Geçmişten Günümüze Gerçeküstücülük / Surrealism: Past and Present

Modernizm ile ilişkilendirilen en önemli akımlardan biri olan ve iki dünya savaşı arasında ortaya çıkan gerçeküstücülük 1940’lı yıllarda örgütlü bir akım olarak etkisini giderek kaybetmiştir. Oysa günümüzde gerçeküstücü terimi pek çok alanda yaygınca kullanılmaktadır. Geçmişten günümüze gerçeküstücülüğün izini sürdüğümüzde çıkışından yüzyıla yakın bir zaman sonra bile akımın bilinçaltı gerçekliğinin ifadesi temeline dayanan özü, sanat ve edebiyatın yanında görselliğe dayalı pek çok alanda hala hükmünü sürmektedir. Bu makalenin amacı, önce gerçeküstücülüğün ortaya çıkışının ardındaki şartlara ve gelişimine bir göz atıp, gerçeküstücü özün günümüzde ifade bulduğu moda, tiyatro ve sinema gibi çeşitli kültürel alanlar incelenerek akımın tarihsel yolculuğunda büründüğü biçimler ve ona getirilen eleştiriler ortaya konacaktır. Bu çalışma böylelikle akımın çağımız kültüründe nasıl sunulduğu ve algılandığı hakkında fikir vermeyi amaçlamaktadır.Anahtar Kelimeler: Gerçeküstücülük, Dadacılık, Andre Breton, Görsel Sanatlarda GerçeküstücülükAbstract: Surrealism, one of the most important movements identified with modernism and one that emerged between the two world wars, gradually disappeared as an organised movement in the 1940s. However, the term is widely used in various fields today. When we trace surrealism from the past to the present, it is clear that even after almost a century the movement’s gist which is based on expressing the subconscious reality prevails in arts and literature as well as many different areas that depend on visuality. The purpose of this article is to initially take a look at the conditions behind the emergence of the movement and at its development; to examine several cultural areas such as fashion, theatre and cinema through which the surrealist gist finds expression; and to present the numerous guises of surrealism as well as the criticism directed at it. In doing so, this study aims to form an idea about how the movement is both presented and perceived in today’s world.Keywords: Surrealism, Dadaism, Andre Breton, Surrealism in Visual ArtsMakale Geliş Tarihi: 06.03.2016Makale Kabul Tarihi: 21.06.2016

Current Perspectives in Social Sciences-Cover
  • Başlangıç: 2003
  • Yayıncı: Atatürk Üniversitesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

Çocuklara Verilen İsimler Üzerinden Türkiye’deki Sosyo-Kültürel Değişimin Analizi / An Analysis on the Socio-Cultural Change of Turkey Based on the Child's Given Names

İlknur Esen YILDIRIM

Biyoetik: Felsefi ve Teolojik Arka Plan / Bioethics: Philisophical And Theological Backround

Fatih TOPALOĞLU

Abdurrahman Gazi Kimdir ? / Who Is Abdurrahman Gazi ?

Osman GÜRBÜZ

İlk Kazak Romanı “Baqıtsız Jamal” ve Yeni Baskıları Üzerine / The First Kazakh Novel “Baqytsyz Jamal” and About New Editions

Aşur ÖZDEMİR

Brigitte Schwaiger’in “Koyver Gitsin” Adlı Romanına Ruhbiyografik Yaklaşım / Spirit Biographical Approach To Brigitte Schwaiger's "Fallen Lassen"

Ahmet Uğur NALCIOĞLU, Cemile AKYILDIZ ERCAN

Willingness to Communicate (WTC) in L2: An Affective Construct of Language Learning Process / Yabancı Dilde İletişim İstekliliği: Yabancı Dil Öğrenme Sürecinde Duyuşsal Bir Yapı

Ahmet Selçuk AKDEMİR

Ortaokul 7. Sınıf Matematik Dersinde Olasılık Konusunun İşbirlikli Öğrenme Yöntemiyle Öğretiminin Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi / The Effect of Teaching Probability in Mathematics through

Seda KESKİN, Durmuş KILIÇ

Coğrafya Öğretmenlerinin Özel Alan Yeterliklerine Yönelik Görüşleri (Trabzon Örneği) / The Views Of Geography Teachers on Special Field Competencies (Trabzon Sample)

Serhat ZAMAN, Selim SİYAMOĞLU, İbrahim Emrah ÖZGÜRBÜZ, Elnur VEİSALOV

Adli Muhasebecilik Mesleğinin Faaliyet Alanları ve Eğitim Boyutu Açısından İncelenmesi / Analysing The Activity Area And Educational Dimension Of Forensic Accountancy Profession

Serap AÇIK

Uluslararası Ticaret ve Yatırım Teorisi Olarak Eklektik Paradigma: Geçmişten Günümüze Bir Bakış / Eclectic Paradigm As an International Trade and Investment Theory: A View From Past to Present

Aybeğüm GÜNGÖRDÜ, Kadri Gökhan YILMAZ