BALIKESİR TÜRKÜLERİNDE İLÇELERE GÖRE RİTMİK YAPI

Problem Durumu: Araştırmada “Balıkesir türkülerinde ritmik yapı ve ilçelere göre ritmik yapının özelliklerinin belirlenmesi yoluyla Balıkesir ve ilçelerinde çalınan/söylenen türkülerde ritim yapısı nasıldır?”sorusu problem cümlesi olarak belirlenmiştir. Araştırmanın Amacı: Bu çalışmada Balıkesir türkülerindeki tartımsal yapılanmanın özelliklerinin ortaya konması amaçlanmıştır. Genel anlamda Balıkesir türkülerindeki bu yapı tanımlanmaya çalışılırken ilçelerde derlenen türküler ayrıştırılmış ve ilçe bazında ritmik yapılarına göre tablolaştırılarak il sınırları içindeki müzik coğrafyasında kullanılan tartımsal yapı şekillendirilmeye çalışılmıştır. Yöntem: Kaynak tarama yoluyla tespit edilen 85 Balıkesir türküsü ritmik yapılarına göre sınıflandırılmış, daha sonra bu türküler ilçelere göre barındırdığı tartımsal yapıların kullanılma sıklıkları ile birlikte tablolar şeklinde bulgular bölümünde verilmiştir. Bulgulara ve Yorumlar: Balıkesir genelinde türkülerdeki ritmik yapının daha çok Türkiye’nin batısında özellikle Ege ve Trakya’da rastlanan 9/8’lik tartımsal özellik taşıdığı, ilçelerinde ise coğrafi konumlarına göre ritmik yapının çeşitlendiği, bu çeşitliliğinde temelde tarihsel /kültürel birtakım ilişkinler barındırdığı bilgilerine ulaşılmış, bulgular bölümünde ilçelere göre tek tek tablolaştırılan ritmik yapı ile birlikte sonuçlar bölümünde genel durum açıklanmaya çalışılmıştır Sonuçlar ve Öneriler: Bulgular ve sonuçlar bölümünde elde edilen sayısal veriler ışığında Balıkesir merkez, ilçeler ve tüm Balıkesir coğrafyası türkülerinde genel ritmik yaklaşımların bölgede bu konuda çalışma yapanlara, bu yörede halk müziği türkülerini yorumlayanlara ışık tutacağı görüşü hakim olmuştur. İlçelere ait türküleri yorumlarken o coğrafyada yaşayan halkın tarihsel ve kültürel yapısının incelenmesinin yorumlamadaki önemine dikkat çekilmiştir
Anahtar Kelimeler:

Balıkesir, türkü, ritim, yapı

According to District Rhythmic Structure in Balıkesir Folk Song

Problem Statement: The research guestion focuses on the district rhythmic structure in Balıkesir folk songs. Purpose: This study aims to identify features of the folk songs in Balıkesir. While trying to define the structure in Balıkesir folk songs, the songs collected from the districts were classified and tabled according to the rhythmic structures. Methodology: 85 Balıkesir songs collected with scanning method were categorized and their rhythmic frequencies were presented in the tables in findings. Findings and Results: It has been found that the songs in Balıkesir have been the 9/8 rhythmic scale which is seen especially in Aegean and Trakya region and the rhythmic structure varies in the districts of the city according to the geographic location. It has also obvious that this variety covers the cultural and historical relations. Each variety has been tabled and commented. Recommendations: With the help of the data reached through findings and results section it is assumed that the findings would help the compositors and commentators of folk music in this area. It is also important to direct the attention to the cultural and historical structure of people living in those location while commenting on the folk songs

___

Mutaf, A. (2003). Salnamelere göre Karesi 1847-1922. Balıkesir: Zağnos Kültür ve Eğitim Vakfı Yayınları.

Akgül, Y. (2006). Kara günler ve ibret levhaları-Hasan Basri Çantay-gazeteci- Yazar, Kuva-yi Milliyeci. Balıkesir: Belediye Başkanlığı-Balıkesir İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Yayınları.

Eğilmez, M. (2005). Karesi’den günümüze öykülerle türküler. Balıkesir:Pelin Ofset Ltd. Şti.

Türkiye Radyo Televizyon Kurumu. Türk halk müziği repertuvarı. Ankara: Türkiye Radyo Televizyon Kurumu.