Alâeddin Yavaşca’nın Çocuk Şarkılarında Biçim ve İçerik

Alâeddin Yavaşca, Türk müziğinin son yetmiş yılına güçlü bir sanatçı olarak damga vurmuştur. Yorumculuğu kadar bestekârlığıyla da önemli bir isimdir. Tıp doktoru olmasına karşın, üstatlığını musikide de göstermiştir. 654 beste yapmıştır. Bu eserlerden 9 tanesini çocuk şarkısı formunda bestelemiştir. Şarkılardan “Her Yerde Gün Işıyor” başlıklı marşın güftesini de kendisi yazmıştır. Bestelediği diğer şarkılar Sedat Umran, Cengizhan Mutlu (2 şarkı), Hüseyin Kalaba, Rüştü Güner, Tahsin Bilengil, Ramazan Gökalp Arkın ve Hasan Oral Şen tarafından yazılmıştır. Yavaşca, bestelemek için özellikle kısa mısralı ve hece ölçüsüyle yazılan şiirleri seçmiştir. Bu, kullanılan makam ve usullerle şarkıların ritmik olmasını sağlamıştır. Tercih edilen ritmik yapı, çocuk ruhunun değişkenliğine uygundur. Metinlerde az da olsa imge ve söz sanatlarına yer verilmiş olması, şiirsellik açısından olumlu bir özelliktir. Araştırmada Alâeddin Yavaşca’nın çocuk şarkıları doküman analizi yöntemiyle çocuk edebiyatının “çocuğa göre”lik ilkesi çerçevesinde biçim ve içerik bakımından incelenmiştir.

Form and Content in Alaeddin Yavaşca's Children's Songs

Alâeddin Yavaşca has marked the last seventy years of Turkish music as a powerful artist. He is an important name with his composition as well as his interpretation. Although he was a medical doctor, he also showed his mastery in music. He composed 654 compositions. He composed 9 of these works in the form of children's songs. He also wrote the lyrics for the anthem titled "Day Is Lightning Everywhere". Other songs he composed were written by Sedat Umran, Cengizhan Mutlu (2 songs), Hüseyin Kalaba, Rüştü Güner, Tahsin Bilengil, Ramazan Gökalp Arkın and Hasan Oral Şen. Yavaşca, especially chose poems written with short lines and syllable measure to compose. This enabled the songs to be rhythmic with the makams and methods used. The preferred rhythmic structure is suitable for the variability of the child's soul. It is a positive feature in terms of poetry that images and rhetoric are included in the texts even if a little. In the research, Alâeddin Yavaşca's children's songs were examined in terms of form and content, within the framework of the principle of "for the child" of children's literature with the method of document analysis.

___

  • Canan, İ. (1988). Kütüb-i sitte muhtasarı tercüme ve şerhi C.2. Akçağ.
  • Feyzioğlu, N. (2016). Prof. Dr. Alâeddin Yavaşca’nın eserlerinin estetik temelleri: Öz-biçim ilişkisi, tem ilerlemeleri. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi. 2 (1), ss. 113-124.
  • Gövsa, İ. A. (1925). Bedii terbiye. Tanin Matbaası.
  • http://kilis.gov.tr/
  • http://ww7.trtnotaarsivi.com/
  • http://www.alaeddinyavasca.com/
  • https://defteriniz.com/
  • https://www.notalar.net/
  • https://www.yedinota.com/
  • Kula, A. ve Adar, Ç. (2018). Türk sanat müziği makamlarında bestelenmiş çocuk şarkıları üzerine bir inceleme. ASOS Journal, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6 (75).
  • Öztuna, Y. (1990). Büyük türk musikisi ansiklopedisi I-II. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Pamukçu, Y. (2000). Devlet sanatçısı Prof. Dr. Alâeddin Yavaşca besteleri I. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Sipahi, S. (ed.) (2011). Alâeddin Yavaşca. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Şen, H. O. (2001). Alâeddin Yavaşca. TRT Yayınları.
  • Türkmen, E. F. (2016). Müzik eğitiminde öğretim yöntemleri. Pegem Akademi.