Öz
Fernando Arrabal'ın yazdığı ve çevirisini
Sadun Altuna'nın yaptığı grotesk tarzdaki Cephede Piknik (1954) savaşın
anlamsızlığı üzerine yazılmış bir oyundur. Nerede, ne zaman olduğu
belirtilmeyen herhangi bir savaş cephesinde savaşan oğullarını bir Pazar günü
ziyarete gelen ve birlikte piknik yapmayı amaçlayan bir anne-babanın oğulları
ve esir düşen bir askerle yaşadıkları anlatılır. Oyun, isminden de anlaşıldığı
gibi, oyun kişilerinden, kullandıkları objelere, dile kadar tamamen Uyumsuz
tiyatro özellikleri taşır. Çocukluğundan beri savaşa tanıklık etmiş bir yazar
olarak Arrabal, savaş gibi katlanılması zor bir gerçeğe mizaha başvurarak
karşılık vermeyi tercih eder. Oyunda savaşın saçmalığı saçma yollarla
anlatılır. Komiğin oluşumu için, normal-anormal değerlerin altüst edildiği,
korkunçla gülüncün birbiri içine geçtiği bir dünya sergilense de, seyirci
gördükleri karşısında kahkahalar atamaz. Çünkü saçmanın komiği rahatsız
edicidir, yapılan mizah “kara mizahtır”.
___
Arrabal, F, (2006), Panique: Manifeste pour le troisième millénaire, Punctum, Paris
Adamov, A, (1966), Paolo Paoli, (Introduction,Théatre III), Gallimard, Paris
Altuna, S, 5396-Cephede_Piknik-Fernando_Arrabal-24s (1).pdf
Batur, E, (1987), Kara Mizah Antolojisi, Hil, İstanbul
Beckett, S, (1957), Fin de Partie, Les Editions De Minuit, Paris
Bergson, H, (2014), Gülme, (çev: Devrim Çetinkasap), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul
Berenguer, A, (1979), “Entrevista con Arrabal”, (Saratoga Springs, 1976), Fernando Arrabal, der. Angel y Joan Berenguer, (Madrid: Espiral/Fundamentos) Aktaran: Zerrin Yanıkkaya, Tiyatroda Grotesk ve Bir Örnek Olarak Fernando Arrabal Tiyatrosu (Doktora Tezi) (2003), Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tiyatro Anabilim Dalı.
Breton A. (1997). Anthology of Black Humor, City Lights Books, San Francisco
Combes, E, (2012), http://www.lintermede.com/theatre-chateau-clandestins-fernando-arrabal-cartoucherie.php#1123
Escarpit, R, (2016), Mizah Çev., Mehmet Yalçın , İmge Kitabevi Yayınları, Ankara
Enis, B, (2005), Kara Mizah Antolojisi, ‘Kanlı Bir Kristal: Kara Mizah’, Sel Yayıncılık, İstanbul
Esslin, M, (1999), Absürd Tiyatro, Dost Kitabevi, Ankara
Kaya, Y, (2012), Savaş Gerçeğine Absürd Bir Yaklaşım, http://www.mimesis-dergi.org
Morreal, J, (1997), Gülmeyi Ciddiye Almak, Çev., Kubilay Aysevener, Şenay Soyer, İris Yayınları, İstanbul
Morel, M, (2012), Choix de narration, points de vue et confusion. Mémoire de recherche Master 2 Arts du spectacle, Jordi Soler Université Stendhal -Grenoble III UFR de lettres Département Arts du spectacle Entre roman et théâtre, https://laregledujeu.org
Nesin, A, (2001), Cumhuriyet Dönemi Türk Mizahı, Adem Yayıncılık, İstanbul
Oluk Ersümer, A, (2014), Bir Alt Tür Olarak Sinemada Kara Mizah, Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü Sinema-TV Anasanat Dalı.
Şener, S, (2003), Yaşamın Kırılma Noktasında Dram Sanatı, Dost Kitabevi, İstanbul
Şener, S, (2003), Dram Sanatı, Mitos Boyut Yayınları, İstanbul
Şener, S, (2010), Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara
Sareil, J, (1984), L’écriture comique, P.U.F, Paris
Schifres, A, (1969), Entretiens avec Arrabal, Belfond, Paris
Şan, M. K, (2012), Edebiyat Sosyolojisinin Tarihinden Basamaklar” içinde Edebiyat Sosyolojisi, Hece Yayınları, Ankara
Stora-Sandor, J, (1984), L’humour juif dans la littérature de Job à Woody Allen, Presses Universitaire de France
Vardar, B, (1998), Fransız Edebiyatı, 1998, Multilingual, İstanbul