OSMANLI DÖNEMİNDEKİ BATI TİPİ SANAT DALLARININ OSMANLI MODERNLEŞMESİNE ETKİSİNİN YAPISALCI BİR BAKIŞLA DEĞERLENDİRİLMESİ

Türkiye Cumhuriyeti (T.C) kurulurken kendini her alanda güçlü kılacak temelleri bünyesine almak istemiştir. Bunun için kendisine ‘batılılaşma’- ‘modernleşme’ denilebilecek bir felsefe benimsemiştir. Aynı felsefe kısmî olarak Osmanlı’da da denenmiştir. Modernleşmenin, eğitim, sağlık, sanat olarak, üç temeli olduğu kabul edilmektedir. Osmanlı İmparatorluğu kendini yeniden güçlendirmek arayışlarını bu üç alanda denemiştir. Ancak başarısızlığının sebebi, atılan her adımın kısmicî ve ikici bir nitelik taşımasıdır. Biz bu çalışmada, Osmanlı’da klasik Batı müziği, opera, bale, tiyatro dallarının Osmanlı modernleşmesine katkısını incelemeyi amaçlıyoruz. Bunu yaparken Louis Althusser’in görüşlerini temel alacağız

___

  • ALTAR, Memduh, Cevat (1982). Opera Tarihi IV. Ankara: Ongun Kar- deşler Matbaası.
  • KAZANCI, Metin (2006). “Althusser, İdeoloji ve İdeoloji İle İlgili Son Söz”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakül- tesi Dergisi, Ekim, s. 1-20. KÖSEMİHAL,
  • (1939). Türkiye-Avrupa Musiki Müna- sebetleri. İstanbul: Nümune Matbaası. SEVENGİL, Ragıp Ahmet (1959). Türk Tiyatrosu Tarihi II, Opera San’atı İle Temaslarımız. İstanbul: Maarif Basımevi.
  • SEVENGİL, Ragıp Ahmet (1962). Türk Tiyatrosu Tarihi IV, Saray Tiyat- rosu. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. SEVENGİL, Ragıp Ahmet (1968). Türk Tiyatrosu Tarihi V, Meşrutiyet Tiyatrosu. İstanbul: Milli Eğitim Ba- sımevi.
  • SHAYEGAN, Daryush (2007). Yaralı Bilinç, Geleneksel Toplumlarda Kül- türel Şizofreni. Çev. Haldun Bayrı, İs- tanbul: Metis Yayınları.