Sanat ve Öğretmen: Öğretmen Adaylarının Sanat ile Bir-Aradalığı

Öz Yaratıcı ve üretici düşünme becerisinin en önemli destekleyicilerinden olan sanat, yaşamı anlamlandıran ve tekdüzelikten çıkaran bir güç taşır. Sanatın gücü, her alandaki çağdaş öğretmenlerin öğrencilerine rol model olmalarıyla anlam kazanır; sanatla yaşamları zenginleşmiş bireylerin yetiştirilmesine ve estetik bir toplum oluşumuna temel oluşturur. Yalnızca alan ve meslek bilgisi ile sınırlı kalmayıp kültürel boyutta da kendisini yetiştiren, sanatın gücünden beslenerek dünyaya çok yönlü bir bakış açısı geliştirebilen öğretmenlerin, ideal bir rol model olma olasılığının yüksek olduğu söylenebilir. Bu bağlamda bu çalışmada, farklı disiplinlerdeki öğretmen adaylarının sanat ile olan ilişkilerinin ve sanata olan bakış açılarının ne olduğu sorusuna odaklanılmıştır. Çalışmanın katılımcılarını Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi’nin, İngiliz Dili Eğitimi, Alman Dili Eğitimi, Fransız Dili Eğitimi ve Müzik Eğitimi Anabilim dallarında son sınıfta öğrenimine devam eden 115 öğretmen adayı oluşturmuştur. Tarama modelinin kullanıldığı çalışmada veriler, kapalı ve açık uçlu sorulardan oluşan soru formu ile toplanmıştır. Kapalı sorulardan elde edilen veriler için betimleyici istatistik kullanılmış, açık uçlu sorudan elde edilen veriler için ise içerik analizi uygulanmıştır. Elde edilen bulgular, farklı alanlarda öğrenim görmekte olan öğretmen adaylarının, farklı sanat dallarıyla olan yeterince güçlü ilişki kuramadıkları ve genel anlamda sanatı yaşamlarının bir parçası haline getiremedikleri yönündedir.

___

  • Arıkan, R. (2005). Araştırma Teknikleri ve Rapor Hazırlama. Asil Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Arnheim, R. (2007). Görsel Düşünme. ( R. Öğdül, Çev.). İstanbul:Metis Yayınları.
  • Atalmış, E.H. (2019). Araştırma Yönteminin Seçimi. S. Şen ve İ. Yıldırım (Ed), Eğitimde Araştırma Yöntemleri içinde (ss. 97-115). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Cansoy, R. ve Türkoğlu, M.E. (2019). Verilerden Anlam İnşa Etme Süreci. S. Turan (Ed), Eğitimde Araştırma Yöntemleri içinde (ss. 129-159). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • İlhan, A. Ç. (1997). İlköğretimde Sanat Eğitimi ve Eğitsel Drama. Yaşadıkça Eğitim, 54, 17-21.
  • Özcan, M. (2011). Bilgi Çağında Öğretmen Eğitimi, Nitelikleri ve Gücü: Bir Reform Önerisi. Ankara: TED İktisadi İşletmesi.
  • Read, H. (1981). Sanat ve Toplum. (S. Mülayim, Çev.). Ankara: Umran Yayınları.
  • Robinson, K. (2008). Yaratıcılık: Aklın Sınırlarını Aşmak. (N. G. Koltaş, Çev.). İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • Root-Bernstein, R. & Root-Bernstein, M. M. (2004). Artistic Scientists and Scientific Atrists: The Link Between Polymathy and Creativity. R. J. Sternberg, E. L. Grigorenko, & J. L. Singer (Ed), Creativity: From potential to realization içinde (ss. 127–151). American Psychological Association. doi: 10.1037/10692-008
  • Schiller, F. R. (2020). İnsanın Estetik Eğitimi Üzerine. (G. Aytaç, Çev.). Ankara: Folkitap.
  • Şahin, A. (2011). Öğretmen Algılarına Göre Etkili Öğretmen Davranışları. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,12(1), 239-259.
  • Wilson, V. (2011). Research Methods: Content Analysis. Evidence Based Library and Information Practice, 6.4, 177-179. doi: 10.18438/B8CG9D