GÜNÜMÜZ KOSOVALI AYDINLARIN İNANÇ VE DÜŞÜNCE HÜRRİYETİ, DİN EĞİTİMİ VE BAŞÖRTÜSÜ İLE İLGİLİ DÜŞÜNCELERİ

İslam toplumlarında son yüzyılda en çok tartışılan konular arasında inanç ve düşünce hürriyeti yer almaktadır. Bu tartışmalar çerçevesinde özellikle de laiklik, sekülerleşme, başörtüsü ve din eğitimi gibi konular ele alınmaktadır. Tartışmalar dünyanın en yeni devleti olan Kosova Cumhuriyetini de içine almış bulunmaktadır. Bununla ilgili her geçen gün artmakta olan tartışmalar toplumun her kesimin ilgisini çekmektedir. Savaştan sonra yeni dini akımların orta çıkması günümüz Kosova aydınlarını da bu tartışmalar içine sürüklemiştir. Toplumun öncüleri olan aydınlar, toplumun vaz geçilmezi olan din ile ilgili tartışmalara hangi perspektiften yaklaşmaktadırlar? Bu gibi hassas konularda aydınlarının görüşlerinin çok değerli olduğu kanaatindeyiz. Aydınlar toplumun ihtiyaçlarını da dikkate alarak inanç ve düşünce hürriyeti, din eğitimi, başörtüsü gibi konularda kalıcı çözümler üreteceklerdir.

Thoughts of Kosovo’s intellectuals About Belief an Thought Freedom, Religion Education and Scarf Veil

Freedom of belief and thought has been mostly debated among Islamic Societies in the last century. According to these discussions, secularism, headscarf and religious education have been considered from various aspects. In that sense, The Republic of Kosovo, the latest country in the world, involved in these current discussions. The increasing debates day by day attract the attention of every segment of society. Today’s Kosovan intellectuals also take part in these discussions as new religion movements arouse after the war. From which perspective do the intellectuals who are the leaders in the society look at these discussions about the religion which is the necessity of the society? In that context, the ideas of the intellectuals about these kind of significant and critical issues are so valuable. Intellectuals will generate permanent solutions for issues such as freedom of belief and thought, religious education, and headscarf by taking the needs of the society into consideration.

___

  • KAYNAKÇA
  • AYDIN, Mustafa, “Aydınlar ve Günümüzde İşlevleri”, Ed., Çağan Kenan, Entelektüel ve İktidar (45-72), Ankara, Hece Yay., 2005.
  • GASHİ, Feim, Kosova Cumhuriyetinde Arnavut, Boşnak ve Türk gençlerinin Dini Yönelimleri, Balkan Araştırmaları Dergisi, Bursa, 2010, C. 1, Sayı 1.
  • GRAMSCI, Antonıo, Aydınlar ve Toplum, çev. Ferit Edgü, Vedat, Günyol, Bertan Onaran, 2. bsk., Örnek Yay., İstanbul, 1983.
  • GÜNGÖR, Erol, Türk Kültür ve Milliyetçilik, Ötüken Neşriyat, İstanbul, 1978.
  • KARAMAN, Hayreddin, “İslam Kaynaklarında Örtünme”, Köprü, No: 84, Güz 2003.
  • KILIÇBAY, Mehmet Ali, “Osmanlı Aydını”, Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türkiye Ansiklopedisi, C. I, İstanbul, İletişim Yay., 1985.
  • MALOKU, Fadil, Mendimet Sociologjike Mbi İslamin, Horizonti i Ditu-ris HİD Yay., Mitrovice, 2010.
  • MEHDİU, Fetih, Edukata Fetare Pararoj e Sovranitetit te Kosoves, http://www.mesazhi.com/mendime/edukata-fetare-pararoje-e-sovranitetit-te-kosoves, 5 Eylül 2011.
  • NASIR, Seyyid Hüseyin, İslam-İdealler ve Gerçekler, Çev., Ahmet Özal, Akabe Yay., İstanbul, 1985.
  • SAİD, Edward, Entelektüel, çev., Tuncay Birkan, Ayrıntı Yay., İstan-bul, 1995.
  • SPAHIU, Nexhmedin, Oriental apo Oksidental, http://www.zeri.info/artikulli/3/21/3342/oriental-apooksidental/ 5 Eylül 2011.
  • SUBAŞI, Necdet, Türk Aydınının Din Anlayışı, Yapı Kredi Yay., İs-tanbul, 1996.
  • TEKİN, Mustafa, Kutsal, Kadın ve Kamu -Türkiye’de Aydın Kadınlara Göre Din ve Kamu, Açılım Kitap Yay., İstanbul, 2004.
  • YILMAZ, Hüseyin, Toplumsal Barışa Katkısı Açısından Yaygın Din Eğitimi Kurumları, Eski Dergi, http://eskidergi.cumhuriyet.edu.tr/makale/324.pdf
  • http://www.anayasa.gov.tr/files/insan_haklari_mahkemesi/el_kitaplari/AIHSMad9DusunceVicdanDin.pdf
  • http://www.anayasa.gov.tr/files/insan_haklari_mahkemesi/el_kitaplari/AIHSMad9DusunceVicdanDin.pdf
  • http://www.kushtetutakosoves.info/repository/docs/ Koso-va.Cumhuriyeti.Anayasasi.pdf