SERVET-İ FÜNÛN EDEBÎ HAREKETİNE MENSUP ŞAİR SIFATIYLA TANINAN SÜLEYMAN NAZİF’İN 1869-1927 SOSYAL SORUNLARA KARŞI DUYARLILIĞI

Süleyman Nazif, Servet-i Fünûn edebî hareketine bağlı sanatçı kimliğiyle bu akıma mensup bütün şahsiyetler için kullanılan “ferdî duyguların şairi” sıfatıyla tanıtılır. Başta Tevfik Fikret olmak üzere birçok Servet-i Funûn sanatçıları için kullanılan bu sıfatın Osmanlı Devleti’nin çöküş ve dağılma sürecine şahit olan birçok Servet-i Fünûn sanatçılarının olduğu gibi Süleyman Nazif'in de sosyal sorunlara duyarlılık yönünü perdelediğini düşünüyoruz. Türk edebiyatı tarihi açısından bakıldığında genel kabule göre Servet-i Fünûn Edebiyatı, 1896-1901 yılları arasında“sanat için sanat” düşüncesi çerçevesinde kendine özgü edebî ilkeler geliştiren ve bu ilkeler doğrultusunda özellikle Fransız edebiyatının etkisiyle şekillenen kısa süreli bir edebî toplaşmadır. Bu toplaşmanın mensubu olarak bilinen Süleyman Nazif'in Servet-i Fünûn Edebiyatı öncesi ve sonrasında kaleme aldığı sosyal içerikli eserleriyle birlikte tanıtılması çok yönlü tarihi şahsiyetini ortaya koymak açısından faydalı olacaktır.

SÜLEYMAN NAZİF’S 1869-1927 SENSITIVITY ON SOCIAL PROBLEMS WHO KNOWN AS A POET BELONG TO SERVETİ FÜNÛN LITERARY MOVEMENT

Süleyman Nazif introduced as poet of individual sense which is a basic banalphrase of Servet-i Fünûn literary movement.We think that thatdefinition disguise many Servet-i Fünûn writer’ssocial themed works - especially Tevfik Fikret - who experiencedextremely collapse and disintegration of Ottoman Empire as well as Süleyman Nazifsocial themed works . We think that it would give us more useful results to interpret precisely the Süleyman Nazif’s worksbefore and after Servet-i Fünûn literary movement as a response to social events who introduced in literary ecole of Servet-i Fünûn -according to generally acceptedopinion-that improved specific literaryprinciples in terms of art for art’s sake within short five years 1896 - 1901 when analyzed from the perspective of history of Turkish literature and accordance with these principlesprimarily influencing by French literature outputs verse and prose

___

  • Akyüz, Kenan. (1997), Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri 1860-1923, İnkılâp Yayınevi, İstanbul.
  • Çetişli, İsmail. (2012), II. Meşrutiyet Dönemi Türk Edebiyatı, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Çetin, Nurullah. (1993), “Süleyman Nazif’in Firak-ı Irak Adlı Eseri”, Türkoloji Dergisi, C. XI, S.1, s.233-256.
  • Demir, Ahmet.(1993), “Süleyman Nazif Şiirinde Namık Kemal Etkisi”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 5, Sayı: 22, s.58-71.
  • Gür, Muhammet. (1992), Makale ve Mektuplarına Göre Süleyman Nazif, Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Yeni Türk Edebiyatı Anabilim Dalı, (Basılmamış Doktora Tezi), İstanbul.
  • Göçgün, Önder. (2010), Süleyman Nazif, Atatürk Kültür Merkezi,Ankara.
  • Topuz, Hıfzı. (2003), II.Mahmut’tan Holdinglere Türk Basın Tarihi, Remzi Yay., İstanbul.
  • Kaplan, Mehmet. (1969), Şiir Tahlilleri I, Tanzimat’tan Cumhuriyete Kadar, Dergah Yay., İstanbul.
  • Karakaş, Dr. Şuayb. (1988), Süleyman Nazif, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yay., Ankara.
  • Korkmaz, Ramazan, (2009), Yeni Türk Edebiyatı 1839-2000 El Kitabı, Grafiker Yay., Ankara.
  • Kurt, Burcu. (2012), “Irak’ta ‘Muktedir’ ve ‘Müşteki’ Bir İttihatçı:Süleyman Nazif Bey’in Basra Valiliği”, Akademik İncelemeler Dergisi (Journal of Academic Inquiries) Cilt. 7, S. 2, s.155-179
  • Mardin, Şerif. (1986), “19.yy.da Düşünce Akımları ve Osmanlı Devleti” Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türkiye Ansiklopedisi, Cilt: 2, İletişim Yay., İstanbul.
  • Süleyman Nazif (1923), Çal Çoban Çal, Kader Matbaası, İstanbul.
  • Uç, Himmet. (2008), Psikanalitik Edebiyat,Ankara: Bizim Büro Basımevi.