ÇANKIRILI HURREM’İN OTUZİKİ FARZI ANLATAN MANZUMESİ

Türk-İslam Edebiyatı içeriği bakımından yelpazesi çok geniş bir edebiyattır. Bu edebiyatın ürünleri arasında dinî muhtevalı manzum ve mensur eserler de bulunmaktadır.  Dinî konuların toplum tarafından daha iyi anlaşılması, zihinlerde kalması ve özümsenebilmesi için bu eserlerin manzum olarak yazılması tercih edilmiştir. Manzum yazılan bu eserler medreselerde ders olarak okutulmuş, böylece etkilerinin uzun ömürlü olması sağlanmıştır. Bu tarzda yazılan Kaside-i Nuniyye ve Gülzâr-ı Manevi gibi eserler asırlardır Osmanlı medreselerinde de okutulmuştur. Divan sahibi bir şair ve aynı zamanda müderris olan Çankırılı İbrahim Hurrem de İslam’ın temel farzlarının işlendiği gelenekteki otuz iki farzı manzum bir şekilde anlatmıştır. Ancak teyemmümün farzı bu manzumede yer almazken onun yerine İslâmî terminolojideki emr-i bi’l-marûf ve nehyi ani’l-münkeri (iyiliği emretmek kötülükten sakındırmak) koymuştur. 

___

  • Çelebioğlu, Âmil, (1998) “Türk Edebiyatında Manzum Dinî Eserler” Eski Türk Edebiyatı Araştırmaları, İstanbul.
  • Yazıcıoğlu, M. Said, (1983) “Hızır Bey ve Kaside-i Nûniyesi”, AÜİFD, C. XXVI.
  • İbrahim Tennuri,(2005) Gülzar-ı Ma’nevi, Haz. Mustafa Demirel, İstanbul.
  • Arslan, Mehmet (2015) “Çankırılı İbrahim Hurrem” www.turkedebiyatiisimlersozlugu.com, e.t. 08.09.2018
  • Onay, Ahmet Talât, (1932) Çankırı Şairleri, C.2, Çankırı.
  • Eren, Abdullah, (1999) Çankırılı İbrahim Hurrem Divanı, Karadeniz Teknik Üniversitesi, SBE, Yüksek Lisans Tezi, Trabzon.