SEKÜLER DRAMANIN DOĞUŞU

Araştırmanın Temelleri: Avrupa Tiyatrosu’nun sekülerleşmesi Araştırmanın Amacı: Avrupa tiyatrosunun sekülerleşme sürecini ortaya koymak Veri Kaynakları: Tiyatro ve tiyatro tarihi ile ilgili yerli ve yabancı kaynaklar Ana Tartışma: Avrupa tiyatrosunun temelleri nasıl atılmıştır? Sonuç: Ortaçağda kilise törenlerinden doğan oyunlar süreç içinde dinsel öğelerden arınmıştır. Önce dramatik etkinliklerin yeri ve zamanı değişmiş, sonra din adamlarının yerini önce amatör ardından profesyonel oyuncular almış ve oyunlar anadilde oynanmaya başlamıştır. Tiyatronun sekülerleşmesinde, oyunlardaki güldürü öğeleri oldukça önemlidir. Rönesans ve reformasyonla birlikte toplumsal, siyasal ve düşünsel yönden çoğu tabuyu yıkan Avrupa, dram sanatında da benzer bir değişim yaşamış ve böylece Christopher Marlow ile William Shakespeare gibi büyük oyun yazarlarına giden yol açılmıştır

The Rise of Secular Drama

Bases of the Research: The secularization of European drama Purpose of the Research: To reveal the secularization process of European drama Data: The national and foreign resources about drama and the history of drama Discussion: How were the bases of European drama shaped up? Conclusion: The plays springing from church rituals in the middle ages were, in the course of time, purified from religious elements. Theatrical performances underwent a change in terms of place and time, then the clergymen were replaced with secular hands and the plays started to be performed in vernaculars. In the secularization of theatre, the comic elements in plays are considered great steps. European societies, which overthrew most of the social, political and intellectual taboos with the Renaissance and the Reformation, experienced a similar change in dramatic art and the road to great playwrights such as Christopher Marlowe and William Shakespeare was opened

___

  • Banham, M. (1995). Cambridge guide to world theatre. Cambridge: Cambridge University Press
  • Burgess, A. (1958). English literature: A survey for students. London: Longman
  • Chambers, E. K. (1945). English literature at the close of the Middle Ages. London: Oxford
  • Craig, H. (1955). English religious drama of the Middle Ages. London: Clarendon Press
  • Gassner, J. (1971). Medieval and tudor drama. USA: Bantham Books
  • Farmer, J. S. ed. (1905). Six anonymous plays. London: Early English Drama Society
  • Fuat, M. (2000). Tiyatro Tarihi, , İstanbul: MSM Yayınları
  • Furnivall, F. J. & Pollard, A. W. ed. (1904). The Macro plans: Mankind, wisdom, the castle of perseverance. London: Oxford University Press
  • Nicoll, A. (1925). British drama: A Historical survey from the beginnings to the present time. New York: Thomas Y. Crowell Company
  • Pollard, A. W. (1954). English miracle plays, moralities and interludes: Specimens of the Pre-Elizabethan drama. London: Clarendon Press
  • Rayner, R.M. (1947). A Short history of Britain. London: Longman
  • Schelling, F. E. (1925). Elizabethan playwrights: A Short history of the English drama from Medieval Times to the closing of the theatres in 1642. New York-London: Harper & Brothers
  • Şahinbaş, İ. (1950). İngiliz tiyatrosu tarihi –I- tiyatronun gelişimi: Başlangıçtan Shakespeare’e kadar. Ankara: A.Ü. Dil Tarih Coğrafya Fakültesi Yayımları.
  • Urgan, M. (1949). Elizabeth devri tiyatrosunda soytarılar. İstanbul: Pulhan Matbaası.
  • Wilson, F. P. (1969). The English drama (1485-1585). Oxford: Clarendon Press.