Is AttÀr's FotovvatnÀme in Istanbul...?

Doğu edebiyatlarının ünlü ve etkili şairlerinden biri olan Feri-düddin Attâr, yalnız ardında bıraktığı değerli eserleri ile değil,kendisine aidiyeti şüpheli çok sayıda eserle de araştırmacılarıhala meşgul etmektedir. Attâr Fütüvvetnâmesi, ona ait olduğuüzerine bir asra yakın zamandır tartışmalar yürütülen işte bueserlerden biridir. Türkiye, İran ve Romanya'da bulunan nüs-haların; Harcirdli Hâtifî ve İzzî-i Mervî gibi şairlerin; SaidNefîsî, Franz Taeschner ve Abdülbaki Gölpınarlı gibi önemlibilim insanlarının dahil olduğu, Almanya'dan Pakistan'a uza-nan, geniş soluklu bu tartışmalar, henüz kesin bir sonucavarmış değildir. Bu makalede, İstanbul Üniversitesi Kütüpha-nesi Farsça Yazmalar Bölümü F1288 numarada kayıtlı olan veanılan araştırmacılar tarafından görülmemiş/değerlendiril-memiş bulunan bir nüshadan hareketle tartışmalara yeni birboyut kazandırılmaya çalışılmakta ve söz konusu metin, özgünalfabesiyle ilk kez yayınlanmaktadır

Attâr'ın Fütüvvetnâmesiİstanbul'da mı...?

Farid ud-Din Attar, one of the prominent and leading poetsof Eastern literature, still keeps researchers busy not only withthe valuable works he has left, but also with the numerousworks doubtfully belonging to him. Fotovvatname of Attar isone of these works, which has provoked deliberations concerning authorship for nearly a century. Spanning from Germany to Pakistan, these lengthy deliberations have encompassed the copies existing in Turkey, Iran and Romania, butpoets such as Hatifi of Hargird and İzzi-i Mervi, and scholarssuch as Said Nefisi, Franz Taeschner and AbdülbakiGölpınarlı have not yet come to a definite conclusion. By setting out from a manuscript, which is registered in IstanbulUniversity Central Library's Persian Manuscript Collection,Number F 1288 and which has not been seen or evaluated bythe above mentioned scholars, this article will bring the deliberations to a new dimension and the text cited will be published for the first time in its original script

___

Afshârî, Mehrân (2003).Fotovvatnâmehâ va Rasâ’el-e Khâksâriyeh (30 Treatises).Introduction,Compilation & Explanation by Mehran Afshari. Tehran:Institute for Humanities and Cultural Studies.

Arslanoğlu, İbrahim (1997).Yazarı Belli Olmayan Bir Fütüvvetnâme.Ankara:Publication of the Ministry of Culture.

Bedîüzzaman Fürüzanfer (1381 SH).Divan-ı Attâr-ı Nişâbûrî.Müesseset-iİntişrât-ı Negâh.Çâp-ı Çehârüm.Tehran.

Bilgin, Orhan (1992).ŞeyhEşref bin Ahmed Fütüvvetnâme.Istanbul: YıldızlarMatbaası.

Fotovvatnâme ez-Güftâr-ı Seyyid Izzî-i Marvî.Central Library of the University ofTehran 3528.

Fotovvatnâme ez-Güftâr-ı Seyyid Izzî-i Marvî ,Sheikh Attâr.Istanbul University Central Library, Persian ManuscriptCollection, F 1288.

Fotovvatnâme ez-Güftâr-ı Seyyid Izzî-i Marvî ,Sheikh Attâr.Library of the Romanian Oriental Studies Academy, M 178,Central Library of the University of Tehran, microfilm nr. 6225.

Gölpınarlı, Abdülbaki (1950).“İslam ve Türk İllerinde Fütüvvet Teşkilatı veKaynakları”.İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Mecmuası(Journal ofIstanbul University Faculty of Economics)11(1-4): 6-354.

Gölpınarlı, Abdülbaki ,(1954).“Burgazi ve Fütüvvetnâmesi”.İstanbul Üniversitesi İktisat FakültesiMecmuası(Journal of Istanbul University Faculty ofEconomics)XV(1-4): 76-154.

Gölpınarlı, Abdülbaki ,(1956). “Fütüvvet-Nâme-i Sultânî ve Fütüvvet Hakkında Bâzı Notlar”.İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Mecmuası(Journal of Istanbul Uni-versity Faculty of Economics) 17 (1-4): 127-155.

Gölpınarlı, Abdülbaki ,(1957).“Şeyh Seyyid Gaybî Oğlu Seyyid Hüseynin Fütüvvetnâmesi”.İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Mecmuası(Journal of IstanbulUniversity Faculty of Economics) XVII(1-4): 27-126.

Huart, Cl. (1997).“Hâtifî”.İslâm Ansiklopedisi.C. 5/1.Eskişehir:Publication oftheMinistry of Education.370.

Köksal,M. FatihHaz.(2005).I. Ahi Evran-ı Velî ve Ahilik AraştırmalarıSempozyumu (Bildiriler I-II).(Proceeding I-II of the Symposium of the 1stAhi Evran-ı Velîand Akhi Institution Studies).Kırşehir:Publication oftheResearch Centre of the Culture of the Akhi Institution.

M. Dervish.Divan-ı Attâr.Tehran: Cavidan.

Nefîsî, Said (1339 SH).Dîvân-ı Attâr-ı Musahhah.Tehran: Kitâbhâne-i Senâ’î.

Nefîsî, Said ,(1344 hş.).Târîh-i Nazm u Nesr der-İran ve der-Zebân-ı Fârisî.Kitabfürûş-ı Füruği.Cild-i Evvel.Tehran.

Ocak, Ahmet Yaşar (1996).“Fütüvvetnâme”.İslâm Ansiklopedisi.V. 13.Istanbul:Diyanet Yay.264-265.

Öztürk, Mürsel (1997).“Hâtifî”.İslâm Ansiklopedisi.V. 16.Istanbul: DiyanetYay.468.

Ritter, Helmuth (1997).“Attâr”.İslâm Ansiklopedisi.V. 2.Eskişehir:Publicationof the Ministry of Education. 7-12.

Riyaz Han, Muhammed (1348 SH).“Fütüvettnâme-i Attâr Yâ Hâtifî?”.Mecelle-iMaârif-i İslâmi.Şomare-i 8 Ferverdîn: 86-92.

Şahinoğlu, M. Nazif (1991).“Attâr Ferîdüddin”.İslâm Ansiklopedisi.V.4.Istanbul: Diyanet Yay.95-98.

Taeschner, Franz (1932).“Das Futuwwatnâme Des Persischen Dichters Hâtifi”.Festschrift Georg Jacob.Leipzig.304-316.

Torun, Ali (1996).“Muhtevaları ve Kaynakları İtibariyle Fütüvvetnâmeler”.I.Uluslararası Ahilik Kültürü Sempozyumu Bildirileri(Proceedings of the 1stInternational Symposium of the Culture of the Akhi Institution).Ankara:Publication of the Ministry of Culture.163-169.

Torun, Ali,(1998).Türk Edebiyatında Türkçe Fütüvvetnâmeler.Ankara: Publicationof the Ministry of Culture.