Ali Süha Delilbaşı’nın Edebȋ Çalışmaları Üzerine Bir İnceleme

Ali Süha Delilbaşı, Fecr-i Âti topluğunun temsilcilerindendir. Yazar, uzun yıllar bu topluluğun sanat anlayışına bağlı kalmış ve bu minvalde eserler ortaya koymuştur. Çeşitli dergi ve gazetelerde mensur şiir, hikâye, roman, tiyatro, makale gibi birçok türde kalem oynatmış olan Ali Süha Delilbaşı’nın İkinci Gençlik adıyla bir adet romanı, Kaybolan Ses adıyla da bir tiyatro eseri bulunmaktadır. Bu telif eserlerinden ayrı olarak yazara ait birçok çeviri eser mevcuttur. Makalede, Ali Süha Delilbaşı’nın edebî çalışmaları üzerinde durularak yazarın ait olduğu edebî saha tespit edilmeye çalışılmış, İkinci Gençlik ve Kaybolan Ses adlı eserleri hakkında bilgi verilmiş ve bu eserler incelenerek tahlil edilmiştir. Bununla birlikte makalede, Delilbaşı’nın 1908-1957 yılları arasında yazmış olduğu dergi ve gazete sayfaları arasında kalmış küçük hikâye, mensur şiir gibi edebî türlerdeki yazıları da çeşitli tasnifler sonucunda birer örnekle ele alınarak incelenmiştir.

A Study on Ali Süha Delilbaşı’s Literary Studies

Ali Süha Delilbaşı is one of the representatives of the Fecr-i Ati community. The author adhered to this sense of art and produced works in this style for many years. He produced a wide variety of literary works, such as poetry, stories, novels, dramas, and articles, in numerous magazines and newspapers. Ali Süha Delilbaşı written the novel İkinci Gençlik and the drama Kaybolan Ses. Apart from these original works, the author has numerous translated works. In this paper, it was attempted to identify the literary space to which the author belongs by emphasizing the literary works of Ali Süha Delilbaşı. It was provided information on the author's works İkinci Gençlik and Kaybolan Ses and then these works were analyzed. In addition, in the paper, the literary works of Delilbaşı—short tales, prose poems, and drama—that remained between the pages of magazines and newspapers and were written between 1908 and 1957 were recognized and these works were then assessed with a sample as a result of several classifications.

___

  • Aktaş, Ş. (2017). Anlatma Esasına Bağlı Edebî Metinlerin Tahlili-Teori ve Uygulama. Ankara: Kurgan Edebiyat.
  • Çetişli, İ. (2016). Metin Tahlillerine Giriş II Hikâye Roman Tiyatro. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Delilbaşı, Ali S. (1908). Temâşâ Tenkȋdâtı: Jontürk. Aşiyan. 1 (5), 143-152.
  • Delilbaşı, Ali S. (1909b). Hazan. Tenkid. 33, 10.
  • Delilbaşı, Ali S. (1909i). Zevk-i İntihar. Şiir ve Tefekkür. 2 (1909), 3-4.
  • Delilbaşı, Ali S. (1910ç). Bir Muamma-yı Ruh. Servet-i Fünun. 38 (982), 315-319.
  • Delilbaşı, Ali S. (1910d). Nasibim. Servet-i Fünun. 38 (986), 375.
  • Delilbaşı, Ali S. (1910e). Her Gün. Servet-i Fünun. 39 (995), 103.
  • Delilbaşı, Ali S. (1910f). İlk Gece. Servet-i Fünun. 38 (975-977), 200-203, 245-247.
  • Delilbaşı, Ali S. (1910g). Son Mahitap, Servet-i Fünun. 39 (1007), 328-331.
  • Delilbaşı, Ali S. (1910h). Kurbağalar. Servet-i Fünun. 38 (988), 406-407.
  • Delilbaşı, Ali S. (1910n). Uhuvvet, Adalet. Tenkid. (1), 10-11. Delilbaşı, Ali S. (1910o). Tahassüsat-ı Edebiyye: Timsal-i Aşk. Ülkü Halkevleri Mecmuası. 38 (985), 355-357.
  • Delilbaşı, Ali S. (1910s). Victor Hugo. Kanad. (2-3-4), 15-16, 15-16, 14-16.
  • Delilbaşı, Ali S. (1912a). Sokak Fenerleri. Resimli Kitap Mecmuası. 8 (43), 546-547.
  • Delilbaşı, Ali S. (1912c). Ölümüm. Resimli Kitap Mecmuası. 9 (51), 372-373.
  • Delilbaşı, Ali S. (1923). İkinci Gençlik. İstanbul: Kütüphane-i Sudi Orhaniye Matbaası.
  • Delilbaşı, Ali S. (1926). Aşkın Lisanı. İçdihad. (215-216), 4146-4171.
  • Delilbaşı, Ali S. (1935k). İbnirrefik Ahmed Nuri Sekizinci. Ülkü Halkevleri Dergisi. 5 (26). 126-131.
  • Delilbaşı, Ali S. (1935ö). Niçin Ağlamadım. Ülkü Halkevleri Mecmuası. 5 (26), 296.
  • Delilbaşı, Ali S. (1939) Bir Yapıcı. Ülkü Halkevleri Mecmuası. 14 (82), 297-298.
  • Delilbaşı, Ali S. (1946). Kaybolan Ses. Ankara: CHP Halkevleri Temsil Yayını.
  • Delilbaşı, Ali S. (1947j). Dilin Musikisi. Sanat ve Edebiyat Gazetesi. (4), 1.
  • Delilbaşı, Ali S. (1947l). Eski Türklerde Tiyatro. Sanat ve Edebiyat Gazetesi. (10-11), 1.
  • Delilbaşı, Ali S. (1947r). Fuzuli’nin Mezarı. Sanat ve Edebiyat Gazetesi. (19), 1-3.
  • Delilbaşı, Ali S. (1947ş). Suut Kemal Yetkin’e Açık Mektup. Sanat ve Edebiyat Gazetesi. (47-48), 1-3.
  • Kadının Haberleri. (1328). Kadın. (10), 8.
  • Karaosmanoğlu, Yakup K. (2021). Edebiyat ve Gençlik Hatıraları. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Lami, Emin. (1910). Reftar-ı Matbuat. Tenkid. 3, 14.
  • Narlı, M. (2002). Romanda Zaman ve Mekân Kavramları. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 5 (7), 91-106.
  • Okay, O. (2020). Batılılaşma Devri Türk Edebiyatı. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Stevick, P. (2021). Roman Teorisi. (Sevim Kantarcıoğlu Çev.). İstanbul: Akçağ Yayınları.
  • Şen, C. (2022). Fecr-i Âti Encümeni. Ankara: Çolpan Kitap.
  • Tekin, M. (2019). Roman Sanatı. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Yazar, Mehmet B. (1938). Edebiyatçılarımız ve Türk Edebiyatı. İstanbul: Kanaat Kitabevi.
  • Yetkin Suut K. (1947). Bir Edebiyatçılar Derneği. Sanat ve Edebiyat Gazetesi. (49-50), 1.
  • Yılmaz, Y. (2023). Ali Süha Delilbaşı’nın Edebî Çalışmaları Üzerine Bir İnceleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çankırı Karatekin Üniversitesi. Çankırı.
  • Yivli, O. (2016). Modern Türk Öyküsünde Alt Türler. Erdem İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. 70, 85-103.