The Greek Care of the Self in Foucault and the Athenian Democracy

Michel Foucault son dönemlerinde özellikle antik Yunanistan'dan başlayarak öznenin kendisini inşa sürecini ele almış ve Yunanistan'da "kendini bilmek", "kendine özen göstermek" ifadeleriyle tanımlanabilecek bu süreçte kişinin belirli bir mutluluk, bilgelik, ölçülülük durumuna erişmesi için kullandığı ilkeleri de "kendilik pratikleri/teknolojileri" olarak tanımlamıştır. Foucault kendilik teknolojilerinin antik Yunan'da oynadığı rolü öznenin kuruluşu çerçevesinde detaylı olarak incelemiş olmasına karşın, bunların Atina demokratik pratikleri içinde ne anlama geldiğine ve aralarında fiilen nasıl bir ilişkileri olduğuna neredeyse hiç değinmediği gibi, kendilik teknolojilerinin aslen sadece toplum liderliğine aday aristokratik bir çevreye hitap ettiğini öne sürmüştür. Ne var ki düşünür diğer çalışmalarında görüldüğü üzere burada da bazı çelişkiler sergiler. Bu makale Foucault'nun iddia ettiğinin aksine, kendilik kaygısının Atinalı devlet adamlarının söylevlerinde ve çeşitli demokratik düzenlemelerde tüm Atina vatandaşlarına aşılanmak istenen bir hedef olduğunu göstermeyi, aynı zamanda Foucault'nun nerdeyse hiç değinmediği Atina'nın demokratik uygulamaları ve kendilik pratikleri arasındaki ilişkiyi somut bir şekilde vurgulamayı amaçlamaktad

Foucault'daki Kendiliğin Yunan Bakımı ve Atina Demokrasisi

For a few centuries in Classical Greece, Michel Foucault claimed, people were able to shape their lives according to the principles of beauty, and to “constitute” themselves instead of “discovering” themselves. They achieved this through specific practices conducted by the self on the self to attain a state of happiness, wisdom and moderation. The thinker largely ignores, however, the close relationship between this care of the self and the Athenian democratic mechanism, focusing instead only the process itself. He also argues that these practices were only confined to the future potential leaders of Athens and that they were in es- sence an aristocratic occupation. This paper aims to prove the opposite, that these “technologies of the self” were encouraged by speeches and several democratic developments in order to make them more accessible to the general population, and to highlight their organic connection with the Athenian democratic pra- ctices, which Foucault barely discusses

___

  • Arist. Ath. Pol. Aristotle, Athenian Constitution. Eudemian Ethics. Virtues and Vices, H.
  • Rackham (trans.), Cambridge, Mass. (Loeb Classical Library), 1935.
  • Arist. Pol. Aristotle, Politics, H. Rackham (trans.), Cambridge, Mass. (Loeb Classical Library), 1932. Aristoph. Ran.
  • Aristophanes, Frogs. Assembly Women. Wealth, J. Henderson (trans.), Cambridge, Mass. (Loeb Classical Library), 2003.
  • Athen. Athenaeus, The Learned Banqueters, vols. I-VIII, S.D. Olson (trans.), Cambridge, Mass. (Loeb Classical Library), 2007-2012.
  • Dem. Demosthenes, Orations, vols. I-VII, A.T. Murray – J.H. Vince, N.W. DeWitt – N.J. DeWitt (trans.), Cambridge, Mass. (Loeb Classical Library), 1930-1949.
  • Diog. Laert. Diogenes Laertius, Lives of Eminent Philosophers, vols. I-II, R.D. Hicks (trans.), Cambridge, Mass.
  • (Loeb Classical Library), 1925. Hdt. Herodotus, The Persian Wars, vols. I-IV, A.D. Goldey (trans.), Cambridge, Mass. (Loeb Classical Library), 1920-1925.
  • Hes. Op. Hesiod, Theogony. Works and Days. Testimonia, G.W. Most (trans.), Cambridge, Mass. (Loeb
  • Classical Library), 2007. Hom. Od. Homer, Odyssey, vols. I-II, A.T. Murray (trans.), Cambridge, Mass. (Loeb Classical Library), 1919.
  • Hyp. Hyperides, Minor Attic Orators, Volume II: Lycurgus. Dinarchus, Demades, Hyperides, J.O. Burtt (trans.), Cambridge, Mass. (Loeb Classical Library), 1954.
  • Pl. Alc. Plato, Charmides. Alcibiades I and II. Hipparchus. The Lovers. Theages.
  • Minos. Epinomis, W.R.M. Lamb (trans.), Cambridge, Mass. (Loeb Classical Library), 1927.
  • Pl. Gorg. Plato, Lysis. Symposium. Gorgias, W.R.M. Lamb (trans.), Cambridge, Mass.
  • (Loeb Classical Library), 1925. Pl. Prot.
  • Plato, Laches. Protagoras. Meno. Euthydemus, W.R.M. Lamb (trans.), Cambridge, Mass. (Loeb Classical Library), 1924.
  • Pl. Rep. Plato, Republic vols. I-II, W. Preddy – C. Emilyn-Jones (trans.), Cambridge, Mass. (Loeb Classical Library), 2013.
  • Plato, Tiameus. Ciritias. Cleitophon. Menexenus. Epistles, R.G. Bury (trans.), Cambridge, Mass.
  • (Loeb Classical Library), 1929. Plut. Alc.
  • Plutarch, Lives, Volume IV: Alcibiades and Coriolanus. Lysander and Sulla, B. Perrin (trans.), Cambridge, Mass. (Loeb Classical Library), 1916.
  • Plut. Mor. Plutarch Moralia, vols. I-XVI, C. Harnold et al. (trans.), Cambridge, Mass. (Loeb Classical Library), 1927-2004.
  • Plut. Per. Plutarch, Lives, Volume III: Pericles and Fabius Maximus. Nicias and Crassus, B. Perrin (trans.), Cambridge, Mass. (Loeb Classical Library), 1916.
  • Thuc. Thucydides, History of the Peloponnesian War, vols. I-IV, C.F. Smith Mass.,
  • Cambridge, Mass. (Loeb Classical Library), 1919-1921. Xen. Cyr.
  • Xenophon, Cyropaedia vols. I-II, W. Miller (trans.), Cambridge, Mass. London (Loeb Classical Library), 1914