Epistemik Paradigmanın Seyri: Erdem-Güç-İktidar

Progress of Epistemic Paradigm: Virtue, Power, Government

When a reading desired in which some concepts are taken into focus, the entire understanding of the history of thought can be reached; existence, knowledge and virtue are some of these. Our goal is not to read the history of philosophy through these concepts. Our aim is to carry out a debate over epistemic relations of the concepts of virtue, power and government and to take a trail from the thought of West. When it is considered the concepts of ‘virtue, power and government’, virtue is in the field of ethic, and the others are in the field of philosophy of politics. At the same time, as it is seen in the propositions like ‘virtue is knowledge, knowledge is to possess/power, knowledge is power’, knowledge is a common concept. The first statement belongs to Socrates; the second one belongs to Francis Bacon and the third one to Michel Foucault. Hence, our discussion will be based on the philosophy of knowledge, value and politics based on the views of these three philosophers

___

  • Akarsu, B. (1962). Sokrates'te Erdem Düşüncesi. Felsefe Arkivi, 13.
  • Aristoteles (1944). Politika, cilt 1 (çev. N. Berkes). İstanbul: Maarif Vekaleti.
  • Aristoteles (1946). Politika, cilt 2 (çev. N. Berkes). İstanbul: Maarif Vekaleti.
  • Aristoteles (2012). Nikomakhos'a Etik (çev. S. Babür). Ankara: BilgeSu Yayıncılık.
  • Arslan, A. (1994). Felsefeye Giriş. Ankara: Vadi Yayınları.
  • Arslan, A. (2009). İlkçağ Felsefesi Tarihi: Aristoteles. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Bacon, F. (1999). Novum Organum (çev. S. Önal). Ankara: Doruk Yayınları.
  • Cevizci, A. (2011). Felsefe Tarihi. İstanbul: Say Yayınları.
  • Confrod, F. M. (2003). Sokrates'ten Önce ve Sonra (çev. U. C. Akın). Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • Foucault, M. (1984). The Politcal Technology of Induvidials in Technologies of Self. The Foucault Reader (trans. C. Hubert). New York: Pantheon Books.
  • Foucault, M. (1988). Politcs, Philosophy, Culture (ed. E. L. D. Kriteman). London: Routledge.
  • Foucault, M. (2000). Hapishanenin Doğuşu (çev. M. Kılıçbay). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Foucault, M. (2001). Yapısalcılık ve Post Yapısalcılık (çev. Ü. Umaç, A. Utku). İstanbul: Birey Yayıncılık.
  • Foucault, M. (2002). Toplumu Savunmak Gerekir (çev. Ş. Aktal). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Foucault, M. (2004). Marx'tan Sonra (çev. G. Aksay). İstanbul: Chiviyazıları.
  • Foucault, M. (2012). İktidarın Gözü (çev. I. Ergüden). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Foucault, M. (2015). Büyük Kapatılma (çev. I. Ergüden, F. Keskin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Foucault, M. (2016a). Entelektüelin Siyasi İşlevi (çev. O. Akınhay, I. Ergüden, F. Keskin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Foucault, M. (2016b). Özne ve İktidar (çev. O. Akınhay, I. Ergüden). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Hacking, I. (2010). Foucault'un Arkeolojisi. Foucault (çev. V. Urhan). İstanbul: Say Yayınları.
  • Hegel, G. F. (2004). Hukuk Felsefesinin Prensipleri (çev. C. Karakaya). İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • Keenan, T. (1987, February). The Paradox Power and Knowledge. Political Power.
  • MacIntyre, A. (2001a). Erdem Peşinde (çev. M. Özcan). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • MacIntyre, A. (2001b). Ethik'in Kısa Tarihi (çev. H. Hünler, S. Zelyut). İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Nietzsche, F. (2003). İyinin ve Kötünün Ötesinde (çev. A. İnam). İstanbul: Say Yayınları.
  • Orkunoğlu, Y. (2007). Nietzsche ve Postmodernizmin Gerçek Yüzü. İstanbul: Ceylan Yayınları.
  • Platon. (2013). Devlet (çev. S. Demir). İstanbul: Ataç Yayınları.
  • Thilly, F. (2007). Yunan ve Ortaçağ Felsefesi (çev. İ. Şener). İstanbul: İzdüşüm Yayınları.
  • Topdemir, H. G. (1999). Francis Bacon'un Bilim Anlayışı. Felsefe Dünyası, 30.
  • Urhan, V. (2013). Michel Foucault ve Düşünce Sistemleri Tarihi. İstanbul: Say Yayınları.
  • Ülken, H. Z. (2001). Bilgi ve Değer. İstanbul: Ülken Yayınları.
  • Weber, A. (1991). Felsefe Tarihi (çev. H. V. Eralp). İstanbul: Sosyal Yayınlar.