ANTİK YUNAN’IN ASİ KIZI: SAPPHO

Bu yazı, Antik Yunan’ın en büyük şairlerinden Sappho’nun, gerek sıra dışı yaşamı gerek şiirlerindeki anlatımıyla Antik Yunan’ın geleneksel eril düşüncesine karşı duruşunu ve eğittiği genç kızları hayata nasıl hazırladığını irdelemeyi amaçlamaktadır. Kadın figürlerini, kontrol edilmesi gereken yaratıklar olarak betimlemeye meyilli olan birçok Arkaik şairden farklı olarak Sappho, aşkta kadını pasif bir tutku nesnesinden aktif hale getirmeyi kadınlara ithafen yazdığı şiirlerle göstermiştir. Platon tarafından “Onuncu Musa” olarak adlandırılan Sappho’nun kadın olarak, özgür bir yaşamı seçtiğini ve bunun bedelini ödemesine rağmen hiçbir zaman bu durumdan şikayetçi olmadığını ve mücadelesine devam ettiğini görüyoruz

REBELLIOUS GIRL OF THE ANCIENT GREEK: SAPPHO

This article aims at the examination of one of the greatest poet of the archaic Greek, Sappho, who stands against traditional masculine idea of archaic Greek along with her young female pupils she had knock up for the life pending ahead with the way of expression in her poetry and her extraordinary life. Unlike the other archaic poets with their intentions about woman figure and the woman idea that dictates necessity on reining the woman as a creature, Sappho showed with her poems that woman has to be in an active role in love rather than a passive passionate object role. She was named as ‘10th Moses’ by Plato, and she as a woman, we observe that she chose an independent life and even if there were huge costs she never wasn’t grumbling about it and kept tussling for it

___

  • Boardman, John, (2005), Greek Sculpture The Classical Period, Thames & Hudson World of Art, London.
  • Boardman, John, (2013), Kırmızı Figürlü Atina Vazoları Arkaik Dönem, (Çev.: G. Ergin), Homer Kitabevi, (2. Basım), İstanbul.
  • Bonnard, Andre, (2011), Antik Yunan Uygarlığı 1, (Çev.: K. Kurtgözü), Evrensel Basım Yayın, İstanbul.
  • Campbell, David A., (1911), Greek Lyric Sappho and Alcaeus, Loeb Classical Library Harvard University Press, Cambridge, London.
  • Cowan, Thomas, (2003), Eşcinsel Dahiler, (Çev.: K. Yazıcıoğlu),Tüm Zamanlar Yayıncılık, İstanbul
  • Darga, Muhibbe A., (2013), Anadolu’da Kadın- On Bin Yıldır Eş, Anne, Tüccar, Kraliçe, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Eğilmezer, S. M., (2014), kaosgl.org.
  • Erhat, Azra, Bektaş, Cengiz, (1978), Sappho Üzerine Konuşmalar ve Şiir Çevirileri, Cem Yayınları, İstanbul.
  • Friedell, Egon, (2011), Antik Yunan’ın Kültür Tarihi, Dost Kitabevi Yayınları, (3.Baskı), Ankara.
  • Lefkowitz, Mary R., 2004. “Critical Stereotypes and the Poetry of Sappho”, Women Writers of Ancient Greece and Rome: A Anthology, (Ed.: I. M., Plant), Universitiy of Oklahoma Press, University of Oklahoma Press, Norman.
  • Parker, Holt, (1998), “Sappho’s Public World”, Women Poets in Ancient Greece and Rome, (Ed. E. Greene), Norman.
  • Pasinli, Alpay, (2010), İstanbul Archaeological Museums, A Turizm Yayınları, (2. Basım), İstanbul.
  • Rodgers, Nigel, (2015), Antik Yunan, (Çev.: Ü. E. Uysal), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Şahin, Nuran, (2013), Antik Dönemde Anadolu’da Kadın, (1.Baskı), Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir.
  • Vergnies, Monique, (1986), Atlas du Monde Grec, Editions du Fanal, France. İNTERNET KAYNAKLARI
  • http://art.thewalters.org/detail/15642/red-figure- amphora-with-musical-scene/
  • https://chs.harvard.edu/CHS/article/display/6017
  • https://canvas.brown.edu/courses/957917/assignments/5657185
  • Resim 1: Hydria Ayrıntısı, Sappho (MÖ 510-500). Resim 2: Kalathos, Sappho ile Alkaios (MÖ 480)
  • Resim 3: Amphora, Sappho ve Öğrencileri Resim 4: Hydria, Sappho ve Öğrencileri
  • (MÖ 460-450). (MÖ 440-430). Resim 5: Sappho, Heykel (MÖ
  • ). Resim 6: Pompeii Fresk, Sappho (MS 79).
  • Resim 7: Sappho Heykel Başı (MS 2. Yüzyıl).