NGUGI WA THIONG’O TARAFINDAN YAZILAN MATİGARİ ‘DEKİ YERLİ SEÇKİNLER

Thiong’o sömürgecilik, anti-sömürgecilik ve neo-sömürgecilik konularına ilişkin temalar ve karakterlere değinen ve sömürgeciliğin yıkıcı mirasını eleştiren post-sömürgecilik dönem yazarıdır. Sömürgecilik, eski beyaz sömürgecilerin kölesi olarak işlev görmek suretiyle yerli insanlarının umutlarını yıkan yerli seçkinlerin eline devredildiği için o, dekolonizasyonun aslında kolayca tamamlanmadığını iddia eder. Matigari’de (1987) yazar eski sömürge ülkelerindeki yerli seçkinlerin asıl rollerini gözler önüne sermek için bakan ve Boy Junior gibi birkaç karakteri kullanır. Avrupa merkezli bir dünyanın üstünlüğü ve medeniyetini gündeme getiren Batılı değerleri ve düşünceleri benimsedikleri için bu karakterler, masum insanların bile hapse atıldığı ya da öldürülmeye teşebbüs edildiği bir otoriter sistemi başlatırken kendi vatandaşlarına karşı küçümseyici tavırlar ve konuşmalar sergilerler. Bu seçkinler geçerliliği zaten yitirilmiş olan demokrasi, özgürlük ve gelişmeye dayalı söylemleriyle kendi yerli insanlarını sömürme eğilimindedirler

THE LOCAL ELITES IN MATIGARI BY NGUGI WA THIONG’O

Thiong’o is a postcolonial writer dealing with the themes and characters on colonialism, anti-colonialism and neocolonialism and criticizing the destructive legacy of colonialism in his literary works. He claims that decolonization is not completed really simply as colonialism is conveyed to the hands of the local elites who dash their native people’s hopes by functioning as slaves of the former white colonizers. In Matigary (1987), the author uses several characters such as the minister and Boy Junior in order to expose the real roles of the local elites in the ex-colonized lands. Embracing the Western values and thoughts which bring up the superiority and civilization of a Eurocentric world, these characters display scornful acts and speeches toward their citizens while launching a authoritative political system in which even the innocent people are imprisoned or attempted to be killed. These elites intend to exploit their native people with their discourse based on democracy, freedom and development whose validity has already been lost

___

  • Ahluwalia, P. (2001). Politics and Postcolonial Theory, Taylor & Francis e-Library: London.
  • Birmingham, D. (2009). The Decolonization of Africa, Taylor & Francis e-Library: London.
  • Bragança, A. & Wallerstein I. M. (1982). The African Liberation Reader, Vol. 1, Zed Press: London.
  • Kebede, M. (2004). Africa’s Quest for a Philosophy of Decolonization, Editions Rodopi: Amsterdam.
  • Kohn M. & McBride K. (2011). Political Theories of Decolonization, Oxford University Press: New York.
  • Krishna, S. (2009). Globalization and Postcolonialism, Rowman & Littlefield Publishers: the United States of America.
  • MacQueen, N. (2007). Colonialism, Pearson Education Limited: United Kingdom.
  • Sartre, J. P. (1963). “Preface”. In Frantz Fanon (Ed.), The Wretched of The Earth (7-35). Grove Press: New York.
  • Thiong’o, N. (1978). Homecoming, Heinemann Educational Books: London.
  • Thiong’o, N. (1987a). Decolonizing the Mind, Zimbabwe Publishing House: Zimbabwe.
  • Thiong’o, N. (1987b). Matigari, Heinemann Educational Books: Oxford.
  • Thiong’o, N. (1993). Moving the Centre, East African Educational Books: Nairobi.