Kelamcılarda Bilginin Tanımı Problemi

Bilginin ne olduğu konusunda kelamcıların ortak bir bilgi tanımından bahsetmek imkansızdır. Çünkü bilginin tanımı konusunda birçok farklı tanım yapılmıştır. MütekaddimGn dönemi kelamcıları bilgiyi tanımlarlarken tanımda kullanılan lafızlar üzerinde durup onların uygun olup olmadığını ve yapılan tanımın Allah'ın bilgisini içerip içermediğini esas almışlardır. MüteahhirGn kelamcılar ise, öncekjlerin endişelerine ilave olarak, yapılan tanımın Aristo mantığının tanım teorisi açısından tutarlı olup olmadığı endişesini taşımışlardır. Hatta bu gerekçe ile bilginin tanımlanamayacağı sonucuna dahi varanlar olmuştur. Tanım konusunda pek az düşünür İnsan bilgisi ve Allah'ın bilgisi ayırımına gitmiştir. İslam düşüncesinde genel olarak böyle bir ayrım yapılmaksızın bilgi tanımlanmaya çalışılmıştır. 

Kelamcılarda Bilginin Tanımı Problemi

In the subject of defınition of knowledge it seems impossible to talk about a unified understanding of knowlede among theologians.This is because the defınition of knowledge was identifıed differently by theologians who lived in different periods of time. In the attempt of identifying what constituteş knowledge, the theologians , who are called 'mütekaddimun', questioned whether the terms were chesen adequately, after deliberating on the terms used in the definition of knowledge, and then they inquired whether the defınition incorporated God's knowledge.The theologians, who are called 'müteahhirun', were much concerned about if the definition in questiorı was consistent in terms of the definition theory of Aristotelian logic, in addition to dealing · with the concerns of the earlier theologians. Due to this concern, some of them·-niached the conclusion that the defınition of knowledge could not be made. However, in the subject of defınition itself, few theologians made a distinction betwee_n human and divine knowledge.It is shown, in this study, that in the attempt of defıning knowledge in Islamic theology, most theologians appealed to identifying what constitutes knowledge without making a distinction between human and divine knowledge.

___

  • C. Ü .. İ/ah iyat
  • Fakültesi Dergisi
  • XII/1 .:. 2008, 253-274
  • Kelamcılarda Bilginin Tanımı Problemi
  • Dr. Mustafa BOZKURT*