Necip Fazıl Kısakürek’in Hayatında ve Eserlerinde Tasavvuf Olgusu

Necip Fazıl Kısakürek Cumhuriyet devri Türk edebiyatını, hem fikir ve aksiyon adamı hem de kalemi güçlü bir edebiyatçı olarak derinden etkileyen özgün bir ki iliktir. iir, tiyatro, roman, hikâye gibi birçok türde kaleme aldı ı eserlerde din, tasavvuf, tarih, felsefe gibi konular geni bir yer tutar. Bu edebi eserlerinin yanı sıra fikirlerini yazdı ı eserleri aracılı ı ile de büyük bir mücadele içinde ya amı tır. Devrini ve devrinden sonra gelen birçok aydını etkisi altına almı tır. Otuzlu ya lardan itibaren slam’ı ve tasavvufî dü ünceyi fikirlerinin merkezine alan Necip Fazıl, eserlerinin neredeyse tamamına yakınını bu do rultuda ya ayacak bir gençli in ortaya çıkmasını sa lamak için kaleme almı tır. Böyle bir dava uuru içinde ya ayan Necip Fazıl’ın hayatındaki ve eserlerindeki tasavvuf olgusu ise bu açıdan ele alındı ında kaçınılmaz bir ara tırma konusudur. Bu konuda kendisi hakkında yapılan çalı malara bir ek olmaktan öte bir iddiası olmayan bu çalı mada yazarın tasavvuf ile ilk tanı ıklı ına, ardından gelen yeni hayatına, eserlerindeki tasavvufî etkiye yer verilecektir. Ayrıca, A kî ile ba layıp Arvasî ile devam eden tasavvufî etkinin kapsamına ve Necip Fazıl’ın tasavvuf hakkındaki dü üncelerine de inilecektir

Necip Fazıl Kısakürek’in Hayatında ve Eserlerinde Tasavvuf Olgusu

Necip Fazıl Kısakürek is a unique personality who has deeply affected the Republican era of Turkish literature both as a man of thought and action and a strong litterateur. In the works that he has written up in various kinds such as poetry, drama, novel, and story the subjects of religion, mysticism, history and philosophy take a wide place. He has also a struggle by means of his works reflecting and consisting of his thoughts as well as his literary works. He has affected his era and the intellectuals coming after his era. Necip Fazıl, who has put Islam and mystic thought to the center of his ideas since his thirties, has written almost all of his works with the aim of arising a youth living in the direction of this. The fact of mysticism in the works of Necip Fazıl living with such a sense of objective when handled in that respect is an indispensable subject of investigation. This study not having an aim except for being just an addition to the studies made on this subject and about him consists of the writer’s first acquaintance with mysticism, his new life that begins with mysticism, and the effects of mysticism on his works. Furthermore, the scope of the impact of mysticism beginning with A ki and going on with Arvasi, and the thought of Necip Fazıl concerning mysticism will be mentioned

___

  • ATE , Süleyman (Tarihsiz). slam Tasavvufu, Yeni Ufuklar Ne riyat. BAZ, brahim (1996). Abdulhakim Arvasî’nin, Hayatı, Eserleri ve Tasavvuf Anlayı ı,
  • (Basılmamı Yüksek Lisans Tezi), Ankara, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. ÇEB , Hasan (1987). Bütün Yönleriyle Necip Fazıl Kısakürek’in iiri, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlı ı Yayınları.
  • GÜL, Mustafa Fırat (2010). Necip Fazıl ve Tiyatro, Konya: Kömen Yayınları
  • GÜLER, Turan (2012). “Necip Fazıl Kısakürek’in Yunus Emre Adlı Tiyatro Eseri
  • Üzerine Bir nceleme”, Turkish Studies Volume 7/3, ss. 1311-1327.
  • GÜNAYDIN, Yusuf Turan (2005). “ brahim A kî ve Necip Fazıl”, Hece Dergisi
  • Büyük Do u ve Necip Fazıl Kısakürek Özel Sayısı, S. 9, ss. 150-153. MAM GAZALÎ, (1990). “El-munkizu Mine’d-delal, Ankara: MEB Yayınları.
  • KARADEN Z, Abdurrahim (2005). “Büyük Do u’nun Siyaset, Toplum ve Devlet
  • Tasarımı: deolocya Örgüsü”,Hece Dergisi Büyük Do u ve Necip Fazıl Kısakürek Özel Sayısı, S. 97, ss. 16-23. KISAKÜREK, Necip Fazıl (2005). Çile, stanbul: Büyük Do u Yayınları.
  • KISAKÜREK, Necip Fazıl (2000). lim Beldesinin Kapısı Hz. Ali, stanbul: Büyük Do u Yayınları.
  • KISAKÜREK, Necip Fazıl (2010). Aynadaki Yalan, stanbul: Büyük Do u Yayınları.
  • KISAKÜREK, Necip Fazıl (2010). deolocya Örgüsü, stanbul: Büyük Do u Yayınları.
  • KISAKÜREK, Necip Fazıl (2011a). Kafa Ka ıdı, stanbul: Büyük Do u Yayınları,
  • KISAKÜREK, Necip Fazıl (2011b). O ve Ben, stanbul: Büyük Do u Yayınları.
  • KISAKÜREK, Necip Fazıl (2011c). Batı Tefekkürü ve slam Tasavvufu, stanbul:
  • Büyük Do u Yayınları. KISAKÜREK, Necip Fazıl (2011d). Do ru Yolun Sapık Kolları, stanbul: Büyük Do u Yayınları.
  • OKAY, Orhan (1987). Necip Fazıl Kısakürek, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlı ı Yayınları.
  • OKAY, Orhan (2005). “ nsan, sanatçı/ air ve dü ünür olarak bir necip fazıl
  • Kısakürek portresi”, Hece Dergisi Büyük Do u ve Necip Fazıl Kısakürek Özel Sayısı, S. 97, ss. 8-16
  • TOKTA , Fatih (2005). “ slam Felsefesi Kar ısında Fazıl”, Hece Dergisi Büyük Do u ve Necip Fazıl Kısakürek Özel Sayısı, S. 97, ss. 29-37.
  • UÇAN, Hilmi (2005). “Tasavvufun De i tirici Yönü, Necip Fazıl ve Ehl-i Sünnet
  • Anlayı ı”, Hece Dergisi Büyük Do u ve Necip Fazıl Kısakürek Özel Sayısı, S. 97, ss.140