Tuvalden tuşa: Sanat pazarındaki dijital dönüşümde NFT’lerin rolü

Bu çalışmada, pazarlama ve sanat buluşmasının uzun yıllara dayanan birlikteliğinin zaman içindeki dönüşümü ele alınmaktadır. Makalede sanat gibi estetiğin ve öznelliğin ön planda olduğu bir alanda dijitalleşmenin sanatla ilgili pazarları ve buradaki dinamikleri alıcı ve satıcı açısından nasıl etkilediği NFT'ler aracılığıyla açıklanmaya çalışılmaktadır. Güncel dijital dönüşüm sürecinin bir parçası olan NFT teknolojisiyle sanat piyasasında eserin değeri ve sahipliği konuları ön plana çıkmaktadır. Teknolojik bilgi sermayesinin sanal ekonomiyi ve kripto tabanlı pazarları şekillendirdiği dijital ortamlardan sanat pazarları da payını almıştır. Bu pay sanat pazarlarındaki demokratikleşmeyi ve pazarlamanın ana eksenini oluşturan taraflarına değer katan yönü oldukça güçlü vurgulamaktadır. Satıcı konumunda olan sanatçılar, NFT’ler sayesinde aracısız olarak hem kazançlarını arttırdıkları hem de telif hakları ile ilgili önemli kazanımlar elde etmektedirler. Alıcılar ise sahipliklerini sadece şifre aracılığıyla bir anlamda aracısız ortamlarda “dijital mülkiyet sertifikaları” ile sonsuzluğa taşımaktadırlar. Sanat ve pazarlama birlikteliğinin dijitalleşme yönündeki birleşimlerinin sanat pazarlamasına nasıl yansıdığı kavramsal bir temelle literatüre kazandırılarak bu yeni oluşum için dayanak hazırlamak çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Veri toplanmadığı ve kavramsal bir çalışma olduğu için ilgili kaynaklar taranarak NFT'nin sanat pazarlamasına uyarlanması bir akış̧ içerisinde açıklanmaya çalışılmıştır.

From canvas to key: The role of NFTs in the digital transformation of the art market

This study discusses the transformation of the long-term coexistence of marketing and art meeting over time. In the article, how digitalization affects art-related markets and the dynamics therein in terms of buyers and sellers, in an area like art where aesthetics and subjectivity are at the forefront, are tried to be explained through NFTs. With NFT technology, which is a part of the current digital transformation process, the value and ownership of the work come to the fore in the art market. Art markets have also taken their share from the digital environments where technological knowledge capital has shaped the virtual economy and crypto-based markets. This share strongly emphasizes the democratization in art markets and the aspect that adds value to the central axis of marketing. Thanks to NFTs, artists in the position of dealers both increase their earnings and gain significant gains in copyrights. On the other hand, buyers carry their ownership to eternity with "digital property certificates" in a way without intermediaries, only using a password. The study aims to prepare a basis for t his n ew formation b y b ringing t o t he literature how t he combination of art and marketing in digitalization is reflected in art marketing with a conceptual basis. Since data was not collected and it is an abstract study, the adaptation of NFT to art marketing was tried to be explained in a flow by scanning the relevant sources.

___

  • Academy.binance, (2021), https://academy.binance.com/tr/articles/a-guide-to-crypto-collectiblesand- non-fungible-tokens-nfts Erişim tarihi: 1.06.2021
  • Bagozzi, R. P. (1978). Marketing as exchange: a theory of transactions in the marketplace. American Behavioral Scientist, 21(4), 535-556.
  • Bauman. Z. (2011). Akışkan Modern Dünyadan 44 Mektup, (Çev. Pelin Siral), İstanbul: Habitus Yayıncılık.
  • Barimeks, (2021),https://www.barimeks.com/sss/hash-orani-nedir Erişim tarihi: 2.06.2021
  • Bayrak, B. (2013) Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi/Journal Ofsocial Sciences (6), 1, 123-137.
  • Bourriaud, N., (2004). Postprodüksiyon, Nermin Saybaşılı (çev.), Bağlam Yayınları, İstanbul.
  • Beteş, F. Medeniyet Sanat, İMÜ Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt:2, Sayı:1, 2016, s. 9- 26
  • Bozoğlu Demirdöven, J., ve Ödekan, A. (2009). Müzayedelerin sanat piyasalarındaki rolü ve Türkiye'deki yansımaları. İTÜ Dergisiİ/b, 5(1), 55-66
  • Butler, P. (2000): By Popular Demand: Marketing the Arts, Journal of Marketing Management, 16:4, 343- 364
  • Cachin, C., & Vukolić, M. (2017). Blockchain consensus protocols in the wild. arXiv preprint arXiv:1707.01873.
  • Cemalcılar, İ. Pazarlama Nedir? Eskişehir İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi Dergisi, 1(2), 63-72.
  • Cebrailoğlu, O. (2009) Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı 28, Sayfa 241 -251
  • Çalıkoğlu, L. (2005), Çağdaş sanat Konuşmaları. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
  • Çildir, Ç. ve Fettahlıoğlu, H. S. (2019). Sanat Ve Pazarlama İlişkisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9 (2) , 47-61. Retrieved from http://iibfdergisi.ksu.edu.tr/tr/pub/issue/51188/657150
  • DappRadar, (2021), https://dappradar.com/ethereum/marketplaces/axie-marketplace Erişim Tarihi: 30.08.2021
  • Dowling, M. (2021). Is non-fungible token pricing driven by cryptocurrencies? Finance Research Letters, 102097.
  • Eckhardt, G. M., ve Bardhi, F. (2020). New dynamics of social status and distinction. Marketing Theory, 20(1), 85-102.
  • Evrimagaci,(2021),https://evrimagaci.org/nft-nonfungible-token-nedir-insanlar-kolaycakopyalanabilen- dijital-urunlere-neden-milyonlarca-dolar-oduyorlar-10296 Erişim tarihi: 1.06.2021
  • Fındıklı, S. (2021). Kripto Paranın Aile İşletmeleri Üzerindeki Etkisi. In O. Yılmaz & Ö. Çark (Eds.), Aile İşletmelerinde Dijital Teknojiler (pp. 299–317). Nobel Yayıncılık.
  • Fortnow, M. ve Terry, Q. (2021). The NFT Handbook How to Create, Sell and Buy Non-Fungible Tokens, published John Wiley & Sons, Hoboben, New Jersey.
  • Hexaresearch, (2021), https://www.hexaresearch.com/research-report/us-online-art-sculpturemarket. html Erişim tarihi: 31.07.2021
  • Kerrigan, F., O’Reilly, D., ve vom Lehn, D. (2009). Producing and consuming arts: A marketing perspective. Consumption Markets & Culture, 12(3), 203–207. https://doi.org/10.1080/10253860903063212
  • Kiong, L. V. (2021). DeFi, NFT and GameFi Made Easy: A Beginner's Guide to Understanding and Investing in DeFi, NFT and GameFi Projects. Liew Voon Kiong.
  • Koinbülteni, (2021),https://koinbulteni.com/iste-en-buyuk-5-nft-platformu-95435.html https://koinbulteni.com/olumsuz-sartlar-bu-iki-sanatciyi-nft-ile-bulusturdu-96058.html Erişim tarihi: 31.07.2021
  • Kotler, P., ve Levy, S. J. (1969). Broadening the concept of marketing. Journal of marketing, 33(1), 10-15.
  • Lee, H. (2005). When Arts Met Marketing Arts Marketing Theory Embedded In Romanticism. International Journal of Cultural Policy, 11(3), 289-305.
  • Lee, Jin Woo and Lee, Soo Hee (2017) Marketing from the Art World: A Critical Review of American Research in Arts Marketing. The Journal of Arts Management, Law, and Society, 47 (1). pp. 17-33. ISSN 1063-2921.
  • Phillips, (2021), https://www.phillips.com/mdj Erişim tarihi: 15.08.2021
  • Rfrncr.io, (2021), https://rfrnce.io/nft-nedir/ Erişim tarihi: 15.08.2021
  • Şahin, F. ve Söylemez, C. (2021). Güdülenmiş Tüketici Yenilikçiliğinin Dijital Medya Platformlarının Algılanan Tüketici Temelli Marka Değeri ve Marka Tutumu Üzerine Etkisi: Covid-19 Döneminde Netflix Üzerine Bir İnceleme, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı:58, ss.302-331.
  • Thompson, D. (2011). Sanat Mezat. İletişim Yayınları. (Çev. Renan Akman)
  • MacFarlane, A. (2015). Marcel Duchamp (1887-1968). Philosophy Now, 108, 9-10.
  • McAndrew, C. 2021. The Art Market 2021. Basel: Art Basel and UBS, Zurich: Art Basel and UBS.
  • McGregor. J.H.S (2021). Tarihöncesinden Bugüne Akdeniz Dünyası ve Doğa, (Çev. Barış Gönülşen), İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
  • Merriam-webster, (2021) https://www.merriam-webster.com/dictionary/fungible Erişim tarihi: 1.06.2021
  • Musan, D. I., William, J. ve Gervais, A. (2020). NFT. finance Leveraging Non-Fungible Tokens.
  • News.artnet, ( 2021), https://news.artnet.com/opinion/beeple-everydays-review-1951656 Erişim tarihi: 3.09.2021
  • Quirion, A. (2021). What Is an NFT and Why Should Archivists Pay Attention?. archeota, 11.
  • Slater, A. (2007). ‘Escaping to the gallery’: understanding the motivations of visitors to galleries. International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 12(2), 149–162. https://doi.org/10.1002/nvsm.282
  • Stallabrass, J. (2020). Contemporary art: a very short introduction (Vol. 146). Oxford University Press, USA.
  • Tolstoy, L. N. (2020). Sanat Nedir? (M. Beyhan (trans.); 12th ed.). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Velthuis, O. (2005). Symbolic Meanings of Prices on the Market for Contemporary Art, , Princeton University Press
  • Wang, Q., Li, R., Wang, Q., ve Chen, S. (2021). Non-Fungible Token (NFT): Overview, Evaluation, Opportunities and Challenges. arXiv preprint arXiv:2105.07447.
  • Webrazzi, (2021), https://webrazzi.com/2021/03/03/nft-nedir/ Erişim tarihi: 1.06.2021