUMSDEN, Simon. (2000). “Absolute Difference and Social Ontology:Levinas Face to Face With Buber and Fichte”. Human Studies. 23: 227-241, Kluwer Academic Publishers.
  • MEGİLL, Allan. (1998). Aşırılığın Peygamberleri. (Çev. Tuncay Birkan). Ankara: Bilim ve Sanat.
  • SEDGWİCK, Peter. (2001). Descartes to Derrida: An Introduction to European Philosophy. Blackwell Publishers.
  • WALDENFELS, Bernhard. (1995). “Response and responsibility”. Ethics as First Philosophy, The Significance of Emmanuel Levinas. (Ed. Adriaan T. Peperzak). London: Routledge.