MİMARLIKTA BİLİMSEL BİLGİ ÜRETİMİNDE DENEYSEL YAKLAŞIMLAR

Makalede, Mimarlık alanındaki deneysel çalışmaların mimarlık bilgisinin üretimindeki yeri tartışılmaktadır. Mimarlık bilgisi hem bilimsel hem de felsefi ortamdan beslenir: madde/uzay bilimindeki keşifler, teknolojik değişimler mimarlığı doğrudan etkiler. Aynı zamanda, mimarlığın konusu insan ve toplum olduğu için beden, algı ve bunun gibi konulardaki felsefi yaklaşımlar da mimarlığı etkiler. Makale, öncelikle bilimsel ve felsefi bilginin sınırları; deneysel ve pratik bilginin bilimselliği; deneysel/pratik bilginin gerçeklik alanı ile ilişkisi gözden geçirilmekte; ardından mimarlık alanında, çevresel ve malzemenin doğasına ilişkin dışsal ve içsel kuvvetlerin kentsel örüntü ve biçime etkisini araştıran deneysel çalışmalarda üretilen bilginin türü tartışılmaktadır. Sonuç bölümünde, mimarlık bilgisinin üretiminde bilimsel deneysel çalışmaların felsefi düzlemde kavram oluşturma gücü ortaya konmaktadır.

-

This paper discusses the role of experimental works in architecture in the production of architectural knowledge. The latter is nourished by both science and philosophy. The discoveries in space research/materials science and technological developments have direct impact on architecture. At the same time, as the subject matter of architecture is the human being and society, philosophical approaches in respect of perception, body etc. also affect architecture. The paper first revisits the limits of scientific and philosophical knowledge, the scientific nature of experimental and practical knowledge and the relation of experimental/practical knowledge to reality. Then it deals with the nature of knowledge produced in the experimental works about the influence of internal and external forces relating to materials and environment on urban pattern and form. In the conclusion, the paper argues for the strength of scientific experimental works carried out in the production of architectural knowledge to constitute a conceptual basis on the plane of philosophy

___

  • [1] Whitehead, A.N., Düşüncelerin Serüvenleri, İngilizceden çeviren: Y. Kaplan, İstanbul: Külliyat Yayınları, 2008
  • [2] Whitehead, A.N., Düşünme Biçimleri, İngilizceden çeviren: Y. Kaplan, İstanbul: Külliyat Yayınları, 2011, sayfa: 196
  • [3] Aynı eser, sayfa:198
  • [4] Politzer, G., Felsefenin Temel İlkeleri, Fransızcadan çeviren: M. Erdos, Ankara: Sol Yayınları, 2007
  • [5] Frampton, K., “ Ten Points on an Architecture of Regionalism: A Provisional Polemic”, Architectural Regionalism: Collected Writings on Place, Identity, Modernity and Tradition. Editör: Vincent, B. Canizaro, Kanada: New York: Princeton Architectural Press, 2007, sayfa: 374
  • [6] Collingwood, R.G., (1999) Doğa Tasarımı. İngilizceden çeviren: Kurtuluş Dinçer, Ankara: İmge Kitapevi, 1999, sayfa: 158.
  • [7] Politzer, G., (2007). Felsefenin Temel İlkeleri, Fransızcadan çeviren: M. Erdos, Ankara: Sol Yayınları, 2007, sayfa: 224
  • [8] Aynı eser, sayfa:225
  • [9] Aynı eser, sayfa:223
  • [10]Collingwood, R.G., Doğa Tasarımı, İngilizceden çeviren: Kurtuluş Dinçer, Ankara: İmge Kitapevi, 1999, sayfa: 143
  • [11]Politzer, G., Felsefenin Temel İlkeleri, Fransızcadan çeviren: M. Erdos, Ankara: Sol Yayınları, 2007
  • [12]Aynı eser, sayfa:224
  • [13]Aynı eser, sayfa:211
  • [14]Politzer, G., Felsefenin Temel İlkeleri, Fransızcadan çeviren: M. Erdos, Ankara: Sol Yayınları, 2007, sayfa:177
  • [15]Deleuze, G., (1995). Kant’ın Eleştirel Felsefesi: Yetiler Öğretisi, Fransızcadan çeviren: Taylan Altuğ. İstanbul: Payel Yayınevi, 1995, sayfa:77