Bilgi Metafiziği: Kur'ani Bir Perspektif

Çalışmanın ilk kısmında, biyolojik verilerin yorumlanmasına dair üç prob-lem olarak perspektifin öznelliği, jargonun antroposentrizmi ve çalışmaların perspektif-güdümlülüğünü Heiddegerci bir perspektiften tartışmaktayım. Aka-binde, ahlaki işlevselcilik karşısında ahlaki davranışların niyetsellik içerdiğini sa-vunmakta ve hayvan davranışlarına dair gözlemlerin hayvanlarda niyetsel ahlak olduğu şeklinde yorumlanamayacağını vurgulamaktayım. İkinci kısımda kalıtım çalışmalarındaki özelliklerin tanımlarının muğlâklığını ele almaktayım. Geneti-ğin özelliklere olan katkısının abartılması, azımsanması ve gözden kaçırılması şeklinde, kalıtım çalışmalarının üç yöntemsel kusuruna dikkat çekerek bu ça-lışmaların tanımları neredeyse muğlâklık içermeyen özellikler konusunda da ve-rimli olmadığı kanaatini dile getirmekteyim. Felsefeye kıyasla biyolojiye öncelik verilmesi fikrine katılmayarak, çağdaş biyoloji felsefesinde felsefenin, yorumla-ma konusunda yöntemsel olarak öncelikli olduğunu sonucuna varmaktayım.

The Metaphysics of Knowledge: A Qur'anic Perspective

Granted that human knowledge is, in fact, possible, I attempt to an-swer the philosophical question i.e., how the metaphysical conditions that make human knowledge possible by reference to the Qur’anic meta-epistemological intuitions. To achieve this, I first examine some philosophical attempts, Kant’s approach, in particular, offering an answer to the question “what makes knowledge possible?” from the transcendental point of view. Then, similarly, I propose that the Qur’anic meta-epistemological intuitions about the relation between human beings and the Divine can shed light on the problem of how human knowledge is, in fact, possible from a Qur'anic perspec-tive.

___

  • Al-Ghazālī. (1998). The Niche of Lights = Mishkāt al-Anwār. (A paralel English-Arabic text, trans. D. Buchman, Provo) Utah: Brigham Young University Press.
  • Black, D. L. (2008). Avicenna on Self-Awareness and Knowing that One Knows. The Unity of Science in Arabic Tradition, vol. 11.
  • Cassam, Q. (2007). The Possibility of Knowledge, Oxford: Clarendon Press.
  • Gerson, L. P. (1990). God and Greek Philosophy: Studies in the Early History of Natural Theology, London: Routledge.
  • Goodman, L. E. (1992). Avicenna, London: Routledge.
  • Kant, I. (1953). Critique of Pure Reason, trans. N. K. Smith, London: Macmillan.
  • Kant, I. (1992). The Only Possible Argument in Support of the Existence of God. Theoretical Philosophy, 1755-1770 (ed. and trans. David Walford), Cambridge: Cambridge University Press.
  • Leftow, B. “Is God an Abstact Object?”, Nous 24 (1990).
  • Leibniz, G. W. (1973). The Monadology. Philosophical Writings, (ed. G. H. R. Parkinson, trans. M. Morris, G. H. R. Parkinson). London: J. M. Dent & Sons, 1973.
  • Locke, J. (1975). An Essay concerning Human Understanding, (ed. P. H. Nidditch), Oxford: Clarendon Press.
  • Luper-Foy, S. (1987). The Possibility of Knowledge: Nozick and His Critics, (ed. S. Luper-Foy), New Jersey: Rowman & Littlefield.
  • Marmura M. E. (1986). Avicenna’s ‘Flying Man’ in Context. Monist 69.
  • Murray, M. J. (2002). The God’s I Point of View. Realism & Antirealism (ed. W. P. Alston) Ithaca: Cornell University Press.
  • Plantinga, A. (1980). Does God Have a Nature?, Milwaukee: Marquette University Press.
  • Plantinga, A. (1982). How to be an Anti-Realist. Proceedings and Addresses of the American Philosophical Association, Vol. 56, No. 1.
  • Putnam, H. (1981). Reason, Truth and History, New York: Cambridge University Press.
  • Reçber, M. S. (2004). Al-Ghazālī, Platonism and the Metaphysics of the Self. Annals of Japan Association for Middle East Studies, 19/2.
  • Stern, R. (1999). “Introduction”, Transcendental Arguments: Problems and Prospects, (ed. R. Stern), Oxford: Clarendon Press.