SANALLIK SOSYOLOJİSİ BAĞLAMINDA METAVERSE, METAHUMAN VE YAPAY ZEKÂ BETİMLEMELERİ

20. yüzyılın son çeyreği ile 21. yüzyılın ilk çeyreğinde yaşanan teknolojiye bağlı kırılmalar ve değişimler yeni bireysel tipolojiler ürettiği gibi yeni toplumsallıkların da tartışılabilmesine olanak sağlamış olağan üstü bir hızla yaşanan ve çoğu zaman takip edilemeyen yenilikler bazı evrelerin de sorgulanmasını gerekli kılmıştır. Dijitalizm ile birlikte hayatımıza dahil olan artırılmış gerçeklikler, sanal gerçeklikler, Metaverse ve yapay zekâ gibi kavramlarla birlikte sanallığın ve sanallaşmaların tahakkümü altında yeni bir hayatı ve toplumu da mümkün kılmıştır. Alternatif bir sanal alem olarak ifade edilen Metaverse evreni teknolojik gelişmeler eşliğinde bireysel ve toplumsal gerçeklik algılarını yıkmış ve önümüzdeki dönemlerde yepyeni yaşamların kapısını aralamayı hedeflemiştir. Kendi aleminin bireyleri olan Metahuman’larla birlikte insani anlamda yeni kimlikleri ve anlamları da dönüştürmeyi öncelikli projeleri arasına dahil etmiştir. Bu çalışmanın amacı ifade edilen kavramları farklı perspektiflerden ele alıp irdeleyerek içinde bulunduğumuz şartları da göz önüne alarak futuristik toplumsal bir tablo çıkarmaktır.

___

  • Ball, M. (2022). The metaverse and how ıt will revolutionize everything. Liveright Publishing.
  • Baudrillard, J. (2018). İmkansız takas. (Çev. A. Sönmezay)Ayrıntı Yayınları.
  • Clemens, A. (2022). Metaverse for beginners a guide to help you learn about metaverse, virtual reality and ınvesting ın nfts. Independently Published.
  • Çifteci, V. (2018). Geçmişten geleceğe kendiliğe bir bakış: özgünlük, zaman ve özgürlük. Yapay Zeka Ve Zihin Felsefesi Dergisi, 195-210.
  • Dağıtmaç, M. (2022). metaverse distopyasının lideri dijital lider olmak . Lacivert, 74-76.
  • Ellul, J. (2003). Teknoloji Toplumu. (Çev. M. Ceylan) Bakış Yayınları.
  • Haber, G. (2016, 07 13). Dikkat! Pokemon Go masum bir oyun değil! 01 21, 2022 tarihinde https://www.sozcu.com.tr: https://www.sozcu.com.tr/2016/teknoloji/dikkat-pokemon-go-masum-bir-oyun-degil-1312167/?utm_source=dahafazla_haber&utm_medium=free&utm_campaign=dahafazlahaber adresinden alındı
  • Maalouf, A. (2017). Ölümcül kimlikler. (Çev. A. Bora) Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Merter, M. (2014). Psikolojinin üçüncü boyutu nefs psikolojisi ve rüyaların dili.Kaknüs Yayınları.
  • Özcan, B. (2022, Şubat 13). Metaverse’ü anlama rehberi: Metaverse vs. Versemeta. Şubat 21, 2022 tarihinde barisözcan: https://barisozcan.com/metaverseu-anlama-rehberi-metaverse-vs-versemeta/ adresinden alındı
  • Ryan, M.-L. (2003). Narrative as virtual reality. The Johns Hopkins University Press.
  • Sipper, J. A. (2022). The cyber meta-reality beyond the metaverse . Lexington Books.
  • Subaşı, S. (2022). Metaverse'e giden yolun ilk adımları: The Sims. Lacivert, 44-47.
  • Val, J. d., & Sorgner, S. (tarih yok). A Metahumanist Manifesto. 02 15, 2022 tarihinde http://www.nietzschecircle.com:http://www.nietzschecircle.com/Pdf/Metahumanıst_Manıfesto.pdf adresinden alındı