POSTMODERN BİR ROMAN İNCELEMESİ: GALÎZ KAHRAMAN

Postmodernizm 20. yüzyılın ikinci yarısından itibaren değişik alanlarda varlığını devam ettiren bir akımdır. Modernizmin ötesi, modernizmden sonra anlamlarına gelen postmodernizm, sanat ve edebiyatta olduğu gibi ilgili olduğu bütün alanlarda deformasyon, çok seslilik ve çok kültürlülüğü esas alır. Postmodernizmin tanımında ve sahasındaki belirsizlik, onun hakkında kesin yargılara ulaşılmasını engeller. Modernizmde tek tipleşen yaşamın aksine postmodernizmde farklılıklar ve çok seslilik ön plana çıkar. Çağdaş Türk edebiyatının önemli isimlerinden olan İhsan Oktay Anar’ın eserlerinde postmodern unsurlara sıkça rastlanır. Yazar romanlarında özellikle, metinlerarası ilişkiler, ironik dil, fantastik ve masalsı unsurlar, bilgi dezenformasyonu, karnavallaştırma, arayış izleği, imge, psikanalitik unsurlar, dil ve anlatım vb. yönlerden postmodern bir çizgidedir. İhsan Oktay Anar’ın roman karakterleri genel olarak bedensel açıdan eksik, çirkin, uyumsuz, orantısız ve kusurludur. Bu husus yazarın son romanı “Galîz Kahraman”da da görülür. Bu makalede amaç, İhsan Oktay Anar’ın “Galîz Kahraman” adlı romandaki postmodern unsurları tespit edebilmektir

A POSTMODERN NOVEL ANALYSIS: GALÎZ KAHRAMAN

Postmodernism is a current that continues its existence in various fields since the second half of the 20th century. Beyond modernism, postmodernism, which comes to mean after modernism, is based on deformation, polyphony and multiculturalism in all areas where it is relevant, such as in art and literature. The uncertainty in the definition and field of postmodernism prevents it from reaching certain judgments about it. Contrary to the monotonous life in modernism, differences in postmodernism and polyphony come to the forefront. Postmodern elements are frequently encountered in the works of İhsan Oktay Anar, one of the most important names of contemporary Turkish literature. In his novels, especially, intertextual relations, ironic language, fantasy and fairy tale elements, information disinformation, carnivalization, search pursuit, image, psychoanalytic elements, language and narration. direction is a postmodern line. Ihsan Oktay Anar's novel characters are generally incomplete, ugly, incompatible, disproportionate and flawed in terms of their bodily form. This is also seen in the author's latest novel, "Galîz Kahraman". The purpose of this article is to identify the postmodern elements of the novel named "Galiz Kahraman" of İhsan Oktay Anar.

___

  • Aktulum, Kubilay (2000), Metinlerarası İlişkiler, Öteki Yayınevi, İstanbul.
  • Anar, İhsan Oktay (2014), Galîz Kahraman, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Aşkaroğlu, Vedi (2014), Postmodern Söylem ve İhsan Oktay Anar İle John Fowles Romanlarının Postmodernist Açıdan Karşılaştırılması, Doktora Tezi, Ardahan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ardahan.
  • Bakhtin, Mikhail (2001), Karnaval’dan Romana, (Çev.: Cem Soydemir), Ayrıntı Yayınları, Bezel, Nail (1992), “Modernizm ve Postmodernizm”, Littera Edebiyat Yazıları, C. 3.
  • Çetin, Nurullah (2012), Yeni Türk Şiirinde Geleneğin İzleri, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Ecevit, Yıldız (2014), Türk Romanında Postmodernist Açılımlar, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Emre, İsmet (2006), Postmodernizm ve Edebiyat, Anı Yayınları, Ankara.
  • Gür, İmran (2017), “Mekânsal Varoluştan Süresel Varoluşa Evrilme Sürecinde Postmodern Özne”, Hikmet-Akademik Edebiyat Dergisi [Journal of Academic Literature], Gelenek ve Postmodernizm Özel Sayısı, Yıl 3, Sayı 7, s. 158-171.
  • İlim, Fırat (2016), Bahtin-Diyaloji, Karnaval ve Politika, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Karabulut, Mustafa, Biricik, İbrahim (2017), “Postmodern Edebiyatın Ne’liği”, HikmetAkademik Edebiyat Dergisi [Journal of Academic Literature], Gelenek ve Postmodernizm Özel Sayısı, Yıl 3, Sayı 7, 2017, s. 34-45.
  • Koçakoğlu, Bedia (2012), Anlamsızlığın Anlamı Postmodernizm, Hece Yayınları, Ankara.
  • Koçyiğit, Mesut (2017), İhsan Oktay Anar’ın Romanlarında “Karnaval”ın İzleri, Yüksek Lisans Tezi, İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi, Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Önder, Alev (2017), “Kuşlar Yasına Gider’’ Romanında Postmodernizmle Geleneğin Buluşması, Hikmet-Akademik Edebiyat Dergisi [Journal of Academic Literature], Gelenek ve Postmodernizm Özel Sayısı, Yıl 3, Sayı 7, s. 99-111.
  • Sazyek, Hakan (2002), “Türk Romanında Postmodernist Yöntemler Yönelimler”, Hece-Türk Romanı Özel Sayısı, Mayıs/Haziran/Temmuz, s.493-509.
  • Şahin, Elmas (2016), Leylâ Erbil’in Kalan ve Tuhaf Bir Erkek Romanlarında Postmodernizmin Yansımaları, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin. Şaylan, Gencay (1999), Postmodernizm, İmge Kitabevi, Ankara.
  • Tanyıldız, Ahmet (2017), “İnşânın Postmodern Terennümü II: Yedinci Gün’de Osmanlı Türkçesi Kullanımına Dair”, Hikmet-Akademik Edebiyat Dergisi [Journal of Academic Literature], Gelenek ve Postmodernizm Özel Sayısı, Yıl 3, Sayı 7, s. 89-98.
  • Timur, Kemal (2017), “Kural Tanımayan Bir İdeoloji: Postmodernizm”, Hikmet-Akademik Edebiyat Dergisi [Journal of Academic Literature], Gelenek ve Postmodernizm Özel Sayısı, Yıl 3, Sayı 7, s. 1- 9.
  • Tuğluk, Abdulhakim (2017), “İroni Nedir”, İdil Sanat ve Dil Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 29, s.441-467.
  • Türk, Mehmet Taner (2012), Postmodern Bağlamda Paul Auster ve Metin Kaçan’ın Eserlerinin Karşılaştırmalı Analizi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Uludağ, Mehmet Emin (2017), “Geleneğe Yenilen Modernizmin Zaferi! Postmodernizm”, Hikmet-Akademik Edebiyat Dergisi [Journal of Academic Literature], Gelenek ve Postmodernizm Özel Sayısı, Yıl 3, Sayı 7, s. 10-19.
  • Yaprak, Tahsin (2012), Postmodernizmin Orhan Pamuk’un Romanlarındaki Yansımaları, Yüksek Lisans Tezi, Adıyaman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adıyaman.