Cam İç Mekan Aydınlatma Tasarımına Kavramsal Bir Yaklaşım

İlk insan, hayatta kalabilmek adına sahip olduğu kavrayış yeteneğini kullanarak, yaşadığı çevreyi kendi­sine uygun hale getirmeye çalışmıştır. Mimari mekân kavramı bunun sonucu olarak doğmuştur. Mimarlığın gelişimiyle insan kendi fiziksel ihtiyaçlarını karşılayan mekânlara ve kendisini belirli bir noktada tanımlayan bir alana da ulaşmıştır. Bu şekilde somut mekân içinde kendisine soyut bir dayanak bulmuştur. Kutsal mekân mimarisinde bu kavram daha yoğun olarak işlenmiştir. Mekânın inşa edilmesinin sebebi onun özü olarak so­mut binanın her detayı içinde tasarlanmıştır. Kutsal me­kân mimarisinde öze sadık tasarım yapılması bu ne­den­le büyük hassasiyet gerektiren bir konudur. Mimari bütün ve detayları içinde öze dair tutarlılığın sağlan­ması gerekmektedir. Aynı şekilde aydınlatma tasarımı bütününde de bu duyarlılık sağlanmalıdır. Cami iç me­kân aydınlatma tasarımının yapılandırılma süreci dahi­linde bu duyarlılığın gösterilmesi bir erek olarak karşı­mıza çıkmaktadır.

A Conceptual Approach to the Design of Mosque Interior Ligthing

The human being is forced to use his ability to comprehend to cope with the hard conditions of the environment during the early stages of his existen­ce. The notion of architectural space is a result of this phenomenon. With the development of architecture, human beings constructed spaces where their physical needs can be responded to. This limited architectural space also helped define a human being in relation to a particular point in a dense universe. In this way he fo­und intangible foundations between the limits of tan­gible space. This concept has been seriously imple­men­ted through sacred architecture. The essence, which ca­used the reason for the construction of an archi­tec­tural space, was implemented in every detail of a tan­gible building. The essence determines the design sta­ge of sacred architectural units. Consistency is re­qu­ired in implementing the essence within the details of a tangible architectural unit as a whole. This same em­phasis should also be paid through the design of ligh­ting as a whole. This elaborate design thinking sho­uld be implicit in the design stage of the mosque’s interior lighting design.

___

  • Akgün 2015 T. Akgün, “Boethius’ta Tanrı, Sıfatları ve Teleolojik Delil”. Dini Araştırmalar 46 (2015)126-147.
  • Arayıcı 2017 O. Arayıcı, “İnanç / Mekân / Cami”. Sanat ve İnancın Mekânsal Buluşması (2017) 50-54.
  • Aristoteles Aristoteles, Metafizik. İstanbul 1996.
  • Aytıs 2017 S. Aytıs, “İnanç / Mekân / Cami”. Sanat ve İnancın Mekânsal Buluşması (2017) 43-49.
  • Barbu 2015 D. M. Barbu, “The Effects Of Radiation On The Eye In Industrial Environments”. Annals of the Unıversity of Oradea, Fascicle of Management and Technological Engineering 2 (2015) 7 -12.
  • Bozkurt – Özkal 1993 A. Önkal – N. Bozkurt, “Cami”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi 7 (1993) 46-56.
  • Çiçek 2003 H. Çiçek, “Kadim Üç Felsefe Problemi Bağlamında Mevlana’nın Mesnevi'sinde Metaforik Anlatım”. AÜFD XLIV (2003) 293-311.
  • Çiftçi 2004 F. Çiftçi, “Hassân B. Sabit’in Hz. Peygamber İçin Söylediği Mersiyeler”. KSÜ. İlahiyat Fakültesi Dergisi 4 (2004) 79-95.
  • Göçer 1999 A. Göçer, “A Hypothesis Concerning the Character of Islamic Art”. Journal of the History of Ideas 60/4 (1999) 683-692.
  • Göçmez 2016 A. Göçmez “Muhammed’in Nuru ve Tasavvufta Yüceltilmesi”. İktibas Dergisi (2016).
  • Güney – Yürekli 2004 D. Güney – H. Yürekli, “Mimarlığın Tanımı Üzerine Bir Deneme”. İTÜ Dergisi 3/1(2004) 31-42.
  • Kart 2006 U. Kart, “Dini Yapılar İçin Işık”. PLD Türkiye 9 (2006) 53-54.
  • Laganier 2011 V. Laganier, Light and Emotions. Ed. J. Van der Pol. Basel (2011).
  • Şölenay 1997 E. Şölenay “Sanatta Biçim-İçerik Sorunu”. Anadolu Sanat 7 (1997) 138- 144.