Selanik Şehrinden Bir Kesit: 19. Yüzyıl Ortasında Çavuş Vlatadon Manastırı Mahallesi
Temettuat defterleri 19. yüzyılın sosyo-ekonomik tarihine ışık tutmaktadır. Ancak genel tarih anlatımı ve şehir tarihinin alışılageldik yazımı her şehrin tam bir resmini çizemez. Bu nedenle temettuat defteri gibi, sosyo-ekonomik verileri ayrıntılarına kadar barındıran ana kaynakların, farklı bakış açılarıyla yeniden ele alınması birçok şehre biçilen tarihi rol ve özellikleri değiştirebilecektir. Osmanlı Devleti’nin Rumeli Bölgesi’nde en önemli şehirlerinden olan ve kozmopolit yapısıyla dikkati çeken Selanik de temettuat defterleri ışığında yeniden inceleme konusu olmalıdır. Müslüman mahalleleri arasında, benzerlerinden uzakta konumlanan Çavuş Vlatadon Manastırı Rum mahallesi, ayrıntıların farklı çerçeveden yorumlanmasıyla komşu mahalleleri ile benzeşen ve onlarla tabii ilişkiler tesis eden bir işçi mahallesi olarak karşımıza çıkmaktadır. Tarihi manastırın verdiği güçle bu mahallede yüzyıllarca yaşayan Rumlar, günlük hayatlarında şehrin aşağısında sakin soydaşlarından farklı anlar ve durumlarla karşı karşıya kalmışlardır. Bu bağlamda bireysel ve bölgesel olarak diğerlerinden farklılaşmış ve komşularıyla benzeşmişlerdir.
A Scene from the City of Salonica: the Çavuş Vlatadon Monastery Quarter in The Mid-19th Century
The Temettuat registers cast a light upon the socio-economic history of the 19th century. However, any general historical narration and the widely accepted urban histary cannot draw a complete picture of each city. For this reason, a reconsideration of the main sources of socio-economic data, such as the temettuat registers, with different perspectives can bring change to many historical roles and to the characteristics of cities. Salonica, which was one of the most important cities of the Ottoman State in the Rumelian Region and was attracting attention with its cosmopolitan structure, should be subjected to re-examination from the evidence provided by the temettuat registers. Among the Muslim neighborhoods, the Çavuş Vlatadon Monastery quarter of the Greeks, which was located far from other similar neighbourhoods reveals itself as a workers quarter with similar characteristics to neighbouring quarters and natural relations with them from the interpretation of the details in different records. With the power derived from the presence of the historic monastery, the Greeks who had lived in this region for generations experienced in their daily lives different incidents and situations from their resident cognates down in the city. In this context, they became differentiated from them individually and regionally and developed similarities that more closely resembled their neighbours.
___
- BOA., ML.VRD.TMT.d. 11464.
- BOA., ML.VRD.TMT.d. 11487.
- BOA., ML.VRD.TMT.d. 11604.
- BOA., ML.VRD.TMT.d. 11635.
- BOA., ML.VRD.TMT.d. 11654.
- BOA., ML.VRD.TMT.d. 11655.
- Akyalçın Kaya 2013 D. Akyalçın Kaya, Les Sabbatéens Saloniciens (1845-1912) : Des Individus Pluriels Dans Une Société Urbaine En Transition. (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
- Anastassiadou 2003 M. Anastassiadou, Tanzimat Çağında Bir Osmanlı Şehri Selanik (1830- 1912). Çev. I. Ergüden. İstanbul 2003.
- Aydın 2008 M. Aydın, “Tatarbazarcığı”. Yay. Haz. A. Özaydın, F. Başar, E. Altan, B. Küçüksipahioğlu – M. Kesik, Prof. Dr. Işın Demirkent Anısına. İstanbul (2008) 649-689.
- Delilbaşı 1987 M. Delilbaşı, “Selanik ve Yanya’da Osmanlı Egemenliğinin Kurulması”. Belleten LI/199 (1987) 75-101.
- Devellioğlu 1986 F. Devellioğlu, Osmanlıca-Türçe Ansiklopedik Lûgat. Ankara 1986.
- Galanti 1947 A. Galanti, Türkler ve Yahudiler: Tarihî, Siyasî Tetkik. İstanbul 1947.
- Georgiadou 2014 K. Georgiadou, “Selanik’in Yunanlıları”. Ed. G. Veinstein, Selânik 1850- 1918: “Yahudilerin Kenti” ve Balkanlar’ın Uyanışı.İstanbul (2014) 151-162.
- Gökaçtı 1997 M. A. Gökaçtı, “1845 Yılında Selanik”. Toplumsal Tarih 168 (1997) 15-22.
- Gökaçtı 2002 M. A. Gökaçtı, “1845 Yılında Selânik’teki Müstemin Tüccarlar”. Toplumsal Tarih 224 (2002) 4-10.
- Karal 1943 E. Z. Karal, Osmanlı İmparatorluğunda İlk Nüfus Sayımı 1831. Ankara 1943.
- Karpat 2010 K. H. Karpat, Osmanlı Nüfusu 1830-1914. Çev. B. Tırnakçı, İstanbul 2010.
- Kiel 1999 M. Kiel, “Selânik”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi 36 (1999) 352-357.
- Kütükoğlu 1995 M. Kütükoğlu, “Osmanlı Sosyal ve İktisâdî Kaynaklarından Temettü Defterleri”. Belleten LIX/225 (1995) 395-418.
- Kütükoğlu 1999 M. Kütükoğlu,“İzmir Temettü Sayımları ve Yabancı Tebaa”. Belleten LXIII/238 (1999) 755-773.
- Mazower 2013 M. Mazower, Selanik: Hayaletler Şehri. Çev. G. Ç. Güven. İstanbul 2013.
- Molho 2005 R. Molho, Selanik Yahudileri 1856-1919, Özel Bir Cemaat. Çev. P. Abacı. İstanbul 2005.
- Moutsopoulos 2014 N. C. Moutsopoulos, “İki Yüzyıl Arasında Kalan Bir Kent”.
- Ed. G. Veinstein, Selânik 1850-1918: “Yahudilerin Kenti” ve Balkanlar’ın Uyanışı. İstanbul (2014) 27-47.
- Pakalın 1993 M. Z. Pakalın, Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri Sözlüğü I-III. İstanbul 1993.
- Şemseddin Sami 2006 Şemseddin Sami, Kâmûs-ı Türkî. İstanbul 2006.
- Tafrali 1913 O. Tafrali, Topographie De Thessalonique. Paris 1913.