Osmanlı Toplumunda Çingeneler

Öz Kendilerine has yaşam şekliyle dikkat çeken Çingenelere, dünyanın birçok yerinde rastlamak mümkündür. Avrupa’daki Çingeneler, daha çok kıtanın ortasında, güneydoğusunda ve doğusunda bulunmaktadırlar. Küçük topluluklar halinde ve dağınık bir şekilde yaşamlarını sürdürmelerinden dolayı bulundukları bölgelere uyum konusunda ciddi sıkıntılar yaşamaktadırlar. Bu yüzden Çingenelerin ortak bir kimlik ve vatandaşlık konusunda tam hukuki statüye sahip olduklarını söylemek neredeyse imkânsızdır. Bu durum, onların geleneksel yaşam şekillerinden kaynaklanmaktadır. Avrupa Birliği’nin öngördüğü sosyo-ekonomik ve kültürel normlar, doğal olarak diğer topluluklar gibi Çingeneleri de ilgilendirmektedir. Modern yaşam ve yüksek refah seviyesi öngören bu normlar, Çingeneler açısından radikal bir doku değişikliğini ve sosyal transformasyonu beraberinde getirmektedir. Bu, onların mevcut toplumsal yapılarının büyük oranda deformasyonu olarak da ifade edilebilir. Transformasyon ya da deformasyon olarak ifade edebileceğimiz bu sürecin ilmî tahlili, Çingene tarihini araştırmak ve öğrenmekle yapılabilir.

___

  • Aka, İsmail, Timur ve Devleti, TTK Yayınları, Ankara 1991.
  • -----------------------, Mirza Şahruh ve Zamanı, TTK Yayınları, Ankara 1996.
  • Alan, Hayrunnisa, Bozkırdan Cennet Bahçesine Timurlular, Ötüken Yayınevi, İstanbul 2007.
  • -----------------------, "Timurlularda Vezirlik Müessesesi'ne Dair", XIV. Türk Tarih Kongresi, Bildiriler I, Ankara 2005.
  • -----------------------, "Timurlu Döneminde Hukuk ve Uygulanması", Zindanlar ve Mahkumlar, yay. haz. E. Gürsoy Naskali - H.Oytun Altun, Kitabevi Yayınevi, İstanbul 2006.
  • -----------------------, "Tavacı", DİA, cilt 40, s. 177-178.
  • Ando, Shiro, Timuridische Emire nach dem Mu'izz al-ansab (untersuchung Zur Stammesaristokratie Zentralasiens im 14. und 15. Jahrhundert, Berlin 1992.
  • -----------------------, "The Shaykh al- İslam as a Timurid Ofice: A Preliminary Study", İslamic Studies, No. 33 (1994), s. 253-280.
  • Baysungur Albümü, TSMK, Hazine 2152.
  • Binbaş, İlker Evrim, "Structure and Function of the Genealogical Tree in İslamic Historiography (1200-1500), Horizons Of The World: Festschrift For İsenbike Togan Hududü'l Alem İsenbike Togan'a Armağan, ed. İ. E. Binbaş, N. K. Schubel, İstanbul 2011, s. 465-544.
  • Doerfer, Gerhar, Türkische und Mongalische Elemente im Neupersiche, I-IV, Wiesbaden 1963-1973
  • Hermann, Gottfried, Der Historische Gehalt des "Nama-ye nami von Handamir (Dissertation), Göttingen 1968.
  • İstoria Kazah v Persidskih İstocnikah, III, Almatı 2006.
  • Kitab-ı Nesebname-i Mülûk, TSM Kütüphanesi III Ahmet 2937.
  • Manz, B. F., The Rise and Rule of Tamerlane, Cambridge 1989.
  • -----------------------, Timurlenk Bozkırların Son Göçebe Fatihi, çev. Zuhal Bilgin, İstanbul 2006.
  • -----------------------, "The Office of Darugha Under Tamerlane", Journal of Turkish Studies, Harward Universty, No. 9 (1985), p. 59-69.
  • -----------------------, "Timur'un Saltanatı Sırasında Darugalık Müessesesi", çev. Hayrunnisa Alan Akbıyık, MSÜ Fen-Edebiyat Fakületesi Dergisi, No. 3 (2000), s. 99-113.
  • Mu'izz al- Ansab, Bibliotheque Nationale Paris, Persian 67.
  • Quinn, Sholeh A., "The Mu'izz al- Ansab and Shu'ab-i Panjganah as Sources fort he Chaghatayid Period of History: A Comparative Analysis", Central Asiatic Journal, No. 33/3-4 (1989), s. 229-253.
  • Sertkaya, Osman F., "Timürlü Şeceresi (Topkapı Sarayı Müzesi, Hazine 2152, v. 32-43", İ.Ü.Edebiyat Fakültesi Sanat Tarihi Yıllığı, No. 9-10 (1981), s. 241-258.
  • Subtelny, Eva M., "Ali Shir Navai: Bakhshi and Beg", Harvard Ukrainian Studies, No. 3-4/2 (1979-1980), s. 797-807.
  • Şerafeddin Ali Yezdi, Zafername, nşr. A. Urunbayev, Taşkent 1972. Togan Z.V., Tarihte Usul, İstanbul 1981.
  • Woods, Joohn E., "Timurid Dynasty", Papers on İnner Asia, No. 14, İndiana University, Bloomington 1990.