Diasporik Yaşamın Psiko-Anatomisi – IV: Müslüman-Türk Göçmenlerin Kimlik-Anomi-Sosyal Dışlanma Biçimlenmeleri Üzerine Nitel Bir Çalışma

Yedi ayrı makale dizisinden oluşan araştırmanın bu dördüncü makalesinde, öncelikle Müslüman-Türk göçmenlerin “diasporik kimlik” biçimlenmeleri üzerine elde edilen nitel bulgulara yer verilmiştir. Daha sonra ise adı geçen göçmen çalışma grubunun “anomi ve sosyal dışlanma” biçimlenmeleri üzerine saptanan diğer nitel verilerin analizleri yapılmıştır. Araştırma konusuna ilişkin yapılan nitel analizler sonucunda; “(a) diasporik kimlikle ilgili olarak göçmen katılımcıların çoğunluğunun, diasporik yaşama dayalı karma kimlik ve/veya çoklu kimlik betimlemeleri yaptığı; inançlarının göçmen kimliklerini belirlemede önemli fakat güçlü olmadığı; (b) anomiyle ilgili olarak da bazı göçmenlerin kendine yabancılaşma duygusuna sahip olduğu; fakat kendi öz- değerlerindeki değişimi pozitif olarak algıladıkları; dinsel inançlarının diasporik yaşamın ürettiği anomik durumla başa çıkmada pozitif etki yaptığı; (c) sosyal dışlanmayla ilgili olarak ise göçmen katılımcıların önemli bir çoğunluğunun yaşadıkları ülkede sosyal dışlanma duygusu ve düşüncesine sahip oldukları” gibi bulgular elde edilmiştir.

Psycho-anatomy of the diasporic life-IV: A qualitative study on Turkish-Muslim immigrants’ identity-anomy-social exclusion formations

This fourth article of the research, composed of seven individual articles, initially provides the obtained qualitative findings on Turkish-Muslim immigrants’ “identity formations”. It, then, analyses the other qualitative findings, based on the mentioned sample group’s ‘anomy and social exclusion formations’. As a result of the qualitative analysis of the research, some of the findings are as follows: “(a) regarding the identity formations, the majority of immigrant participants have mixed identity and/ or multiple identity descriptions based on diasporic life; their beliefs are important in determining immigrant identities, but not strong; (b) regarding the anomy formations, the number of immigrants have the sense of self-alienation; but they perceive the change in their self-worth as positive; their religious beliefs have made a positive impact in coping with the anomie produced by diasporic life; (c) regarding the social exclusion formations, a significant majority of immigrant participants have the feelings and thoughts of social exclusion in the country they live in.”

___

  • Adıgüzel, Y. (2004). Kimliğin korunmasında ve üretilmesinde Türk derneklerinin rolü: Almanya-Köln Örneği. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Sakarya: Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Adıgüzel, Y. (2010). Diasporadaki kimlik algılamalarına göç tipinin etkisi: Almanya ve İngiltere Türk toplumlarının karşılaştırması. Sosyoloji Dergisi, 20 (1), 97-119.
  • Akalın, M. (2006). Yoksulluk, sosyal dışlanma ve işsizlik sarmalı. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akgönül, S. (2009). Turks in France: Religion, identity and Europeanness. [içinde] T. Kucukcan & V. Gungor (ed.), Turks in Europe: Culture, identity, integration (ss. 35-64). Amsterdam: Turkevi Research Centre.
  • Akıncı, B. & Nergiz, A. & Gedik, E. (2015). Uyum süreci üzerine bir değerlendirme: Göç ve toplumsal kabul. Göç Araştırmaları Dergisi, 1 (2), 58-83.
  • Akıncı, M. A. (2014). Fransa’daki Türk göçmenlerinin etnik ve dinî kimlik algıları. Bilig: Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 70, 29-58.
  • Akıncı, M. A. & Kutlay, Y. (2009). Intergenerational identity reconstruction and ethnic identification among Turkish speakers in France. [içinde] M. Erdoğan. (ed.), Yurtdışındaki Türkler: 50. yılında göç ve uyum / Turks abroad: Migration and integration in its 50th year (ss. 123-138). Ankara: Orion Kitabevi.
  • Akyol-Kahveci, S. (2015). Dini ve insani bağlarla oluşan yakınlığa karşın kültürel farklılıklarla oluşan mesafenin zorunlu göç olgusuna yansımaları. [içinde] K. Canatan ve ark. (ed.), Disiplinlerarası Göç ve Göç Politikaları Sempozyumu / 29 - 30 Mayıs 2015 (ss. 441-452). İstanbul: İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Yayınları.
  • Armagnague, M. (2010). Les dynamiques d’adaptation sociale des communautés Turques en France et en Allemagne. Le cas des jeunes générations. Sociologie, 2, 235-250.
  • Atay, T. (2006). Türkler-Kürtler-Kıbrıslılar: İngiltere’de Türkçe yaşamak. Ankara: Dipnot Yayınları
  • Bağcı, Ö. (2012). Acculturation orientations of Turkish immigrants in Germany. Atthina: Melissa Publishing.
  • Başkurt, İ. (2009). Almanya’da yaşayan Türk göçmenlerin kimlik problemi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (2), 81-94.
  • Baştürk, Ş. (2009). Uyum’dan dışlanmaya: Yirmi birinci yüzyılda göçmenler ve sosyal politika. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 57, 515-548.
  • Bayram, N. ve ark. (2010). Yaşam tatmini ve sosyal dışlanma / Life satisfaction and social exclusion. «İş, Güç» Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 12 (4), 79-92.
  • Berger, P. L. & Luckmann, T. (1995). Modernity, pluralism and the crisis of meaning. Gütersloh: Bertelsmann Foundation Publishers.
  • Berger, P. L. & Berger, B. & Kellner, H. (2000). Modernleşme ve bilinç (çev. C. Cerit). İstanbul: Pınar Yayınları.
  • Bilgin, N. (2003). Sosyal psikoloji sözlüğü: Kavramlar & Yaklaşımlar. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Bozkurt, N. (2013). Göçmen kimliği bağlamında kişilerarası iletişim dinamiklerinin incelenmesi: Türkiye’deki Balkan göçmenleri üzerine bir araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Can, Y. (2004). Durkheim ve Merton’ın anomi kuramları bağlamında cemaatten cemiyete Türk toplumu. Muhafazakar Düşünce Dergisi, 1 (2), 95-105.
  • Chouseinoglou, A. (2009). Turkish Muslims in Greece: Identity construction among Muslim Turks of western thrace. [içinde] T. Kucukcan & V. Gungor (ed.), Turks in Europe: Culture, identity, integration (ss. 129-152). Amsterdam: Turkevi Research Centre.
  • Çil, Ş. A. ve ark. (2011). Avrupa’da yaşayan Türkler: Yaz tatili döneminde Türkiye’ye gelen Türkler örneği. Ankara: Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı Yayınları.
  • Çoştu, Y. (2009). Londra’da Türklere ait dini organizasyonlar. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 8 (16), 77-100.
  • Dedeoğlu, S. (2011). Türkiye’de göçmenlerin sosyal dışlanması: İstanbul hazır- giyim sanayinde çalışan Azerbaycanlı göçmen kadınlar örneği. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 66 (1), 27-48.
  • Durkheim, E. (1964). The division of labour in society (1893). Trans. G. Simpson.
  • Durkheim, E. (2005). Suicide: A study in sociology. Routledge.
  • Erdoğan, S. (2009). Reconstruction of identities: A case of study of refugees from Turkey. [içinde] T. Kucukcan & V. Gungor (ed.), Turks in Europe: Culture, identity, integration (ss. 363-379). Amsterdam: Turkevi Research Centre.
  • Ersoy, İ. (2008). Diaspora ve kimlik: Eskişehir ve İstanbul’da yaşayan Kırım Tatarlarında çoklu kültürel kimliğin ifade alanı olarak “Tepreş”. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Faas, D. (2009). Young Turks in England and Germany: An exploration of their identity formation and perceptions of Europe. [içinde] T. Kucukcan & V. Gungor (ed.), Turks in Europe: Culture, identity, integration (ss. 155-183). Amsterdam: Turkevi Research Centre.
  • Farrington, F. (2002). Towards a useful definition: Advantages and critisms of social exclusion. [http://www.ssn.flinders.edu.au], Ocak 2002.
  • Fromm, E. (2004). Hayatı sevmek. (çev. A. Köse). İstanbul: Arıtan Yayınları. Haisken-DeNew J. P. & Sinning, M. (2007). Social deprivation and exclusion of
  • immigrants in Germany. November 2007, IZA Discussion paper no. 3153.
  • Jönsson, L. (2009). Identifying ethnicity: ‘I’m Turkish!’ [içinde] T. Kucukcan & V. Gungor (ed.), Turks in Europe: Culture, identity, integration (ss. 201-221). Amsterdam: Turkevi Research Centre.
  • Karagülle, A. E. & Çaycı, B. (2014). Ağ toplumunda sosyalleşme ve yabancılaşma. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 4 (1), 1-9.
  • Kaya, A. (1999). Türk diasporasında etnik stratejiler ve çok kültürlülük ideolojisi: Berlin Türkleri. Toplum ve Bilim, 82.
  • Kaya, N. (2009). Türk dili ve Türk kimliği. [içinde] M. Erdoğan. (ed.),
  • Yurtdışındaki Türkler: 50. yılında göç ve uyum / Turks abroad: Migration and integration in its 50th year (ss. 339-341). Ankara: Orion Kitabevi.
  • King, R. (2002). Towards a new map of European migration. International Journal of Population Geography, 8, 89-100.
  • Koç, M. (2016a). Diasporik yaşamın psiko-anatomisi–I: Müslüman-Türk göçmenlerin özel ve sosyal yaşamları üzerine nitel bir çalışma. Balıkesir Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2 (1), 89-128.
  • Koç, M. (2016b). Diasporik yaşamın psiko-anatomisi–II: Müslüman-Türk göçmenlerin çalışma ve cinsel yaşamları üzerine nitel bir çalışma. Balıkesir Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2 (2), 271-313.
  • Koç, M. (2017). Diasporik yaşamın psiko-anatomisi–III: Müslüman-Türk göçmenlerin dinsel yaşamları üzerine nitel bir çalışma. Balıkesir Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 3 (1), 65-112.
  • Kostovicova, D. & Prestreshi, A. (2003). Education, gender and religion: Identity transformations among Kosovo Albanians in London. Journal of Ethnic and Migration Studies, 29 (6), 1079-1096.
  • Kuyucuoğlu, İ. (2016). Avrupa’da İslam ve Müslümanlar: Danimarka örneği. Ankara: Eskiyeni Yayınları.
  • Küçükcan, T. (2009a). Turks in Britain: Religion and identity. [içinde] T. Kucukcan & V. Gungor (ed.), Turks in Europe: Culture, identity, integration (ss. 79-102). Amsterdam: Turkevi Research Centre.
  • Küçükcan, T. (2009b). Almanya’da Türkler, kimlik ayrıştırmaları ve İslam. [içinde] M. Erdoğan. (ed.), Yurtdışındaki Türkler: 50. yılında göç ve uyum / Turks abroad: Migration and integration in its 50th year (ss. 303-310). Ankara: Orion Kitabevi.
  • Küçükcan, T. & Güngör, V. (2009). Image of Turkey and perception of European identity among Euro-Turks in Holland. [içinde] T. Kucukcan & V. Gungor (ed.), Turks in Europe: Culture, identity, integration (ss. 435- 457). Amsterdam: Turkevi Research Centre.
  • Marshall, G. (2003). Sosyoloji sözlüğü. (çev. O. Akınhay & D. Kömürcü). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Merton, R. K. (1968). Social theory and social structure. Simon & Schuster. Perşembe, E. (2005). Almanya’da Türk kimliği: Din ve entegrasyon. Ankara: Araştırma Yayınları.
  • Sapancalı, F. (2005). Sosyal dışlanma. İzmir: Dokuz Eylül Yayınları.
  • Shields M. A. ve ark. (2009). Life satisfaction and the economic and social characteristics of neighbourhoods. Journal of Population Economics, 22 (2), 421-443.
  • Silver, H. (1994). Social exclusion and social solidarity: Three paradigms. International Labour Review, 133 (5-6), 531-578.
  • Sürüel, T. (2008). Göç ve sosyal dışlanma ilişkisinin sosyal politika açısından analizi: İstanbul-Sultanbeyli örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Szukielojc-Bienkunska, A. (2005). Poverty and social exclusion in Poland. Seminar on poverty measurement. 30 November – 2 December, Paris.
  • Şahin, B. (2010). Almanya’daki Türk göçmenlerin sosyal entegrasyonunun kuşaklar arası karşılaştırması: Kültürleşme. Bilig, 55, 103-134.
  • Şahin, B. (2017). Almanya’daki Türk göçmenlerin sosyal entegrasyonunun kuşaklararası karşılaştırması: Kimlik ve ait hissetme. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 8, 227-252.
  • Şahin, M. C. (2008). Post-modern dönemde tüketim olgusunun sosyo-kültürel analizi ve yabancılaşma. Dini Araştırmalar, 11 (31), 173-194.
  • Tajfel, H. & Turner, J. C. (1986). The social identity theory of intergroup behaviour. (içinde) Psychology of intergroup relations. (ss. 7-24). [ed. W. G. Austin & S. Worchel]. Chicago: Nelson-Hall.
  • Tartanoğlu, Ş. (2010). Sosyal dışlanma: Küreselleşme perspektifinden bir kavramsallaştırma çabası. Sosyoloji Konferansları, 42, 1-13.
  • Tkachenko, P. (2009). The musical activities of the young Turkish-speaking community in London: Identity and nationalism [içinde] T. Kucukcan & V. Gungor (ed.), Turks in Europe: Culture, identity, integration (ss. 223-247). Amsterdam: Turkevi Research Centre.
  • Tekin, F. (2014). Peter L. Berger’in yabancılaşma anlayışı: Diyalektik bilincin kaybı. Beytulhikme: An International Journal of Philosophy, 4 (2), 29-48.
  • Tosun, C. (1996). Din ve kimlik: Almanya’da camilerde bir alan araştırması. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Yağmur, K. & Van de Vijver, F. J. R. (2012). Acculturation and language orientations of Turkish immigrants in Australia, France, Germany, and the Netherlands. Journal of Cross-Cultural Psychology, 43 (7), 1110-1130.
  • Yazgan, P. (2010). Danimarka’daki Türkiye kökenli göçmenlerin aidiyet ve kimlikleri. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Sakarya: Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.