Fazlullah Moral'ın Münâcât-ı Bedîa Adlı Eseri

Makalenin konusu, 19. yüzyılın sonu ile 20. yüzyılın ilk yarısında yaşamış olan Fazlullah Moral’ın Münâcât-ı Bedîa isimli eseridir. Adından da anlaşılacağı üzere münâcât türünde yazılan eserde şairin, işlediği günahlardan pişmanlık duyarak Allah’tan af dilediği içten yakarışı sezilir. Eserin, yalnızca şairin şahsî bir yakarışı gibi olmayıp, işlediği ortak hususlardan hareketle okuyan herkesin istifade edebileceği bir hüviyete sahip olduğu görülmektedir. Mukaddime ve asıl konunun işlendiği manzume olarak iki bölümden oluşan eserde Allah’la “senli-benli” konuşulan samimî bir hava göze çarpar. Bazen de şairin biraz daha ileri giderek Allah’a,  mutasavvıfların “naz makamı” dedikleri perdeden hitap ettiğine şahit oluyoruz. Makalede, öncelikle şairin hayatı ve eserleri hakkında bilgiler sunulacak, ardından Münâcât-ı Bedîa tanıtıldıktan sonra eserin çeviri yazısına yer verilecektir.

Fadlallah Moral's  Work Titled al-Munâcât al-Badîa

The subject of this article is the work named al-Munâcât al-Badîa of Fazlullah Moral, who lived between the end of the 19th century and         the first half of the 20th century. The poet’s heartfelt appeal for forgiveness from Allah isperceived in the work written in the kind of appeal as its name implies. Anyone who reads the work can benefit from it because it, which has a common identity, is not the personal plea of the poet. The cordial   atmosphere of a talk on first name terms with Allah is observed in the work composed of muqaddima and poem in which its main issue was committed. Sometimes, we witness that the poet addresses Allah from the place  labelled by poets as the position of coyness by exceeding his limit. In the article, it will firstpresent information about the poet's life and works and then the transliterations of al-Munâcât al-Badîa will be given after it is introduced.

___

  • Arpa, Recep, “Tibyân Tefsiri”, DİA, C. 41, İstanbul 2012, s.127-128.
  • Aslanoğlu, İbrahim, Sivas Meşhurları, C. I, Sivas Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü, Sivas 2006.
  • Aşkun, Vehbi Cem, Sivas Kongresi, İnkılâp ve Aka Kitabevleri, İstanbul 1963.
  • Aşkun, Vehbi Cem, Sivas Şairleri, Sivas Halkevi Yayını, Sivas 1948.
  • Erdoğan, Mehtap, “Tevfik Fikret’in Tarih-i Kadîm’ine Mehmed Fazlullah’ın Reddiyesi: Şihâbü’l-kudret fî Recmi’l-Fikret”, Turkish Studies, Volume 5/1 Winter 2010, s. 974-1006.
  • Günaydın, A. Necip, Erzurum Kongresine Katılan Sivas Vilayeti Delegeleri, Cumhuriyet Üniversitesi Atatürk Araştırma ve Uygulama Merkezi, Sivas 2002.
  • Güngör, Zülfikar, “Münâcâtlar” Türk-İslam Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay., Ankara 2012, s. 152-157.
  • Kırzıoğlu, M. Fahreddin, Bütünüyle Erzurum Kongresi, C. III, Kültür Ofset Ltd. Şti., Ankara 1993.
  • Koçin, Abdülhakim, Türk Edebiyatında Münâcât, Türkiye Diyanet Vakfı Yay., Ankara 2011.
  • Kurnaz, Cemal, Münâcât Antolojisi, Türkiye Diyanet Vakfı Yay., Ankara 1992.
  • Macit, Muhsin, “Münâcât” DİA, C. 31, İstanbul 2006, s. 563-565.
  • Olcaytu, İbrahim, Folklor Defterleri-II (1907-1945), (Haz. Sadık Perinçek), Kalan Yayınları, Ankara 2001.
  • Şener, H. İbrahim – Yıldız, Âlim, Türk İslâm Edebiyatı, Rağbet Yay., İsanbul 2010.
  • Terzibaşı, Ata, Kerkük Şairleri, C. II, Cumhuriyet Basımevi, Kerkük 1387 (1967).