M. Fuad Köprülü’nün Çok Yönlü Entelektüel Kimliği ve Disiplinlerarası Metodolojisi

Öz     M. Fud Köprülü (1890-1966), telif eserleri ve kaleme aldığı makaleleri ile yerli sosyal bilim atmosferinde var olan boşlukları doldurmuş bir isimdir. Yaşadığı dönem akademisinin Darülfünun ile sınırlı yapısı, pek çok sosyal bilim disiplininin henüz kurulmamış olduğu bir yetersizliğe denk gelmektedir. Batılı bilim metodolojisini bilen akademisyenlerin azlığı sorununu da ortaya çıkaran bu yetersizlik, Köprülü’nün 1913’ten itibaren Türk Edebiyatı Tarihi kürsüsünde başlayan akademik hayatının sosyal bilimlerin geneline yayılmasını sağlamıştır.     Köprülü, küçük yaşlarda edindiği okuma alışkanlığı ile temellerini attığı entelektüel kimliğini 1905’ten itibaren yazıya dönüştürerek pekiştirmiştir. Beslendiği kaynakların çeşitliliği ile doğru orantılı olarak, kaleme aldığı çalışmalar geniş bir yelpazeye yayılmış ve Köprülü’nün çok yönlü bir entelektüel kimlik sergilemesine neden olmuştur. 1913’te milliyetçilik cereyanıyla yeniden şekillenen bu kimlik, Köprülü’nün aynı yıl akademiye dâhil olması ve bilimi rehber edinmesi ile disiplinlerarası bir metodoloji üzerinden devam etmiştir.  

___

  • Kaynakça
  • AKÜN Ömer Faruk, (2003), “Mehmed Fuad Köprülü”, İslam Ansiklopedisi, C. 28, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınevi, s. 471-486.
  • ASILSOY Abdülkerim, (2013), “Mehmet Fuad Köprülü’nün İlmi Hayatı ve Eserlerinde İzlediği Metot Üzerine”, Tarihimizden Portreler-Osmanlı Kimliği: Prof. Dr. Cevdet Küçük Armağanı, Ed. Zekeriya Kurşun, Haydar Çoruh, İstanbul: Ordaf Yayınları, s. 213-144.
  • BANARLI Nihad Sami, (1966), “Köprülü’nün Hayatından Çizgiler”, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Türk Kültürü Köprülü Sayısı, S. 47, Ankara, s. 960-968.
  • İZLER Aynur, (1966), Fuad Köprülü’nün İlk Makaleleri - Mezuniyet Tezi, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü.
  • KÖPRÜLÜ M. Fuad, (2004), “Türk Edebiyatı Tarihinde Usûl”, Edebiyat Araştırmaları 1, 4. Baskı, Ankara: Akçağ, s.27-63.
  • KÖPRÜLÜ Orhan F., (1987), Fuad Köprülü, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • NUHOĞLU Mehmet, (2013), “Cumhuriyet Öncesi Türkiye’sindeki Gazete ve Dergilerde Yayınlanan Sanat ve Sanat Tarihi Yazı/Makalelerinde Fikri Yapı”, Ekev Akademi Dergisi, Yıl: 17, S. 56, s. 83-96.
  • ÖZERDİM Nihat Sami, (1950), “F. Köprülü’nün Yazıları (1908-1950), Türk Dili ve Tarihi Hakkında Araştırmalar I, Haz. H. Eren-T. Halası Kun, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi, s. 159-248.
  • SÖNMEZ Erdem, (2012), “Annales Okulu’nun Türkiye’deki Tarih Araştırmalarına Etkisi”, Mehmet Fuat Köprülü, Haz. Yahya Kemal Taştan, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, s. 253-265.
  • TANSEL Fevziye Abdullah, (1968), “Prof. Dr. Fuad Köprülü’nün Yazıları İçin Basılmış Bibliyografyalar”, Türk Kültürü Araştırma Enstitüsü Türk Kültürü, Yıl: 6, S. 68, Ankara, s. 543-556.
  • TURAN Osman, (2010), “Mukaddime”, 60. Doğum Yılı Münasebetiyle Fuad Köprülü Armağanı (Doğumunun 120. Yılı Münasebetiyle Tıpkıbasım), Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi, s. V-XXIII.