Ortaokul Öğrencilerinde Bilgisayar Oyun Bağımlılığı ve Sosyal Anksiyetenin İncelenmesi

Amaç: Bu çalışma ortaokul öğrencilerinde bilgisayar oyun bağımlılığı ve sosyal anksiyete düzeyi ve aralarındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır.Yöntemler: Araştırma tanımlayıcı ve zaman kesitsel olarak İstanbul ili Kadıköy ilçesinde bulunan 7 devlet okulunda yapılmıştır. Araştırmada veriler Katılımcı Bilgi Formu, Çocuklar İçin Bilgisayar Oyun Bağımlılığı Ölçeği (ÇBOBÖ) ve Çocuklar İçin Sosyal Anksiyete Ölçeği (ÇSAÖ) ile toplanmış ve araştırma 1019 öğrenci ile tamamlanmıştır (556 erkek, 463 kız).Bulgular: Öğrenciler 10-15 yaş grubunda olup, yaş ortalaması 12,85±1,16’dır. Öğrencilerin %45,4’ü kız ve %54,6’sı erkektir, %88,6’sının evinde internet bağlantısının olduğu, %98,3’ünün her zaman çevrimiçi (online) oyun oynadıkları ve %67,2’sinin her gün bilgisayarda 0,5-3 saat vakit geçirdikleri belirlenmiştir. ÇBOBÖ puan ortalaması 43,27±16.31 ve ÇSAÖ puan ortalaması 39,06±13,44’tür. ÇBOBÖ puan ortalamalarına göre örneklem grubunun %47,7’sinin normal kullanıcı, %46,7’sinin problemli kullanıcı ve %5,6’sının bilgisayar oyunu bağımlısı olduğu belirlenmiştir. ÇSAÖ puan ortalamaları ile ÇBOBÖ toplam puan ve alt boyut puan ortalamaları arasında pozitif yönde orta düzeyde istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler belirlendi (r=0,24-0,31; p<0,01).Sonuç: Bu çalışmanın bulgularına göre, örneklem grubundaki öğrencilerin yaklaşık yarısı problemli bilgisayar oyunu kullanıcısıdır. Sosyal anksiyete düzeyleri yüksek değildir ve bilgisayar oyun bağımlılığı ile sosyal anksiyete orta düzeyde ilişkilidir.

Investigating the Association Between Computer Game Addiction and Social Anxiety in Secondary School Students

Objective: This study was conducted to investigate the association between computer game addiction and social anxiety levels in secondary school students.Methods: This study, which was descriptive and cross-sectional in design, was conducted in seven state secondary schools in Istanbul/Kadıköy. The data was collected using the participant information form, computer game addiction scale (CGAS) for children, and child social anxiety scale (CSAS), and the study was completed with 1019 students (556 males and 463 females).Results: Students were aged between 10 and 15 years, and the mean age was 12.85±1.16 years. Of all students, 54.6% were males and 45.4% were females. Majority (88.6%) of students had an internet connection at home, 98.3% were always playing online games, and 67.2% spent 0.5–3 h/day on the computer. The mean CGAS score was 43.27±16.31, and the mean CSAS score was 39.06±13.44. According to the mean CGAS score, 47.7% were normal computer users, 46.7% were problematic computer users, and 5.6% were computer game addicts. A moderately positive correlation was observed between the mean CSAS scores and CGAS total scores and subscale scores (r=0.24–0.31; p<0.01).Conclusion: According to the findings of this study, almost half of the students in the study sample group were problematic computer users. Social anxiety level was not high, and social anxiety was moderately correlated with computer game addiction.
Keywords:

-,

___

  • Horzum MB, Ayas T, Çakır Balta Ö. Çocuklar için bilgisayar oyun bağım- lılığı ölçeği. Türk PDR Derg 2008; 3: 76-88.
  • Güllü M, Arslan C, Dündar A, Murathan F. İlköğretim öğrencilerinin bilgi- sayar oyun bağımlılıklarının incelenmesi. ADYÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Derg 2012; 9: 89-100.
  • Akbulut Y. Çocuk ve ergenlerde bilgisayar ve internet kullanımının gelişimsel sonuçları. Trakya Üniv Eğitim Fak Derg 2013; 3: 53-68.
  • Kiraly O, Griffiths MD, Urban R, Farkas J, Kökönyei G, Elekes Z, et al. Prob- lematic internet use and problematic online gaming are not the same: findings from a large nationally representative adolescent sample. Cy- berpsychol Behav Soc Netw 2014; 17: 749-54. [CrossRef]
  • Cole SH, Hooley JM. Clinical and personality correlates of mmogaming: anxiety and absorption in problematic internet use. Soc Sci Comput Rev 2013; 31: 424-36. [CrossRef]
  • Bacigalupa C. Theuse of video games by kinder gartners in a family child care setting. Early Childhood Educ J 2005; 33: 25-30. [CrossRef]
  • Colwell J, Kato M. Investigation of the relationship between socialisola- tion, self-esteem, aggression and computer game play in Japanese ado- lescents. Asian J Soc Psychol 2003;6: 149-58. [CrossRef]
  • Selnow GW. Playing video games: the electronic friend. J Commun 1984; 34: 148-56. [CrossRef]
  • Çelik I, Şahin I, Eren F. Metaphorical perceptions of middle school stu- dents regarding computer games. International Journal of Social, Educa- tion, Economics and Management Engineering 2014; 8: 2518-23.
  • Aydın A, Tekinsav-Sütcü S, Sorias O. Evaluation of the effectiveness of a cognitive-behavioral therapy program for alleviating the symptoms of social anxiety in adolescents. Turk Psikiyatri Derg 2010; 21: 25-36.
  • Essau CA, Lewinsohn PM, Olaya B, Seeley JR. Anxiety disorders in adolescents and psychosocial outcomes at age30. J Affect Disord 2014; 163: 125-132. [CrossRef]
  • Kocabaşoğlu N, Doksat K, Doğangün B. Anksiyete ve depresyonun çok yönlü ilişkisi. New Semp 2004; 42: 168-76.
  • Coşkun Y, Akkaş G. Engelli çocuğu olan annelerin sürekli kaygı düzeyleri ile sosyal destek algıları arasındaki ilişki. KEFAD 2009; 10: 213-27.
  • Başaran M, Taşğın Ö, Sanioğlu A, Taşkın A. Sporcularda durumluk ve sürekli kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. SUSBED 2009; 21: 533-42.
  • Özgüven H, Devrimci S, Çiğdem H, Gençöz T. İntihar girişiminde depre- syon ve kaygı belirtileri ile problem çözme becerileri ve algılanan sosyal desteğin önemi. Turk Psikol Derg 2003; 18: 1-11.
  • Subaşı G. Ergenlerde sosyometrik statü gruplarına göre sosyal kaygı farklılıkları ve akran ilişkileri. Ege Eğitim Derg 2009; 10: 114-36.
  • Seçer İ, Gülbahçe A. Çocuklarda anksiyete duyarlılık ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması: güvenirlik ve geçerlilik çalışması. MAJER 2013; 3: 91-106.
  • Uysal V, Batan SN, Baş S, Zafer H. Ergenlerin tanrı algılarıyla sosyal kaygı ve umut düzeyleri arasındaki ilişkiler. Öneri Derg 2014; 2: 221-37. [CrossRef]
  • Dalbudak E, Evren C, Aldemir S, Evren SB. The severity of internet addic- tion risk and its relationship with the severity of borderline personality features, childhood traumas, dissociative experiences, depression and anxiety symptoms among Turkish University Students. Psychiatry Res 2014; 219: 577-82. [CrossRef]
  • Dowling NA, Brown M. Commonalities in the psychological factors asso- ciated with problem gambling and internet dependence. Cyberpsychol Behav Soc Netw 2010; 13: 437-41. [CrossRef]
  • Hetzel-Riggin MD, Pritchard JR. Predicting problematic internet use in men and women: the contributions of psychological distress, coping style, and body esteem. Cyberpsychol Behav Soc Netw 2011; 14: 519-25. [CrossRef]
  • Huan VS, Ang RP, Chye S. Loneliness and shyness in adolescent prob- lematic internet users: the role of social anxiety. Child Youth Care Forum 2014; 43: 539-51. [CrossRef]
  • Bozkurt H, Coskun M, Ayaydin H, Adak İ, Zoroglu SS. Prevalence and pat- terns of psychiatric disorders in referred adolescents with internet addic- tion. Psychiatry Clin Neurosci 2013; 67: 352-9. [CrossRef]
  • Lehenbauer-Baum M, Klaps A, Kovacovsky Z, Witzmann K, Zahlbruckner R, Stetina BU. Addiction and engagement: an explorative study toward classification criteria for ınternet gaming disorder. Cyberpsychol Behav Soc Netw 2015; 18: 343-9. [CrossRef]
  • Demir T, Eralp-Demir D, Türksoy N, Özmen E, Uysal Ö. Çocuklar için sosyal ank- siyete ölçeğinin geçerlilik ve güvenilirliği. Düşünen Adam 2000; 13: 42-8.
  • Kaya BA. Çevrimiçi oyun bağımlılığı ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. T.C.GOP Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yük- sek Lisans Tezi. 2013.
  • Kowert R, Domahidi E, Quandt T. The relationship between online video game involvement and gaming-related friendships among emotionally sensitive individuals. Cyberpsychol Behav Soc Netw 2014; 17: 447-52. [CrossRef]
  • Numanoğlu G, Bayır Ş. İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sınıf düzeylerine göre internet kullanımları. TEBD 2012; 10: 295-323.
  • Gökçearslan Ş, Durakoğlu A. Ortaokul öğrencilerinin bilgisayar oyun bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. DÜ Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Derg 2014; 23: 419-35.
  • Keser H. Esgi N. An analysis of self-perceptions of elementary school stu- dents in terms of computer game addiction. Procedia - Social and Behav- ioral Sciences 2012; 46: 247-51. [CrossRef]
  • Taylan HH, Işık M. Sakarya’da ortaokul ve lise öğrencilerinde internet bağımlılığı. Turkish Studies 2015; 10: 855-74. [CrossRef]
  • Şahin C, Tuğrul VM. İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin incelenmesi. ZfWT /Journal of World of Turks 2012; 4: 115-29.
  • Kuss DJ, Van Rooij AJ, Shorter GW, Griffiths MD, Mheen DV. Internet ad- diction in adolescents: prevalence and risk factors. Comput Human Be- hav 2013; 29: 1987-96. [CrossRef]
  • Müller KW, Janikian M, Dreier M, Wöllfling K, Beutel ME, Tzavara C et al. Regular gaming behavior and internet gaming disorder in European ad- olescents: results from a cross-national representative survey of preva- lence, predictors, and psychopathological correlates. Eur Child Adolesc Psychiatry 2015; 24: 565-74. [CrossRef]
  • Van Rooij AJ, Schoenmakers TM, Vermulst AA, Eijnden RJ, Van de Mheen D. Online video game addiction: identification of addicted adolescent gamers. Addiction 2010; 106: 205-12. [CrossRef]
  • Strittmatter E, Kaess M, Parzer P, Fischer G, Carli V, Hoven CW et al. Patho- logical internet use among adolescents: comparing gamers and non- gamers. Psychiatry Res 2015; 228: 128-35. [CrossRef]
  • Harman JP, Hansen CE, Cochran ME, Lindsey CR. Liar, liar: internet faking but not frequency of use affects social skills, self-esteem, social anxiety, and aggression. Cyberpsychol Behav 2005; 8: 1-6. [CrossRef]
  • Caplan SE. Relations among loneliness, social anxiety, and problematic in- ternet use. anxiety, and aggression. Cyberpsychol Behav 2007; 10: 234-42. [CrossRef]
  • Wang CW, Ho RT, Chan CL, Tse S. Exploring personality characteristics of Chinese adolescents with internet-related addictive behaviors: Trait dif- ferences for gaming addiction and social networking addiction. Addict Behav 2015; 42: 32-5. [CrossRef]
  • Xiuqin H, Huimin Z, Mengchen L, Jinan W, Ying Z, Ran T. Mental health, per- sonality, and parental rearing styles of adolescents with internet addiction disorder. Cyberpsychol Behav Soc Netw 2010; 13: 401-6. [CrossRef]
  • Esen B, Gündoğdu M. The Relationship between internet dddiction, peer pressure and perceived social support among adolescents. Int J Educ Re- searc 2010; 2: 29-36.