CAZ MÜZİĞİ SANATÇILARININ BAKIŞ AÇILARI İLE CAZ MÜZİĞİNE YENİ BAŞLAYANLARA TAVSİYELER

Bu makale gözlem ve yaşanmışlıklardan elde edilen tecrübelerin birikimi ile caz müziğine yeni başlayacaklara rehber niteliğinde bir kaynak oluşturmak maksadıyla yapılmıştır. Cazın sadece bir müzik türü ile sınırlı kalmadığı, yaşam felsefesi ve hayat biçimi olduğunu da göstermek için caz müzisyenlerinin görüşlerine yer verilmiştir. Bu araştırmada kaynak tarama ve yarı yapılandırılmış görüşme yöntemleri kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşmelere; Kerem GÖRSEV, Alp ERSÖNMEZ, Ali PERRET, Mehmet Ali SANLIKOL, Ferit ODMAN, Sarp MADEN, Volkan ÖKTEM gibi ünlü caz müzisyenlerimiz katılmıştır. Bu çalışmada; caz müziğinin olgunluk çağındaki klasik müzikten beslenmesine, tarihsel gelişim sürecine, caz müzisyenlerinin felsefi olarak bakış açılarına, caz müziğine başlarken yaşanılan doğaçlama, grup bulma problemlerine değinilmiş ve çözüm önerileri sunulmuştur. Bu çalışma sonucunda; caz müziğinin klasik müzikten etkilendiği, tarihsel süreç içerisinde Amerika kıtasından dünyaya yayıldığı ve etkileşime geçtiği kültürler, müzikler, sanat dalları ile büyüdüğü, zenginleştiği bulunmuştur. Ayrıca ünlü virtüöz sanatçılarımızın yarı yapılandırılmış görüşmeler sırasında sergilemiş oldukları davranışlar ile caz müziği sanatçıları hakkında olumlu, örnek bireyler olduğu görüşünü desteklemektedir.

RECOMMENDATIONS FOR THE BEGINNER JAZZ MUSICIANS WITH THE EXPERIENCED JAZZ MUSICIANS POINT OF VIEW

The aim of this study to create a guide for the new starting jazz musicians with the experience and observation over time. Study includes opinions of some jazz musicians in order to show that jazz music is not just a musical genre but also a life style and a philosophy. In this study literatıre review and semi-structured interview is used. In semi-structered interview famous jazz musicians like Kerem GÖRSEV, Alp ERSÖNMEZ, Ali PERRET, Mehmet Ali SANLIKOL, Ferit ODMAN, Sarp MADEN, Volkan ÖKTEM participated. In this work some problems such as how jazz is feeding with the prime classical music , historical development process , views of the jazz musicians as jazz philosophy , the struggle of finding a group or improvization while startin jazz music is pointed out and solutions are enclosed. As a result of this study; its found that jazz music grown and got richer by getting effected from classical music , the countries that jazz music got spread from America and the cultures interacted trough out the historical process. Also from the semi-structured inverviews with the famous virtuoso its supported that jazz musicians are positive and model people.

___

  • AEBERSOLD, J. (1988). Volume 42: Blues in All Keys. Ohio, New Albany, Amerika: Jamey Aebersold Jazz, Inc. 1 (1), 62-70.
  • AKYOL, B. (Yöneten). (2013). “Nardis Jazz Club - 10. Yıl Belgeseli (10th Anniversary Document)” [Sinema Filmi]. Türkiye.
  • AKYOL, B. (Yöneten). (2015). “Jazz in Turkey - Türkiye’de Caz (Documentary Belgesel)” [Sinema Filmi]. Türkiye.
  • ALBUZ, A. (2011,22 Şubat). “Türk Müziğinde Çok Seslilik Yaklaşımları”. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 1 (1), 51-66.
  • ARI, G. (2012). Biyografi 01.01.2017 tarihinde http://www.gencoari.com/: http://www.gencoari.com/ adresinden alınmıştır.
  • ARTUN, U. (2011). Utar Artun Hakkında. 01.01.2017 tarihinde http://www.utarartun.name.tr/: http://www.utarartun.name.tr/hakk305nda.html adresinden alınmıştır.
  • BABACAN, D. (2011). “Caz Müziği ve Türleri Üzerine Bir Çalışma”. Konya, Türkiye.
  • BABACAN, D. (2016).Türkiye’ de Caz ve Caz Müziği Üzerine Yapılmış Araştırmaların İncelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(3), 380-387.
  • BARBUR, J. (2009). Biyografi. 01.01.2017 tarihinde http://www.jehanbarbur.com: http://www.jehanbarbur.com adresinden alınmıştır.
  • BAŞGÜL ERGÜN, A. (2016). Mehmet Ali Sanlıkol. 01.01.2017 tarihinde usasabah.com: http://www.usasabah.com/Roportajlar/2015/01/13/besteledigi-eser-a-far-cry-yayli-orkestrasi-ile-grammy-adayi-olan-mehmet-ali-sanlikol-turk-muzigine-karsi-oryantalist-durusum-mehterle-kirildi adresinden alınmıştır.
  • BAYSAL, C. (2011) Özgeçmiş. 01.01.2017 tarihinde cengizbaysal.com: http://www.cengizbaysal.com/ozgecmis.html adresinden alınmıştır.
  • BENGİ, D. (2001). Roll Dergisi, Yaz Baltacıgil / Çekirdekten Yetiştim, Neredeyse Bir Kaldırım Çalgıcısı Gibi. 01.01.2017 tarihinde http://www.muziksoylesileri.net/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=230&I- temid=42 adresinden alınmıştır.
  • BİLGİ ÜNİVERSİTESİ. (2011). Türkiye’de Caz Müziği Eğitimi Veren Okullar. 01.01.2017 tarihinde http://music.bilgi.edu.tr/: http://music.bilgi.edu.tr/tr/genel-bilgi/ adresinden alınmıştır.
  • CAN, H. Z. (2016, 8 Nisan). Ahmet Muvaffak Falay. 01.01.2017 tarihinde muzikguncesi.com: http://www.muzikguncesi.com/2016/04/ahmet-muvaffak-falay.html adresinden alınmıştır.
  • CANDEMİR, A. (1996). “Cazın Ulusalar Arası Kültüre Katkısı Ve Türkiye’de Caz”. Kurgu Dergisi 1(14), 49-55.
  • ÇİFTÇİ, E. (2010). “Popüler Kültür, Popüler Müzik Ve Müzik Eğitimi”. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 149-161.
  • DANİŞMEND, M. (2016, 31 Temmuz). Gece Notalar, Gündüz Dalgalar. 01.01.2017 tarihinde redbull.com: http://www.redbull.com/tr/tr/stories/1331809509940/ali-perret-bodrum-pannonica-caz-kulubu adresinden alınmıştır.
  • DEMİRER, İ. (2010). Biyografi. 11.12.2016 tarihinde imerdemirer.com: http://www.imerdemirer.com/tr/#/about adresinden alınmıştır.
  • DEMİRKOL, H. (2015, 1 Eylül). Amerika’dan Türkiye’ye Bir Müzik Serüveni: Sinem Saniye. 01.01.2017 tarihinde http://www.hurriyet.com.tr/: http://www.hurriyet.com.tr/yazarlar/hikmet-demirkol/amerika-dan-turkiye-ye-bir-muzik-seruveni-sinem-saniye-29962791 adresinden alınmıştır.
  • DUMANLI, G. (2012, 23 Ocak). ‘‘Türkiye'de Caz!’’ 01.01.2017 tarihinde jazzmusiclibrary.blogspot.com.tr: http://jazzmusiclibrary.blogspot.com.tr/2012/01/turkiyede-caz.html adresinden alınmıştır.
  • ERSÖNMEZ, A. (2015). Özgeçmiş. 01.01.2017 tarihinde alpersonmez.net/: http://alpersonmez.net/tr/?page_id=61 adresinden alınmıştır.
  • FISHER, J. (2010). Jazz guıtar. (1). Amerika: Alfred Publishing Co., Inc.
  • FOCAN,Ö. (2012). Özgeçmiş. 01.01.2017 tarihinde http://focanjazz.com/bio/ adresinden alınmıştır.
  • GÖKERMAN, U. (2008, 16 Mayıs). Caz Üzerine. 01.01.2017 tarihinde Milliyet BLOG: http://blog.milliyet.com.tr/Blog.aspx?BlogNo=109905 adresinden alınmıştır.
  • GÜLSOY, T. (2009, 11 Ağustos). Emin Fındıkoğlu; "Bir Tutkunun Öyküsü". 11.12.2016 tarihinde cazkolik.com: http://www.cazkolik.com/PopulerGundem3/101102/Emin_Findikoglu_Bir_Tutkunun_oykusu. html# adresinden alınmıştır.
  • HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ. (2012). Türkiye’de Caz Müziği Eğitimi Veren Okullar. 01.01.2017 tarihinde http://www.konser.hacettepe.edu.tr/: http://www.konser.hacettepe.edu.tr/sayfa/bolumler/cazASD adresinden alınmıştır.
  • JAZZ ACADEMY. (2010). Caz Tarihi. 01.01.2017 tarihinde https://academy.jazz.org/: http://academy.jazz.org/jfyp/ adresinden alınmıştır.
  • KARTARİ, E. (2014). Özgeçmiş. 01.01.2017 tarihinde music.yasar.edu.tr: http://music.yasar.edu.tr/kadro/muzik-bolumu-kadromuz/emre-kartari-dty/ adresinden alınmıştır.
  • KAYA, Y. (2015,12 Ocak). Türkiye Cazının Divaları! (Jazz Stars Of Turkey!). 01.01.2017 tarihinde lifeartsanat.com: https://lifeartsanat.com/2015/01/12/turkiye-cazinin-divalari-jazz-stars-of-turkey-yasam-kaya/ adresinden alınmıştır.
  • GÖRSEV, K. (2011). Caz Müziği Hakkında. 01.01.2017 tarihinde http://www.keremgorsev.com/: http://www.keremgorsev.com/ adresinden alınmıştır.
  • KOÇ, T. (2007). “Bir Yöntem Olarak Bölgesel Müziklerin Keman Eğitiminde Kullanımı”. T.C. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Müzik Eğitimi Bilim Dalı. Van, Türkiye.
  • KÖSE, S. (2005). Sibel Hakkında. 01.01.2017 tarihinde sibelkose.com: http://www.sibelkose.com/sibel_hakkinda.aspx adresinden alınmıştır.
  • LEAVITT, W. (1970). The guitar phase 1. (1) Boston, Amerika: Berklee Press Publıcatıons.
  • LEAVITT, W. (1975). The guitar phase 2. (1) Boston, Amerika: Berklee Press Publıcatıons.
  • LEAVITT, W. (1980). A modern method for guıtar volume 2. (1) Boston, Amerika: Berklee Press Publıcatıons.
  • MADEN, S. (2014). Biyografi. 01.01.2017 tarihinde www.sarpmaden.com.tr: www.sarpmaden.com.tr adresinden alınmıştır.
  • MCGOWAN, C., PESSANHA, R. (1998). The brazilian sound. (1) Phlidelphia: Temple University Press.
  • NEW ORLEANS JAZZ & HERITAGE FESTIVAL. (2010). Dünyada Yapılan Caz Festivalleri. 01.01.2017 tarihinde http://www.nojazzfest.com/: http://www.nojazzfest.com/ adresinden alınmıştır.
  • NEW YORK JAZZ ACADEMY. (2011). Dünyada Caz Müziği Eğitimi Veren Okullar. 01.01.2017 tarihinde nyjazzacademy.com: https://www.nyjazzacademy.com/programs/online-jazz-lessons-and-classes/ adresinden alınmıştır.
  • NORTHWESTERN BİENEN SCHOOL OF MUSİC. (2008). Dünyada Caz Müziği Eğitimi Veren Okullar. 01.01.2017 tarihinde http://www.music.northwestern.edu/academics/areas-of-study/jazz-studies.html adresinden alınmıştır.
  • ODMAN, F. (2013). Biyografi 01.01.2017 tarihinde feritodman.com: http://www.feritodman.com/site/about adresinden alınmıştır.
  • ÖZÇAĞATAY, S. (2016). "Sharpeye" 01.01.2017 tarihinde sharpeyemusic.com: http://sharpeyemusic.com/biography-turkish/ adresinden alınmıştır.
  • PETERSEN, J. (1979). Jazz styles & analysis guıtar. (2) Chicago, Amerika: Maher Publications.
  • ROBERT, Y. (1991). Guıtare jazz - fusıon le phrase. (1) (M. Mafıa, Dü.) Courbevoie, Fransa: I. D. MUSIC.
  • SERMET, C. (2014). Özgeçmiş. 01.01.2017 tarihinde biyografi.net: http://www.biyografi.net/kisiayrinti.asp?kisiid=93 adresinden alınmıştır.
  • ŞAMAN, B. (2011, 26 Eylül). Caz Müziğin Tarihçesi. 01.01.2017 tarihinde muzik.stereomecmuasi.com: http://muzik.stereomecmuasi.com/2011/09/caz-muzigin-tarihcesi.html adresinden alınmıştır.
  • ŞİMŞEK, S. (2004, 21 Temmuz). Kritikler (Türkiye/Seçmeler). 01.01.2017 tarihinde tayfun-erdem.com: http://tayfun-erdem.com/aksam.html adresinden alınmıştır.
  • TEZTEL, G., & AŞKIN, C. (2007). “Sahne heyecanının Türk müzisyenler arasındaki yaygınlığı ve çözüm yöntemleri”. İTÜ Dergisi/b Sosyal Bilimler, 4(2), 3-10.
  • THE JUİLLİARD SCHOOL. (2009). Dünyada Caz Müziği Eğitimi Veren Okullar. 01.01.2017 tarihinde juilliard.edu: http://catalog.juilliard.edu/preview_entity.php?catoid=25&ent_oid=2025&returnto=2724 adresinden alınmıştır.
  • TUFAN, S. (2006, 26 Nisan). “Okulöncesi Müzik Öğretmeni Profili”. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirisi. Denizli, Türkiye.
  • TÜRK, İ. (2015, 14 Ağustos). Mehmet Ali Sanlıkol “Amerika’da keşfettiğim Türk Müziği ile kendi kimliğimi, kendi sesimi buldum.” . 01.01.2017 tarihinde Media Art Productions: https://www.youtube.com/watch?v=Oq1V6UZ8bdQ adresinden alınmıştır.
  • TRINITY COLLEGE LONDON. (2005). Dünyada Caz Müziği Eğitimi Veren Okullar. 01.01.2017 tarihinde trinitycollege.com: http://www.trinitycollege.com/site/?id=55 adresinden alınmıştır.
  • VOLKAN Ö. (2014). Biyografi. 01.01.2017 tarihinde volkanoktem.com: http://volkanoktem.com/tr/biography/ adresinden alınmıştır.
  • WORLD JAZZ FESTIVAL. (2010). Dünyada Caz Müziği Festivalleri Yapılan Yerler 01.01.2017 tarihinde http://www.worldjazzfest.com/: http://www.worldjazzfest.com/ adresinden alınmıştır.
  • YANIKOĞLU, A. (2007). Caz Müziğinin Bugünkü Sorunları: Caz Müziğinin Üretilme Koşullarının Güncel Görünümü. T.C. Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Bölümü Anabilim Dalı Müzik Bölümü Yüksek Lisans Programı. Ankara, Türkiye.
  • YAŞAR ÜNİVERSİTESİ. (2010). Türkiye’de Caz Eğitimi Veren Üniversiteler. 01.01.2017 tarihinde http://music.yasar.edu.tr/: http://music.yasar.edu.tr/ adresinden alınmıştır.
  • YILDIZ, Ç. (2013). Özgeçmiş. 01.01.2017 tarihinde caglayanyildiz.com/: http://www.caglayanyildiz.com/ adresinden alınmıştır.