Irigaray, Feminizm ve Psikanaliz

Irigaray, Feminism and Psychoanalysis

Luce Irigaray’s works are closely related to psychoanalysis. She quite benefits from psychoanalysis in destroying the masculine structure of Western philosophy. On the other hand, her criticisms regarding Freud and Lacan are remarkable, as according to Irigaray, both Freud and Lacan are philosophers who carry out their works within the context of masculine language and grammar On these basic ideas , this study discusses Irigaray’s relationship with psychoanalysis and some of her criticisms against the Western philosophy. Through her criticisms, Irigarayan feminine subjectivity and possibility of language will be investigated while within this possibility, the relationship of “mother-daughter” will be aimed to explain, especially the criticism of Irigaray which targets Plato’s cave allegory.

___

  • Cavarero, A. (2017). Platona Rağmen: Antik Felsefenin Feminist Bir Yeniden Yazımı. (Çev. B. Tanrısever). İstanbul: Otonom Yayıncılık.
  • Er, S. E. (2015). Wittgenstein’ı Rorty ve Irigaray ile Okumak. Beytulhikme An International Journal of Philosophy, 5 (2), 169-189.
  • Hafız, M. (2017). Anne ve Felsefe: Bastırılmış Dişilin Felsefe Tarihindeki İçkin Rolü Üzerine. Kaygı, 29, 173-180.
  • Irigaray, L. (1985). This Sex Which is Not One. (Trans. C. Porter). Ithaca: Cornell University Press.
  • Irigaray, L. (1987). Speculum of the Other Woman. (Trans. G. G. Gill). New York: Cornell University Press.
  • Irigaray, L. (2002). Between East and West. (Trans. S. Pluháček). Ne York: Colum-bia University Press.
  • Irigaray, L. (2006). Ben Sen Biz: Farklılık Kültürüne Doğru. (Çev. S. Büyükdüvenci & N. Tutal). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Irigaray, L. (2011). Nietzsche’nin Deniz Aşığı. (Çev. İ. Yerguz). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Irigaray, L. (2012). Meryem’in Esrarı. (Çev. F. Yıldırım). İstanbul: Pinhan Yayıncı-lık.
  • Irigaray, L. (2014). Başlangıçta Kadın Vardı. (Çev. İ. Özallı & M Odabaş). İstanbul: Pinhan Yayıncılık. Irigaray, L. (2016). Büyücü Aşk: Platon’un Sempozyum’undan Diotima’nın Ko-nuşmasına Dair Bir Okuma. (Çev. O. Varolun & F. B. Tatlı). Özne, 24.
  • Keping, G. U. (2019). The Female Sex: Irigaray’s Critique of Freud and Plato. Comparative Literature: East & West, 11 (1), 44-56.
  • Lacan, J. (2017). Babanın Adları. (Çev. M. Erşen). İstanbul: Monokl Yayınları.
  • Molacı, M. (2016). Irigaray’ın Mağarası: Aynı Erkek, Ayna Kadın. Özne, 24.
  • Stone, A. (2016). Feminist Felsefeye Giriş. (Çev. Y. Cingöz & B. Tanrısever). İstan-bul: Otonom Yayıncılık.
  • Winterson, J. (2018). Vişnenin Cinsiyeti. (Çev. P. Kür). İstanbul: Sel Yayıncılık.