DANTE'NİN "CEHENNEM"İNDE ADALET KAVRAMI VE "CONTRAPASSO " YASASI

İtalyan ve dünya edebiyatının en önemli yazarlarından Dante Alighieri, başeseri İlahi Komedya'da yozlaşmış insanoğlunun günahlarıyla yüzleşeceği yer olarak cehennemi işaret etmekte ve yeryüzündeki insanlara uyarı niteliğinde bir mesaj iletmektedir. Dante, günümüzde yaygın olarak düşünüldüğü şekliyle, cehennemdeki çeşitli cezaları "contrapasso"nun farklı yansımaları olarak tanımlamayı reddeder ve bu terimi, Aristoteles ve diğer tanrıbilimcilerin ortaya attığı sınırlı adalet anlayışından arındırmanın gerekliliğine dikkat çeker. Ozan, eserinin cehennem bölümünde somut bir nitelik kazanan cezalarını tasarlarken, bu cezaların yeryüzünde işlenen suçlarla örtüşmesine öncelik verir. Ozana göre,"contrapasso" yasası gereğince verilen cezanın suça uygunluk taşıması için, sadece niceliksel olarak orantılı olması yetmez; cezanın dilsel olarak da bağlantılı ve hatırlanır olması gerekir. Ozan, her şeyden önce bu cehennem vadisinde "contrapasso" aracılığıyla yargının vazgeçilmezliğini gerekçelendirme amacı gütmektedir. Bu bağlamda, çalışmamızda amaçladığımız üzere, "contrapasso" ve adalet kavramlarının irdelenmesi, Dante'nin dinsel edinimleriyle birlikte, yaşadığı dönemin siyasi ve sosyal olaylarıyla şekillenen düşüncelerinin ürünü İlahi Komedya'nın özünü anlaşılabilir kılması açısından büyük önem taşımaktadır.

THE DIVINE COMEDY: THE CONCEPT OF JUSTICE THROUGH THE XXVIII , XXXIII AND XXXIV CANTOS AND THE LAW OF "CONTRAPASSO" IN DANTE'S "HELL"

Dante Alighieri, one of the masters of Italian and world literature, depicted Hell as a platform where human beings who had been corrupted would face their sins, and in this way he tried to warn humanity. Dante refused to de?ne the various types of punishment in "Hell" as different re?ections of the law of "contrapasso". He also stressed the necessity that this term should be set free from a limited understanding of justice put forth by Aristotle and other theologians. While the poet devised the types of punishment, which acquired a concrete aspect in "Hell", he gave priority to their association with the crimes committed in this world. According to him, regarding the principle of "contrapasso", the punishment should not only be relevant to the crime but also be linguistically relevant and memorable to the criminal. The aim of the poet is to reason the inevitablity of the judgement through the law of "contrapasso". To sum up, it is crucial to scrutinize the causality of "contrapasso" together with Dante's religious acquisitions, so as to render the message of The Divine Comedy, which is inspired by the political and social context of its period, comprehensible.

___

Alighieri, Dante. İlahi Komedya. Çev. Rekin Teksoy. İstanbul: Oğlak, 1999.

Balaci, Alexandru. Dante Alighieri. Bucarest: Pentru Literatura, 1969.

Baldi, Guido ve diğerleri. Dal Testo alla Storia dalla Storia al Testo. Torino: Paravia, 1994.

Bosco, Umberto ve Giovanni Reggio. La Divina Commedia, Inferno. Firenze: Le Monnier, 1982.

Bonazza, Pietro. Dante: Poeta della Giustizia. Web. 8 Şubat 2016.

Dèdèyan, Charles. Dante e Virgilio. Roma: Atti Acc. Agiati, 1982.

Drâmba, Ovidiu. Istoria Literaturii Universale. Bucarest: Vestala, 1997.

Kameen, Joseph. "Darkness Visible: Dante's Clarification of Hell." Journal of the Arts & Sciences Writing Program 2 (2009-2010): 37-41.

Öncel, Süheyla. İtalyan Edebiyatı Tarihi. Ankara: İtalyan Kültür Heyeti, 1997.

Pasquazi, Silvio. Dante e Contrapasso. Web. 5 Mayıs 2016.

Pasquini, Emilio ve Antonio Enzo Quaglio. Commedia Inferno. Italy: Garzanti, 1982.

Petrocchi, Giorgio. L'Inferno di Dante. Milano: Biblioteca Universale Rizzoli, 1989.

Rossi, Vittorio. Saggi e Discorsi su Dante. Firenze: Sansoni, 1930.

Shoemaker, Stephen. The Death of a Prophet: The End of Muhammad's Life and the Beginnings of Islam. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2011.

Steinberg, Justin. "Dante's Justice? A Reappraisal of the Contrapasso." L'Alighieri: Rassegna Dantesca Ed. Saverio Bellomo ve Stefano Carrai. Ravenna: Angelo Longo, 2014. 59-74.

Şakiroğlu, Mahmut. "İlahi Komedya." İslam Ansiklopedisi. Ed. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Araştırmaları Merkezi. 22. Cilt. 2000.

Topakkaya, Arslan. "Aristoteles'te Adalet Kavramı." Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 2. 6 (2009): 631.

Üzülmez, İlhan. "Ceza Sorumluluğunun Esası ve Cezalandırmanın Amacına Dair Düşünce Hareketleri." Atatürk Üniversitesi Erzincan Hukuk Fakültesi Dergisi 5. 1-4 (2001): 259-294.