TOPLUMSAL DEĞİŞİM BAĞLAMINDA HÜSEYİN SU’NUN ÖYKÜLERİNDE NOSTALJİ

Sıla, yurt özlemi şeklinde ortaya çıkan nostalji kavramı zamanla yitirilen çağa ya da güzel şeylere aşırı özlem gibi anlamları karşılayan bir kavrama dönüşür. Özellikle modernizmle birlikte geleneğe sırt çeviren ve her şeyi tüketen birey mutluluğu yakalamayınca çareyi geçmişte arar ve bu bağlamda mutluluğu kimi zaman çocukluğunda kimi zaman ağzında güzel tat bırakmış bir an’da bulmaya çalışır. Bu çalışmada, Hüseyin Su’nun öykülerinde toplumsal değişim bağlamında kaybettiğimiz birtakım toplumsal değerler nostalji ekseninde ele alınmıştır. İlk öyküsünü 1981’de yayımlayan ve Türk edebiyatında öyküleriyle öne çıkan Hüseyin Su’da geçmiş ve bu bağlamda gelenek önemli bir yer tutar. Bu doğrultuda geçmişte hayatımızda yer alan ama günümüzde ise çoğu kimsenin farkına bile varmadığı çoğu şeyi öykülerine taşır ve onları okuyucuya hissettirir. Toplumsal hayattan geçmişte kullandığımız araç gereçlere kadar unuttuğumuz birçok şey yazar tarafından bu öykülerde tekrar gündeme getirilir. Yazar, kaybettiğimiz değerleri bize göstermek suretiyle geleneği bu öykülerinde ön plana çıkarır ve bir anlamda nerede hata yaptığımızı dolaylı bir şekilde göstermeye çalışır

NOSTALGIA IN THE STORIES OF HUSEYIN SU IN TERMS OF SOCIAL CHANGE

The term of nostalgia firstly meant homesickness, but in the course of time it has referred to the ultimate desire for the things lost in time. Particularly, together with modernism, when people who turned back on tradition and used up everything cannot achieve happiness, they look for happiness in the past; sometimes in their childhood or in a delighted memory. In terms of social change, this study dealt with lost social values in the stories of Huseyin within the scope of nostalgia. Huseyin Su, published his first story in 1981 and came to the forefront with his stories in Turkish literature, attaches importance to tradition. In line with that, he makes readers feel many things that are not cared by the majority today, but occupied a place in the past through his stories. The author makes many things that we have forgotten a current issue in his stories; from social life to the tools used in the past. Also, the author features tradition in order to show us the values that we have lost and aims to demonstrate where we have made mistake

___

  • Assmann, Jan (2018), Kültürel Bellek,Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Boym, Svetlana (2007) Nostaljinin Geleceği, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Cross, Gary (2018), Tüketilen Nostalji, The Kitap Yayınları, İstanbul.
  • Göka, Şenol (2001). İnsan ve Mekân, Pınar Yayınları, İstanbul.
  • Hançerlioğlu, Orhan (2012), Felsefe Ansiklopedisi, Remzi Kitabevi, İstanbul
  • Haşim, Ahmet (2016), Gurebâhâne-i Laklakan,Yapı Kredi Yayınları, İstanbul
  • Gelincik sigarası, 1960-80’li yıllar arasında TEKEL tarafından çıkarılan ve yerli olan bir sigara markasıdır. Bu ve bunun gibi yerli sigaraların üretimi (Gelincik, Sipahi, Harman…) 1980’lerden sonra durur. (http://www.hurriyet.com.tr/gundem/tekel-harmani-yeniden-uretecek-3996298)
  • Lekesiz, Ömer (2001), Yeni Türk Edebiyatında Öykü, Kaknüs Yayınları, İstanbul
  • Su, Hüseyin (2015a), Ana Üşümesi, Şule Yayınları, ,İstanbul
  • Su, Hüseyin (2015b), Gülşefdeli Yemeni, Şule Yayınları, İstanbul.
  • Türkçe Sözlük (2011) Büyük Türkçe Sözlük, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
  • Uçan, Hilmi (2003), Edebiyat Bilimi ve Eleştiri, Hece Yayınları, Ankara.
  • Yıldırım, Ercan (2011), Modern Türk'ün Hikayesi, Elips Yayınları, Ankara.