Hannah Arendt Felsefesinde Kötülük Düşüncesi

Bu çalışmada esas olarak Hannah Arendt’te kötülük düşüncesinin ne olduğu üzerinde durularak konuyla ilgili tartışmalar, sorular ve değerlendirmeler ele alınıp analiz edilecektir. Yaşadığı dönemin koşullarından etkilenen düşünürümüz Yahudi kökenli Alman yurttaşı olarak İkinci Dünya Savaşı sürecinde yaşanan olumsuz durumlara maruz kalmış ve yaşananların içindeki çıkmazları anlamlandırma çabasıyla kötülük problemi bağlamında düşüncelerini ifade etmiştir. O’nun düşüncesine göre esasında Naziler’in Yahudilere uygulamış oldukları kötülükleri bütün insanlığa karşı suç olarak görmektedir. Nazi Subay’ının yargılama sürecine gözlemci olarak katılmış, yaşanılan bu insanlık dramını Kötülüğün Sıradanlığı Adolf Eichmann Kudüs’te adlı eseriyle kötülüğü açıklarken kendine özgü bir kavram ileri sürmüştür. Üzerimize görev olmayan şeylere karışmamak veya kimseye kötülük etmemek, bireyi iyi biri yapabilir mi? Sorusundan hareketle burada ortaya konulacak görüşlerle Hannah Arendt bağlamında kötülük probleminin açıklaması amaçlanmaktadır. Öncelikli olarak kötülük probleminin felsefe tarihindeki tarihsel çerçevesini ifade ettikten sonra Arendt’in kendi şahsına münhasır kötülük düşüncesi açıklanacaktır.

___

  • Aydın, M. S. (2012). Din Felsefesi. İzmir: İzmir İlahiyat Vakfı Yayınları.
  • Bakır, K. (2015). Hannah Arendt'te Kötülük Problemi. Kaygı Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 97-113.
  • Bircan, H. H. (2013). İslam Felsefesi Tarihine Giriş. İstanbul: Dem Yayınları.
  • Cevizci, A. (2001). Ortaçağ Felsefesi Tarihi. Bursa: Asa Kitabevi.
  • Cevizci, A. (2005). Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Cevizci, A. (2011). Felsefeye Giriş. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Çelik, H. A. (2009). Kötülüğün Sıradanlığı Adolf Eichmann Kudüs'te. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Çev:Ahmet Arslan, J. H. (2014). Felsefeye Giriş. Ankara: BigBang Yayınları.
  • Çev:Dominik Pamir, S. A. (1999). İtiraflar. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Direk, Z. (2021). Çağdaş Kıta Felsefesi- Bergson'dan Derrida'ya-. Ankara: Fol Yayınları.
  • Editör:A. Kadir Çüçen, A. T. (2013). Rönesans, Yeniçağ ve 19 Yüzyıl Felsefesi Tarihi. Ankara: Sentez Yayıncılık.
  • Editör:Murat Arıcı, Yrd. Editör:Yurdagül K. Adanalı. (2019). Felsefeye Giriş Temel Problemlere Sistematik Yaklaşım. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Eldaş, Y. S. (2014). Hitlerin Filozofları. İstanbul: Say Yayınları.
  • Erdem, H. (2010). Hannah Arendt'in Eichmann Davası Üzerine Düşünceleri. FLSF Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, 4-19.
  • Gökberk, M. (2015). Felsefe Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Kara, H. A. (2012). Devrim Üzerine. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Özbudun, J. J. (2012). Totaliter ve Otoriter Rejimler. Ankara: Liberte Yayınları.
  • Serin, H. A. (2014). Totalitarizmin Kaynakları 3 Totalitarizm. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Şener, H. A. (1996). Geçmişle Gelecek Arasında. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Şener, H. A. (1996). Totalitarizmin Kaynakları 1 Antisemitizm. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Şener, H. A. (1998). Totalitarizmin Kaynakları 2 Emperyalizm. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Şener, H. A. (2000). İnsanlık Durumu. İstanbul: İletişim Yayınları. Ural, Ş. (1986). Pozitivist Felsefe. İstanbul: Remzi Kitapevi. Warburton, N. A. (2000). Felsefeye Giriş. İstanbul: Paradigma Yayınları. Yaraç, M. T. (2013). Felsefeyi Anlamak. İstanbul: Optimist Yayınları.