Yves Klein’ın Antropometrilerindeki Bedenler

Bu çalışma; bir bilim dalı olan Antropometri’nin sanat literatüründeki yeri ve ne şekilde icra edildiği sorunsalı üzerine eleştirel bir yaklaşım sunar. Bu eleştirinin muhatabı ise uluslararası “Klein Mavisi” olarak patent aldığı ve ticari marka haline gelen ultraviyole mavi renk pigmenti ve Yeni Gerçekçilik akımının önemli temsilcilerinden biri olarak bilinen Yves Klein’dır. Klein, 1950'lerin ortasından başlayarak, retina mavisi monokrom resimler yaparak performans sanatının ilk örneklerini sergiliyor ve özellikle kadın bedenini kullanarak bunu bir beden ölçütü (Antropometri) malzemesi haline getirerek bir anlamda farkında olmadan cinsiyetçi bir bakış açısının tuzağına düşer ve bu noktada bir eleştiri malzemesine dönüşür. Dolayısıyla bu çalışmada; Yves Klein, Antropometri kavramı doğrultusunda ortaya koyduğu eserlerde yer alan kadın bedeninin nesneleştirilmesine yönelik bir eleştiri sunulmaktadır. 

The Bodies in Anthropometrics of Yves Klein

This work; provides a critical approach to the question of the place of anthropometry in the art literature and how it is practiced. The interlocutor of this criticism is Yves Klein, who is known as one of the important representatives of the New Realism movement, with his ultraviolet blue color pigment, which was patented as the international Klein Blue. Starting in the mid-1950s, Klein exhibited the first examples of performance art by making retinal blue monochrome paintings, and by making use of the female body to make it a body criterion (anthropometry), in a sense it is unintentionally a trap for a sexist point of view material. Therefore, in this study; Yves Klein is presenting a critique of the objectification of the female body in the works put forward in accordance with the concept of anthropometry.

___

  • Antmen, A. (2010). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, (3. Baskı). İstanbul: Sel Yayıncılık
  • Antmen, A. (2016). Sanat ve Cinsiyet Sanat Tarihi ve Feminist Eleştiri, (5. Baskı), İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Duncan, C. (1982) "Happy Mothers and other New Ideas in Eighteenth-Century French Art", Feminism and Art History, Nonna Broude andMary D. Garard (Eds.) New York, Harper & Row Pub. s: 201-220.
  • Katı, A. (1996). Yeni Gerçekçilik ve Cezar, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • http://www.yvesklein.com/en/oeuvres/index/85/anthropometries, Erişim Tarihi: 8.10.2018.
  • Görsel-1. http://tresors.nice.fr/oeuvre/anthropometrie-ant-84, Erişim Tarihi: 15.10.2018.
  • Görsel-2. https://www.newyorker.com/magazine/2010/06/28/true-blue-3, Erişim Tarihi: 25.10.2018.
  • Görsel-3. http://www.arte.it/foto/in-search-of-the-absolute-alberto-giacometti-and-yves-klein-655/3, Erişim Tarihi: 03.11.2018.
  • Görsel-4. https://theartstack.com/artist/yves-klein/anthropometries?product_referrer_user_id=429717749, Erişim Tarihi: 4.10.2018.
  • Görsel-5. http://www.yvesklein.com/en/articles/view/3/monotone-silence-symphony/, Erişim Tarihi: 8.11.2018.
  • Görsel-6.https://artsandculture.google.com/asset/large-blue-anthropometry-ant-105-la-grande-anthropom%C3%A9trie-bleue-ant-105/OAE2nMQVy5M8IA. Erişim Tarihi: 11.11.2018..
  • Görsel-7. http://www.intothefashion.com/2016/10/inspiration-yves-klein-1960-celine.html, Erişim Tarihi: 11.11.2018
  • Görsel-8. http://www.yvesklein.com/fr/oeuvres/view/590/monique/, Erişim Tarihi: 12.11.2018.
  • Görsel-9. https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-k/klein-yves/yves-klein-antropometri/, Erişim Tarihi: 12.11.2018.