Trifon Karabeynikov'un Seyahat Raporuna Göre XVI. Yüzyılın Sonlarında Kudüs

Amaçları Sina dağındaki Azize Catherine kilisesi yakınlarına bir yapı inşa etmek olan Karabeynikov ve arkadaşları seyahatlerine 1582 senesinde başladılar. Karabeynikov, Küdüs'e ulaşmasının ardından kenti tasvir etmeye başladı. Bu gözlemde, kentin topografyası, ardından dini törenlerı, dini mekanlar ve kiliselerden bahsetti. Karabeynikov'un gözlemlerine göre Kudüs'teki Hıristiyan cemaati dini özgürlüğe sahip olup bir ücret karşılığında Kutsal Kabir kilisesini ziyaret edebiliyorlardı. O ayrıca söz konusu kilisenin ibadete kapalı olmasına rağmen hacıların ziyaretine açık olduğunu ve tüm ihtişamı ile ayakta olduğunu belirtmiştir. Bunun yanında Kudüs'teki Hıristiyan cemaat diğer 8 kilisede ibadet edebiliyor, pek çok kutsal sayılan alanı rahatça gezebiliyorlardı. O ayrıca Yahudilerden kalma kalıntılardan ve İslam yapılarından da bahsetmektedir. Karabeynikov'un seyahatnamesi Kudüs'ün şehir yapısı ve sosyal hayatına dair son derece kıymetli bilgiler vermektedir.

Jerusalem according to Trifon Karabeynikov's Travel Report the end of XVIth Century

Karabeynikov and his friends whose aim was to construct a building nearby St. Catherine's Church on Mount Sinai, had started their travel in 1582. Having arrived in Jerusalem Karabeynikov began to describe the city. In this depiction, he gave some information on urban topoghraphy, and then he narrated religious ceremonies, and mentioned religious places and churches. According to his observation, Christian community in Jerusalem had religious freedom and could visit Holy Spulchre in return for a fee. He also stated that the church was closed to regular religious worship, but it was open to visit of pilgrims, and the building maintained all its magnificence. In addition, the Christian community could worship in other eight churches and visit freely many other shrines. He also mentioned some Jewish ruins and Islamic buildings. Karabeynikov's book of travel presents valuable information on social life and urban structure of Jerusalem.

___

  • Belobrova, O.A.; “Skazanie “O Kipr’skom Ostrove” Neizvestnıy Literaturnıy Pamyatnik XVII v”, Trudı Otdel Drevnerusskoy Literaturı, red. Ya. S. Lur’e, Tom. XVIII, Moskva-Leningrad 1962, ss.311-326.
  • Ben-Arieh, Y.; “The Growth of Jerusalem in the Nineteenth Century”, Annals of the Association of American Geographers, Vol.65, No.2, Jun. 1975, ss.252-269.
  • Hattox, R.S.; “Mehmet the Conqueror, the Patriarch of Jerusalem and Mamluk Authority”, Studia Islamica, No.90, 2000, ss.105-123.
  • Kagan, M.D.; “Legendarnıy Tsikl Gramot Turetskogo Sultana k Evropeyskim Gosudaryam Publitsistiçeskoye Proizvedeniye Vtoroy Polovinı XVII v.”, Trudı Otdela Drevnerusskoy Literaturı, red. D.S. Lihaçev, Tom. XV, Moskva- Leningrad 1958, ss.225-250.
  • Krinsky, C.H.; “Representations of the Temple of Jerusalem before 1500”, Journal of the Warburg an Courtauld Institutes, Vol.33, 1970, ss.1-19.
  • Laparev, H.M.; “Hojdeniye Trifona Karabeynikova”, Provoslanıy Palestinskiy Sbornik, Tom IX, Vıp Tretiy, Sanktpeterburg 1889.
  • Laurent, B.-Riedlmayer, A.; “Restorations of Jerusalem and the Dome of the Rock and Their Political Significance, 1537-1928”, Muqarnas, Vol. 10, Essays in Honor of Oleg Grabar, 1993, ss.76-84.
  • Micheau, F; “Eastern Christianity (Eleventh to Fourteenth Century): Copts, Melkites, Nestorians and Jacobites”, Cambridge History of Christianity, Vol.5, ed. Michael Angold, Cambridge University Press 2007, ss.373-404.
  • Ousterhout, R.; “Rebuilding the Temple: Constantine Monomachus and the Holy Scripture”, The Journal of the Society of Architectural Historians, Vol.48, No.1, Mar. 1989, ss.66-78.
  • Oxford Latin Dictionary, Oxford University Press 1968.
  • Özcan, A.T.; “Karabeynikov’un Seyahatnamesine Göre XVI. Yüzyılda İstanbul ile Kudüs Arasındaki Yol ve Duraklar”, Tarih Araştırmaları Dergisi, C. XXVIII, S.46/2009, ss.265-274
  • Peri, O.; “Islamic Law and Christian Holy Cities: Jerusalem and Its Vicinity in Eary Ottoman Times”, Islamic Law Society, Vol.6, No1, 1999, ss.87-111.
  • Peri, O.; Christianity Under Islam in Jarusalem, Brill Publ., Leiden-Bsoton-Köln 2001
  • Puteşestviye Moskovskago Kuptsa Trifona Karabeykova vo Yarusalim, Egipet i k Sinayskiy Gore, sostavlen: İvan Mihailov, V Tipografi P. Kuznetsova, Moskva 1826.
  • Raymond, A.; Osmanlı Döneminde Arap Kentleri, Çev. Ali Berktay, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul 1995.
  • Richard, J.; “The Eastern Churches”, The New Cambridge Medieval History, Vol.IV, Part I, ed. D. Luscombe, J. Riley-Smith, Cambridge University Press, 2006, ss.564-599.
  • Schurmann, H.F.; “Mongolian Tributary Practices of the Thirteenth Century”, Harvard Journal of Asiatic Studies, Vol.19, No.3/4, Dec. 1956, ss.304-399.
  • Slovar Drevnyago Slavyanskago Yazıka, sostavlennıy F.Mikloşiç, A.H. Vostokov, Ya.İ. Berednikov, I.S. Koçetov, Izdaniye A.S. Suvorin, Sanktpeterburg, 1899.
  • Sreznevskiy, İ.İ.; Materialı dlya Slovarya Drevne-Russkago Yazıka po Pis’mennım Pamyatnikam, Tom Vtoroy, Izdaniye Otdelniya Russkago Yazıka i Slovesnosti Imperatorskoy Akademi Nauk, Sanktpeterburg 1902.
  • Sreznevskiy, İ.İ.; Materialı dlya Slovarya Drevne-Russkago Yazıka po Pis’mennım Pamyatnikam, Tom Tretiy, Izdaniye Otdelniya Russkago Yazıka i Slovesnosti Imperatorskoy Akademi Nauk, Sanktpeterburg 1912.
  • Sreznevskiy, İ.İ.; Materialı dlya Slovarya Drevne-Russkago Yazıka po Pis’mennım Pamyatnikam, Tom Pervıy, Izdaniye Otdelniya Russkago Yazıka i Slovesnosti Imperatorskoy Akademi Nauk, Sanktpeterburg 1893
  • T. Karabeynikov mad., Russkiy Biografiçeskiy Slovar, Tom IX, İzd. Pod. İmperatorskogo İstoriçeskogo Obşçestva, A.A. Polovtseva, Sanktpeterburg 1903.
  • The History of the Siege and Destruction of Jerusalem, Dublin 1825.
  • Ze’evi, D.; XVII. Yüzyılda Bir Osmanlı Sancağında Toplum ve Ekonomi, çev. Serpil Çağ- layan, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul 2000.