DİJİTAL PANDEMİLERLE Mİ KARŞI KARŞIYAYIZ - YENİ TEKNOLOJİ KOVİD SONRASI SANAT İZLEYİCİLERİNE YARDIMCI OLACAK MI?

Bir değişim aracı olarak poster, birçok kez işlevselliğini dönüştürdü, değişiklikleri uyarladı veya takip etti. Ancak yeni eğilimler, sanal Gerçekliğin, NFT'lerin ve evrensel bir iletişim aracı olarak yaklaşmakta olduğu söylenen 'Metaverse'in ilerlemesi nedeniyle uygun bir dönüşüm talep ediyor. Tasarımcılar, bugünü ve geleceği ele almak için karmaşık bir sanal teknolojik eğilimler sistemine nasıl entegre olabilir? Eski mitler tahttan indirilmeli, eski eğitim yöntemleri yenilenmeli ve toplumlar hazırlanmalıdır. Çünkü yeni nesiller yeni sanayi devriminden haberdardır. Tasarım sürecinin önemli parçalarından biri, düşünce ve duyguları, özellikle de görünmez, soyut ve görünüşte soyut olanları dışavurmaktır. Görünür yapma, düşünme ve hissetme süreçlerinin ve özellikle de tasarım uygulama süreçlerinin çoğu; öğretme ve öğrenme sanal olarak gerçekleştiğinde, tasarım sentezinin önemli bir bileşeni olduğunu kanıtlar. Bu çalışmada görsel düşünme araçlarını kullanarak, iş birlikçi bir anlam oluşturma ve yol bulma konusunda ilham verme eylemini paylaşacağım. Karmaşık katmanlı araştırma süreci, sosyal tasarımın geleceğini tasarlamak için daha fazla görsel olanaklara nasıl yol açabilir? Eşzamanlı olarak imgeler inşa etme ve görsel metaforları yapıbozuma uğratma eylemi, öncesinde ve sonrasında eleştirel yansımanın izlediği yolu bulan yaratıcı bir eylem haline gelebilir. Bu araştırma-sanat projesi, sanal kültürel iletişimde sanal afiş kullanımı, gerçeklik, işlevsellik ve kullanılabilirlik konusunda en son teknolojiyi tartışacaktır.

ARE WE FACING WITH DIGITAL PANDEMICS - WILL NEW TECHNOLOGY HELP IN POST-COVID ART AUDIENCE

Poster as a medium of change has transformed it functionality many times, adapting or following the changes, but the New tendencies are requesting a proper transformation due to the advance development of Virtual Reality, NFT’s and the upcoming ‘Metaverse’ in order to preserve the so-called “universal communication vehicle”. How can designers integrate in a complex system of virtual technological tendencies in order to tackle the present and forthcome the future? Should old myths be dethroned, old educational methods upgraded, and societies prepared, since the new generations are already aware of the new industrial revolution. A key part of the process of design is to externalise thinking and feelings, especially the invisible, intangible, apparently abstract ones. The process of making, thinking and feeling visible proves to be a pivotal component of design synthesis, especially when much of design practices, teaching and learning happen virtually. I will share the act of reflection, using visual thinking tools, on inspiring a collaborative sense-making and way-finding. How can complex layered research process lead to further visual possibilities in order to project the future of social design. The simultaneous act of constructing images and deconstructing visual metaphors can become a path-finding creative action preceded and followed by critical reflection. This research art project will provide a state-of-the-art on the use of virtual poster in virtual cultural communication, reality, functionality and usability.

___

  • A.C. Addison, IEEE Multimedia (2000), Imerging trends in virtual heritage;
  • Alice Twemlow MIT Press (2017), Sifting the Trash: A History of Design Criticism;
  • Bekele, M. K., Pierdicca, R., Frontoni, E., Malinverni, E. S., and Gain, J. (2018). A survey of augmented, virtual, and mixed reality for cultural heritage. J. Comput. Cult. Herit.
  • Jim Blascovich and Jeremy Bailenson,‎ HarperCollins e-books; Illustrated edition (April 5, 2011) Infinite Reality: Avatars, Eternal Life, New Worlds, and the Dawn of the Virtual Revolution;
  • Octavian M. Machidona, Mihai Duguleanab, Marcello Carrozzinoc, Virtual humans in cultural heritage ICT applications: A review;
  • Springer, BerlinHeidelberg (2009) A. Bogdanovych, J.A. Rodriguez, S. Simoff, A.Cohen International Workshop on Intelligent Virtual Agents;
  • The Anatomy of Design: Uncovering the Influences And Inspirations in Modern Graphic Design, Steven Heller, Mirko Ilic (2007);
  • Virtual agents and 3D virtual worlds for preserving and simulating cultures;