Irak’ı Disneyland’a Çevirmek: David Hare’in Stuff Happens Oyununda Simülakr

Siyaset dünyasındaki çalkantılı olaylar, son yirmi yılın İngiliz oyun yazarları tarafından başarılı biçimde sahneye yansıtılmıştır. Bu oyun yazarlarından David Hare bütün dünyayı etkileyen savaş, şiddet ve barbarlık gibi konuların sahnelenmesine özel önem veren bir isimdir. Irak Savaşı da bunlardan biridir. Hare’in, Londra National Theatre’da sahnelenen, 2004 tarihli Stuff Happens oyunu demokrasi adına Irak’ta suç işleyen Batı emperyalizmini ele alan çarpıcı bir tiyatro eseri örneğidir. Oyun, Irak’ın işgalinin birçok yönden yanlış olduğunu açıkça ortaya koymaktadır. Çünkü bu girişim insanlara ölüm, acı ve gözyaşı getirmiştir. Hare, bu durumu somutlamak için oyun boyunca belgesel tiyatro tekniğinden yararlanmıştır. Oyun yazarının Stuff Happens’daki savaşa ilişkin titiz incelemesi, Baudrillard’ın simülakr kavramı ile düşünürün Disneyland üzerine yaptığı gözlemlerini de yansıtmaktadır. Baudrillard’a göre Disneyland mükemmel bir hipergerçeklik modelidir. Bu bağlamda Hare, savaş boyunca, Irak’ın postmodern emperyalizmin hipergerçeklik modeline dönüştüğünü açıkça ortaya koymaktadır. Bu çalışmada David Hare’in Stuff Happens oyununda yer alan simülasyon evreninin varlığını Jean Baudrillard’ın düşünceleri ışığında incelenmiştir.

___

  • Adanır, O. (2004). Baudrillard’ın Simülasyon Kuramı Üzerine Notlar ve Söyleşiler. İzmir: Dokuz Eylül. Baudrillard, J. (2011). Simülakrlar ve Simülasyon. (Çev. Oğuz Adanır). Ankara: Doğu Batı. (1982). Baudrillard, J. (2012). Kusursuz Cinayet. (Çev. Necmettin Sevil). İstanbul: Ayrıntı. (1995). Baudrillard, J. (2016). Simgesel Değiş Tokuş ve Ölüm (Oğuz Adanır. Çev). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi. (1976).