Nostalgic Paradigm in Classical Sociology and Longing for Golden Age in Islamism

Bu makale, sosyolojinin, toplumsal değişim sürecinde, cemaat bağlarının yitirilmesine entelektüel bir tepki olarak ortaya çıktığı şeklindeki temel argümanını tartışma konusu yapmıştır. Söz konusu argüman, klasik dönem sosyolojinin hâkim metaforlarının ve bakış tarzının muhafazakârlıktan türediği iddiasını taşımaktadır. Sosyolojide bu iddia, toplumsal değişim sürecini açıklamak üzere geliştirilmiş olan bilindik, ikircikli teorik yapılarla desteklenmiştir. Makale, sosyolojideki bu ikircikli teorik yapının temel varsayımlarının nostaljik olduğundan hareketle, nostaljik sosyolojinin bir eleştirisini yapmayı amaçlamaktadır. Ayrıca, modern ideolojilerden biri olarak İslamcılığın tarihsel sürecini nostalji ve ütopya üzerinden eleştirel okumasını yapmak çalışmanın bir diğer amacı olacaktır. Makalenin önerisi, gerek klasik sosyoloji gerekse İslamcılığın -başlık itibariyle farklı görünen iki konunun- 'şimdi'yle baş edememe, 'şimdi'ye çözüm olarak ise altın çağ söylemi üretmesi noktasında benzer entelektüel tepkiler vermiş olmasıdır. Çalışmanın tezi ise, 'şimdi'de yaşanan kültürel yabancılaşma ve yitirme duygusu karşısında hem klasik sosyolojideki 'geçmiş'i idealize etme çabasının, hem de İslamcılıktaki eve dönüş mitosunun, esasında, hâkim modernite paradigması tarafından belirlendiği şeklindedir

Klasik Sosyolojide Nostaljik Paradigma ve İslamcılıkta Asr-ı Saadet Özlemi

This study aims to discuss the basic argument that sociology, as a science, emerged as an intellectual response to the lost sense of community during social and cultural changes. This argument carries the assumption that the dominating metaphors and perspectives of classical sociology are informed by conservatism. In sociology, this claim is supported by (both) well-known and ambivalent theoretical structures that are developed to explain the process of social change. This study aims to make a criticism of nostalgic sociology considering the idea that the fundamental assumptions of the ambivalent theoretical structure in sociology are nostalgic. In addition, this study also aims to critically read the historical development of Islamism, one of the modern ideologies, with nostalgia and utopia. The suggestion of the article is that either classical sociology or Islamism –two subjects appear differently in terms of their topics- gave similar intellectual reactions about the subject that they are unable to cope with ‘the present’ and produce a ‘golden age’ discourse as a solution to ‘the present’. The argument of the study is that either the effort of idealizing ‘the past’ in classical sociology or the myth of coming back home in Islamism against cultural alienation and sense of loss which are lived in ‘the present’ are actually determined by sovereign modernity paradigm

___

  • Aktay, Yasin. “İslamcılık ve Bir Modern Melankoli: Eve Dön (eme)mek”. Milel ve Nihal 5, no. 3 (2008): 13-50.
  • Aktay, Yasin. “Sunuş”, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, İslamcılık. 6: 13-25. Istanbul: İletişim Publishing, 2011.
  • Al-Azmeh, Aziz. İslamlar ve Moderniteler. Istanbul: İletişim Publishing, 2014.
  • Berger, Peter L. and Thomas Luckmann. The Social Construction of Reality, England: Penguin Books. 1991.
  • Berger, Peter L.. Dinin Sosyal Gerçekliği. Istanbul: İnsan Publishing, 1993.
  • Bonnett, Alastair. The Geography of Nostalgia-Global Local Perspectives on Modernity and Loss-. New York: Routledge, 2016.
  • Bora, Tanıl-Burak Onaran. Nostalji ve Muhafazakârlık “Mazi Cenneti” Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, Muhafazakârlık. 5: 234-238. Istanbul: İletişim Publishing, 2013.
  • Boym, Stevlana. The Future of Nostalgia. New York: Basic Books, 2001.
  • Davis, Fred. Yearning For Yesterday: A Sociology of Nostalgia. New York: The Free Press, 1979.
  • Elliott, Anthony and Bryan S. Turner. “Debating “The Social”: Towards a Critique of Sociological Nostalgia”, Societies 2, no. 1 (2012): 14-26.
  • Fritzsche, Peter. “How Nostalgia narrates Modernity”, In The Work of Memory, edited by. Peter Fritzsche, and Alon Confino, 62-85. Urbana and Chicago: University of Illinois Press, 2002.
  • Fox, R.A.. The Tangled Chain: The Structure of Disorder in the Anatomy of Melancholy. Berkeley and Los Angeles: University of California Press, 1976.
  • Holton, Robert J., and Bryan S. Turner. Talcott Parsons on Economy and Society. London and New York: Routledge, 1986.
  • Kara, İsmail. Türkiye’de İslamcılık Düşüncesi. vols 2. Istanbul: Dergah Yayınları, 2014.
  • Klibansky, Raymond, Erwin Panofsky, and Fritz Saxl. Saturn and Melancholy. Liechtenstein: Kraus Reprint, 1979.
  • Latour, Bruno. We Have Never Been Modern. Cambridge: Harvard University Press, 1993.
  • Megill, Allan. Aşırılığın Peygamberleri –Nietzsche, Heidegger, Foucault, Derrida-. Ankara: Science and Art Publishing, 1998.
  • Nisbet, Robert. Sosyolojik Düşünce Geleneği, trans. Yusuf Kaplan. Istanbul: Paradigma Publishing, 2013.
  • Skultans, Vieda. English Madness, İdeas on İnsanity 1580-1890. London: Routledge and Kegan Paul, 1979.
  • Stauth, Georg, and Bryan S. Turner. Nietzsche’nin Dansı-Toplumsal Hayatta Hınç, Karşılıklılık ve Direniş-, trans. Mehmet Küçük. Ankara: Science and Art Publishing, 2005.
  • Teber, Serol. Melankoli. Istanbul: Say Publishing, 2013.
  • Tönnies, Ferdinand. Community and Association. London: Routledge and Kegan Paul, 1955.
  • Turner, Bryan S.. Oryantalizm, Postmodernizm ve Globalizm, trans. İbrahim Kapaklıkaya. Istanbul: Anka Publishing, 2002.
  • Turner, Bryan S.. “A note on Nostalgia”, Theory, Culture & Society 4 (1987): 147-156.
  • Weber, Max. Sosyoloji Yazıları. trans. Taha Parla. Istanbul: İletişim Publishing, 2002.