Kurtağzı Bağlama Geleneği ve Dinî Dayanağı Üzerine: Amasya İli Örneği

slam’ı din olarak benimsemi olan Türk toplumu geçmi inançlarını yeni dinin içerisinde de muhafaza etmi ; ancak onları slami de erlerle birle tirerek sunmu tur. Bu ekilde geçmi inançları ile slam’ı yo urarak üretti i heterodoks inancın ya antısı içerisindeki konumunu sa lamla tırmayı ba armı tır. Bozkır ya amının izlerini ta ıyan kurta zı ba lama gelene i de kurt motifi etrafında olu mu ve slam ile birle mi bir uygulama olarak sadece Anadolu’nun de il Türkmen yerle iminin oldu u her yerde kar ımıza çıkan bir uygulamadır. Bu çalı ma Amasya ili örne inde kurt a zı ba lama gelene i ve onun slam ile ilgisi üzerine bir de erlendirmeyi içermektedir

Kurtağzı Bağlama Geleneği ve Dinî Dayanağı Üzerine: Amasya İli Örneği

The Turkish people who accepted Muslim as a new religion protected the previous beliefs in their new religion. However,they combined and reflected these previous beliefs with Islamic values. They succeded to maintain their new and previous life styles through heterodox belief way of life inwhich they created. The wolf mouth tie tradition which reflects the steppe life styles occured in the wolf motive and it is combined with the Islamic motives and it is not only seen in the Anatolia but also in all places where Turkmens were settled.This study involves the wolf mouth tie tradition and its relation with the Islam in a case study of Amasya

___

  • ATALAY, Besim (1998).Divanü Lûgat-it-Türk Tercümesi I, Ankara: TDK Yayınları.
  • CANAN, brahim (1995).Kütüb-i Sitte Tercüme ve erhi, Cilt 8, Ankara: Akça Y.
  • ÇEL K, Ali (2013). slâm’ın Kabul ve Reddetti i Halk nançları, stanbul:Beyan Y.
  • Hayrettin Karaman Ki isel A Sayfası, (ty), Eri im Tarihi: 25 A ustos 2013, http://www.hayrettinkaraman.net/sc/00187.htm
  • KALAFAT, Ya ar (2006). “Türk Halklarında Kurt A zı Ba lama nancı”, Erciyes
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S. 20, s.273-280. K BAR, Osman (2005).Türk Kültüründe Ad Verme, Ankara:Akça Y.
  • KÖPRÜLÜ, M. Fuad (2005).Anadolu’da slâmiyet, Ankara:Akça Y.
  • Ocak, Ahmet Ya ar (2000).Alevi ve Bekta i nançlarının slam Öncesi Temelleri, stanbul: leti im Y.
  • ÖGEL, Bahaeddin (1995).Türk Mitolojisi II (Kaynakları ve Açıklamaları ile Destanlar),
  • Ankara: Türk Tarih Kurumu. ÖRNEK, Sedat Veyis (2000).100 Soruda lkellerde Din, Büyü, Sanat, Efsane, stanbul: Gerçek Y.
  • SEYY D Kutub (1991). Fizilâli’l Kur'an, (Çev. Salih Uçan-Vahdettin nce) Cilt: 10, stanbul: Dünya Y.