ULUSAL SİNEMA: ULUS, KÜLTÜR, KİMLİK VE KARAKTER ÜZERİNDEN BİR İNCELEME

Ulus kavramının tek bir bilimsel tarifini vermek kolay değildir. Farklı disiplinlerden ve toplumlardan düşünürler zaman içinde kavramın bir veya birkaç niteliğini öne çıkararak birbirini bütünleyen bir literatürün oluşumuna katkıda bulunmuşlardır. Konu tartışılmaya ve farklı ulusal deneyimlerle zenginleşmeye devam etmektedir. Ulus gibi ona içkin ulusal kültür, ulusal kimlik ve ulusal karakter de tartışmalı ve değişken kavramlardır. Bugün geldiğimiz noktada, bilim insanlarınca genel kabul gören yaklaşım, ulusun ve onunla ilintili kavramların hiç bitmeyen modern birer inşa olduklarıdır. Sinema da sanatların toplumla en bütünleşmişi olarak bir yandan bu inşaya katkıda bulunurken öte yandan ulusla ilintili kavramların sorgulanabilmesi için olanaklar sunmaktadır Bu çalışmada, ulusal sinema kavramının ulus, ulusal kültür, ulusal kimlik ve ulusal karakter kavramları ile çok boyutlu ilişkisi ve birbirlerine olan etkileri incelenmektedir. Ulus sözcüğünün tarihsel kökeni ve gelişimiyle başlayan metin, kavramın çeşitli modern tarifleriyle sürmekte, ardından sinemanın ulus inşasına katkıları ve ulusal sinema kavramına farklı yaklaşımlardan söz edilmekte, bunları kültür ve ulusal kültür kavramlarının çeşitli açıklamaları ve sinemayla ilişkisi izlemektedir. Daha sonra kimlik kavramının bireysel ve ulusal boyutları, ulusal kimliğin ulusla ilişkisi açımlanmakta, sinemanın ulusal kimlik inşasına hizmet etmenin yanında onun sorgulanmasında da önemli bir işleve sahip olduğu vurgulanmaktadır. Son olarak ulusal karakter tanımı ve ulusal karakterin sinemadaki karşılığı ele alınmaktadır.

NATIONAL CINEMA: A STUDY THROUGH NATION, CULTURE, IDENTITY AND CHARACTER

It is a troublesome attempt to provide an exact and complete description of the term ‘nation’. Philosophers from different disciplines and societies have contributed to the explanation of the concept in years by emphasizing one or few aspects of it. It is still a debatable issue, flourishing with new and different national experiences. National culture, national identity, and national character, which are immanent to nation, are contentious and changing concepts as well. Today, a widely accepted approach among scholars argues that nation and the related concepts are ongoing modern constructions. Cinema, arguably the art that is mostly engaged with the society, contributes to this ongoing construction on the one hand, has the potential to be a site to question the nation-related concepts on the other This piece of research examines the multidimensional connections and mutual influences between national cinema and the concepts of nation, national culture, national identity, and national character. Starting with providing the historical roots of the word ‘nation’ and its evolution, the text continues with modern descriptions of the term, which is followed by the contributions of cinema to nation construction and different approaches to the concept of national cinema. Various explanations of culture and national culture, and their connections to cinema comes next. Then individual and national dimensions of identity, and the connections between nation and national identity are explored, the binary role of cinema - both as serving to the construction of national identity and functioning to question it - is emphasized. Finally, national character and its reflections in cinema are discussed.

___

  • Anderson, Benedict (2006) Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism, London: Verso.
  • Balibar, Étienne (2002) “The Nation Form: History and Ideology”, Race, Nation, Class: Ambigious Identitiesiçinde (der. Étienne Balibar ve Immanuel Wallerstein), çev. Chris Turner, s. 86-106, London: Verso.
  • Bauer, Otto (1996) “The Nation”, Mapping the Nation içinde (der. Gopal Balakrishnan), s. 39- 77, London: Verso.
  • Bhabha, Homi K. (2006) “Introduction: Narrating the Nation”, Nation and Narration içinde (der. Homi K. Bhabha), s. 1-7, Oxon: Routledge.
  • Brennan, Timothy (2006) “The National Longing Form”, Nation and Narration içinde (der. Homi K. Bhabha), s. 44-70, Oxon: Routledge.
  • Gellner, Ernest (2006) Nations and Nationalism, 2. Baskı, Malden: Blackwell.
  • Greenfeld, Liah (1994) Nationalism: Five Roads to Modernity, 2. Baskı, Cambridge: Harvard University.
  • Habermas, Jürgen (1996) “The European Nation-state – Its Achievements and Its Limits: On the Past and Future of Sovereignty and Citizenship”, Mapping the Nation içinde (der. Gopal Balakrishnan), s. 281-294, London: Verso.
  • Hall, Stuart (1994) “Cultural Identity and Diaspora”, Colonial Discourse and Post-Colonial Theory: A Reader içinde (der. Patrick Williams ve Laura Chrisman), s. 392-403, New York: Columbia University.
  • Hall, Stuart (2003) “Introduction”, Representation: Cultural Representations and Signifying Practices içinde (der. Stuart Hall), s. 1-11, London: Sage.
  • Renan, Ernest (2006) “What is a Nation?”, Nation and Narration içinde (der. Homi K. Bhabha), s. 8-22, Oxon: Routledge.
  • Seton-Watson, Hugh (1977) Nations and States: An Inquiry into the Origins of Nations and the Politics of Nationalism, Boulder: Westview.
  • Smith, Anthony, D. (1991) National Identity, Reno: University of Nevada.
  • Wallerstein, Immanuel (2002) “The Ideological Tensions of Capitalism: Universalism versus Racism and Sexism”, Race, Nation, Class: Ambigious Identities içinde (der. Étienne Balibar ve Immanuel Wallerstein), çev. Chris Turner, s. 29-36, London: Verso.