İran Göç Edebiyatının Önde Gelen Temsilcileri Üzerine

İnsanoğlu hayatının her döneminde çeşitli koşullara bağlı olarak göç etmiştir. Göçmenler, gittikleri ülkelerde, tanıştıkları yeni kültürler ve benimsemek zorunda oldukları ekonomik ve sosyal durumlar neticesinde değişim yaşamışlardır. Bu durum göç eden edebiyatçıları da kaçınılmaz biçimde derinden etkilemiştir. Vatanlarında yetiştirildikleri kültür göç ettikleri ülkelerin kültürden etkilenmiş, vatan özlemlerini, yabancı ülkelerde karşılaştıkları olayları, yaşamak zorunda kaldıkları durumları ya da özgür bir ortam buldukları için anavatanları hakkındaki siyasi eleştirel düşüncelerini ‘göç edebiyatı’ üzerinden dile getirmişlerdir. İran’da da, 1970’li yıllar sonrasında yaşanan siyasi değişimler neticesinde ülkelerinden ayrılan çoğu edebiyatçı, Batı edebiyatını da takip ederek ‘göç edebiyatı’ olarak değerlendirilebilecek nazım veya nesir türünde eserler vermiştir. Temalarını genellikle ‘yaşadıkları göçün etkileri’ üzerine şekillendiren edebiyatçılar çeşitli konular ve motiflerle Fars edebiyatında bu akımın öncüsü olmuşlardır. Çalışmada, çağdaş İran göç edebiyatının önde gelen temsilcileri ve eserleri hakkında bilgi verilecek, ülkelerinden uzak olsalar da bu edebiyatçıların kendi edebiyatlarına sundukları katkılar tespit edilmeye çalışılacaktır. 

___

  • KaynakçaKırlangıç, Hicabi (2014), Meşrutiyetten Cumhuriyete İran Şiiri (Genel Bir Bakış ve Güldeste), Ankara: Hece Yayınları.Nâdirpûr, Nâdir (1381), Mecmuâ-i Eş’ar, Tahran: İntişârât-i Nigâh.Pûrçâfî, Ali Hoseyn (1384), Ceryânhâ-yi Şi’r-i Mu’âsır-i Fârsî, Tahran: İntişârât-i Emir Kebîr.Şâfiʿî, Husrev (1384), Zindegî ve Şi’r-i Sad Şâir, Tahran: Ketab-i Horşîd.Teslîmî, Ali (1387), Gozârehâ-yi Der Edebiyât-i Mu،âsır-i Îrân (Dâstân), Tahran: Ketab-i Âme.Yılancıoğlu, S.Seza, Güven Şeker, Ali Tilbe, Mustafa Ökmen, Pınar Yazgan Hepgül, Deniz Eroğlu, Ibrahim Sirkeci (2015). “Günümüzün Göç Edebiyatı Nedir?” Turkish Migration Conference Selected Proceedings. London: Transnational Press London. s.512-519. Zerkânî, Seyyid Mehdi (1383), Çeşmendâz-i Şi’r-i Muâsir-i İrân, Tahran: Neşr-i Sâlis.Zeytunlu, Emine (2011), “Çağdaş İran Kısa Öykü Edebiyatının Önde Gelen Kadın Yazarları”, (Seminer), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doğu Dilleri ve Edebiyatları A.B.D. Fars Dili ve Edebiyatı Bilim Dalı.
  • Çevirimiçi Kaynaklar: Behrâmî, Aylâr, “زندگی‌نامه و آثار شهرنوش پارسی پور”, http://ketabism.ir/shahrnush-parsipur/ , Erşm. 21.02.2018.-------------------, “زندگی نامه و معرفی آثار گلی ترقی”, http://ketabism.ir/goli-taraqi/ , Erşm.06.05.2018.-------------------, http://www.persian-man.ir/senior/poetsزندگی نامه رضا براهنی ; http://ketabism.ir/reza-baraheni/, Erşm. 23.04.2018.Bozorg, Cemşîd, “شعر همچون خود زندگینامه؛ گفت‌وگویی بلند با اسماعیل خویی”, http://www.bbc.com/persian/arts/2015/06/150622_jb_khoei, Erşm.28.04.2018.Devâçî, Âzade, “دلتنگی‌های سهراب رحیمی در آخرین شعرهایش”, https://www.radiozamaneh.com/260579, Erşm. 23.04.2018.Felekî, Mahmûd, http://www.m-falaki.com/home/ Erşm.15.11.2018.Hoyî, İsmâil, Modîriyet-i Sayt,“زندگی نامه‌ی اسمایل خویی” http://www.persian-man.ir/senior/poets/زندگی نامه اسماعيل ‌خويی‌, Erşm. 27.04.2018.------------------, “اسماعیل خویی، شاعر بی‌ در کجا”, https://tavaana.org/fa/Esmaeil_Khoei, Erşm. 28.04.2018.Kemâlî, Marzîye, “شخصیت‌پردازی زنان و مردان در داستان‌های منیرو روانی پور”, http://nasour.net/1391.02.20/738.html, Erşm. 20.04.2018.Mihrehverî, Ali, “زندگینامه عباس معروفی”, http://kitebaz.com/2016/08/22/918/, Erşm. 01.03.2018.Nefîsî, Mecîd, “شعر فارسی در لس آنجلس: درد بازگشت در برابر انطباق پذیری”, https://shahrvand.com/archives/23501, Erşm. 02.04.2018.-----------------, “با مجید نفیسی، شاعر و پژوهشگر در پرتره”, https://ir.voanews.com/a/majid-nafissi-portrait/1828962.html, Erşm. 02.04.2018.Terakkî, Golî, Mihr News,“گلی ترقی از خودش و آثارش گفت/ «همه چیز برای من قصه است»”, https://www.mehrnews.com/print/2471824/گلی-ترقی-از-خودش-و-آثارش-گفت-همه-چیز-برای-من-قصه-است, Erşm. 03.03.2018.Tîregol, Melîha, “با منصور خاکسار بیشتر آشنا شویم”, http://archive.radiozamaneh.com/culture/khaak/2011/03/30/2871,Erşm.10.05.2018.