Sanat Hayata Nasıl Bakar? Antony Gormley’in Eserleri Üzerinden Bir Açıklama
Fransız felsefeci Maurice Merleau –Ponty algıyı dünyaya açılma ve onunla etkileşim içine girme aracı gibi görür Dünyayı doğrudan deneyimle öğrenme önermesi ve deneyimi gerçekleştiren bedenin sanat yapıtında görünür kılındığını düşünmesi İngiliz sanatçı Antony Gormley’in eserlerini incelemeyi amaçlayan bu çalışma için önemli bulunmaktadır Çünkü her iki isim de bedeni dünyaya yönelik algılamalarımızın merkezine yerleştirir Ponty’nin bedeni dünyaya yönlendirilmiş bir duyumsal bilinç alanıdır Gormley ise bu bedene yeniden anlam ve biçim verir Gormley’in sanat anlayışının en önemli göstergesi olan bu bedenleri anlamlandırırken nasıl bir felsefi düşünce ve estetik yöneliminden hareket ettiğini kavramak oldukça zordur Gormley’in ürünlerini kavrayabilmemiz açısından onun söylemleri ile Ponty’nin bedene ilişkin görüşleri arasında kurulacak ilişkinin yararlı olacağı düşünülmüştür Anahtar Kelimeler: Gormley heykel figür sanatsal bakış beden
Sanat Hayata Nasıl Bakar? Antony Gormley’in Eserleri Üzerinden Bir Açıklama
French philospher Maurice Merleau –Ponty regards perception as a means of opening to and interacting with the world His propositon of learning about the world by hands on experience and his notion that the body that lives the experience is rendered visible in the work of art is considered to be important for this paper which aims to study Gormley’s works Both Ponty and Gormley place the body in the center of our senses of the world According to Ponty the body is a world oriented perceptive domain of consciousness whereas Gormley presents the body with a new form and expression It is difficult to grasp what philosophical and aesthetic approach Gormley employs in the semioticization of bodies the most significant indication of his art In order to understand Gormley’s works thorougly it is thought to be useful to make a connection between his discourse and Ponty’s perspective of the body Key Words: Gormley sculpture figure artistic look body
___
- Aydın, Serdar., 2009, Fatma Tülin Resmi,: Algı, Form ve Pornografi, Sel Yayıncılık,İstanbul
- Bolla, Peter de.,2006, Sanat ve Estetik, çev.Kubilay Koş, Ayrıntı Yay.,1.basım, İstanbul
- Direk, Zeynep., 2003, Dünyanın Teni, Merleau Ponty Feksefesi Üzerine İncelemeler, Metis Yayınları, İstanbul
- Gormley, Antony., 2004, Revised&Expanded Catalogue, Phaıdon, London
- Gormley, Antony., "Making Space" a film by Beeban Kidron, Hayward Galery, London
- Gormley, Antony., "The Eye" a film by the İllumination Company, U.K.
- Gormley,Antony., www. antonygormley.com
- Gormley, Antony, www.whitecube.com
- Gormley, Antony., www.tate.org.uk/stives/
- Gormley, Antony., www.gateshead.gov.uk/angel/, Malmo Konstall, Sweden
- Hutchinson, John., 2004, "Return ( The Turning Point)" s.30-94, Revised&Expanded Catalogue, Phaıdon, London
- Murray,Chris., 2009,Yirminci Yüzyılda Sanatı Okuyanlar, Çev. Suğra Öncü, Sel Yayıncılık, İstanbul
- Newman, Michael 2004,. Revised & Expanded Catalogue, Phaıdon, London
- Ponty, Maurice Merleau., 1996, Göz ve Tin, Çev. Ahmet Soysal, Metis Yayınları,İstanbul
- Ponty, Maurice Merleau,.2008, Algılanan Dünya, Sohbetler, çev. Ömer Aygün, Metis Yayınları, İstanbul