İznik Müzesi’nden Erkek Başı

Sırasıyla durum, tanım ve değerlendirilmesi gerçekleştirilen erkek başındaki saç stili ve karakteristik özellikler, eserin imparator Claudius döneminden olabileceğini göstermiştir. Portre baştaki alın merkezinin hemen sağ kısmındaki çatal motifi, Iulius - Claudiuslar Hanedanlığı dönemine özgü üslup özelliklerindendir. Alın merkezinde ya da alın merkezinin hemen sağında veya solunda yer alan bu çatal motifi, Iulius - Claudiuslar Hanedanlığı’nın kurucu imparatoru Augustus portrelerinden başlayıp, hanedanlığın son imparatoru Nero’nun IV. tip portrelerine kadar süregelmiştir. İznik eserindeki bu üslup özelliğiyle beraber yüzdeki karakteristik özellikler de gerçekçi bir şekilde aktarılmıştır. Bu da eserin, hanedanlık içerisinde kesin bir döneme tarihlendirilmesine yardımcı olmuştur. Çünkü Iulius - Claudiuslar Hanedanlığı dönemi resmi ve özel portrelerinde Roma idealizmi söz konusuydu. Bu da portresi yapılan kişilerin karakteristik özelliklerinin güzelleştirilerek aktarılmasıydı. Yalnızca Claudius ve dönemi portrelerinde karakteristik özellikler gerçekçi bir şekilde verilmiştir. İrdelenen eserde de saç stiliyle birlikte karakteristik özelliklerin de gerçekçi aktarılması, erkek başının Claudius dönemine verilmesini mümkün kılmıştır.

Male Head From Iznik Museum

The hair style and characteristic features of the man's head, of which situation, description and evaluation have been executed respectively showed that the piece could be from the emperor Claudius period. The bifurcation motif on the right of the center of the portrait head is one of the stylistic features of the period of Iulius-Claudian Dynasty. This bifurcation motif in the center of the forehead or just to the right or left of the center of the forehead, has started by the portraits of Augustus, the founding emperor of the Claudian Dynasty, and continued until IVth type portraits of Nero, the last emperor of the dynasty. Along with this stylistic feature in Iznik piece, the characteristic features on the face are also realistically depicted. This helped to date the piece to a definite period within the dynasty. Because there was Roman idealism in the official and private portraits of the Iulius-Claudian Dynasty. This was the beautifying description of the characteristic features of the people who were portrayed. Characteristic features are given realistically only in Claudius portraits and portraits of Claudius period. The realistic depiction of the characteristic features along with the hair style in the studied piece made it possible to date the man head to the Claudian period.

___

  • Bergmann, M. ve Zanker, P. (1981). “Damnatio Memoriae” Umgearbeitete Nero und Domitiansporträts. Zur Ikonographie der Flavischen Kaiser und des Nerva. Jahrbuch des Deutschen Archäologoschen Instituts, 96, ss. 317-ss. 412.
  • Boschung, D. (1989). Die bildnisse des Caligula. Gebr. Mann Verlag.
  • Boschung, D. (1993). Die bildnisse des Augustus. Gebr. Mann Verlag.
  • Delbrück, R. (1912). Antike porträts. A. Marcus & E. Weber.
  • Erkoç, S. (2012). Anadolu’da Iulius-Claudiuslar Dönemi Portre Sanatı. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Fittschen, K. ve Zanker, P. (1985). Katalog der römischen porträts in den Capitolinischen Museen und den anderen kommunalen sammlungen der stadt Rom: Band I-Text. Philipp von Zabern, Mainz am Rhein.
  • Fittschen, K. ve Zanker, P. (1985). Katalog der römischen porträts in den Capitolinischen Museen und den anderen kommunalen sammlungen der Stadt Rom: Band I-Tafeln. Philipp von Zabern, Mainz am Rhein.
  • Heintze, H. v. (1961). Römische Porträt-Plastik aus sieben jahrhunderten. Hans e Günther. Hertel, D. (1982). Caligula-Bildnisse vom Typus Fasanerie in Spaien. MM, 23, ss. 258-ss. 295.
  • Hiesinger, U. W. (1975). The Portraits of Nero. AJA, 79, ss. 113-ss.124.
  • İnan, J. ve Rosenbaum, E. (1966). Roman and early Byzantine portrait sculpture in Asia Minor. The Oxford University Press.
  • İnan, J. ve Rosenbaum, E. A. (1979). Römische und frühbyzantinische porträtplastik aus der Türkei-Text. Philipp von Zabern, Mainz am Rhein.
  • İnan, J. ve Rosenbaum, E. A. (1979). Römische und frühbyzantinische porträtplastik aus der Türkei-Tafeln. Philipp von Zabern, Mainz am Rhein.
  • Kreikenbom, D. (1992). Griechische und Römische kolossalporträts bis zum Späten ersten Jahrhundert nach Christus. Walter de Gruyter.
  • Özgan, R. (2013a). Roma portre sanatı I. Ege Yayınları.
  • Özgan, R. (2013b). Roma portre sanatı II. Ege Yayınları.
  • Özgan, R. (2015). Roma portre sanatı III. Ege Yayınları.
  • Pollini, J. (2005). A New Marble head of Tiberius. Portrait typology and ideology. Antk, 48, ss. 55-ss. 71.
  • Poulsen, V. (1951). Nero, Britannicus amd Others. ActaArch, 22, ss. 119-ss. 135.
  • Poulsen, V. (1973). Les portraits romains: République et dynastie julienne volume I. Edité par Glyptothéque.
  • Rose, C. B. (1997). Dynastic commemoration and imperial portraiture in the Julio-Claudian Period. Cambridge University Press.
  • Stavridis, A. (1985). Römische Porträts von Kindern und Jugendlichen in Griechenland. RM, 92, ss. 334-ss. 336.
  • Vermeule, C. (1968). Roman imperial art in Greece and Asia Minor. Harvard University Press.
  • West, R. (1933). Römische porträt-plastik. F. Bruckmann K. G.