MARTIN CRIMP’IN ATTEMPTS ON HER LIFE OYUNUNDA (POST-TRUTH) HAKİKATİN DEĞERSİZLEŞMESİ OKUMA/SI

Britanya‟da yirminci yüzyılın ikinci yarısı, Suratına Tiyatro döneminin etkisi altında kalmıştır. Yirmi birinci yüzyılın başında ise Tim Crouch, Simon Stephens ve Martin Crimp gibi çağdaş İngiliz oyun yazarlarının oyunları sayesinde, sözsel ve politik tiyatro daha hâkim konumdadır. Martin Crimp, hem İngiltere hem de Avrupa‟da en farklı ve en yenilikçi oyun yazarlarından birisidir. Postmodern ve Çağdaş İngiliz Tiyatrosu göz önünde tutularak, post-truth dünya (Hakikatin Değersizleşmesi) bağlamında bu makale Martin Crimp‟in en iyi bilinen Attempts on Her Life (1997, Onu Öldürmeye Teşebbüs Etmek) oyununun okumasını yapar. Attempts on Her Life oyununun birbiriyle çelişen 17 senaryosunda Martin Crimp, Anne ya da Anny, Annie, Anya ve Annushka karakterinin kim ve ne olduğunu sorgular. Anne bir kül tablası mı, turist rehberimi, kurye mi, porno yıldızımı yoksa yeni bir araba markası mıdır? Bu kadın karakter fiziksel olarak görülmez ya da hissedilemez. Kadının varlığının gerçek olup olmadığı sorgulanır. Öte yandan gerçekliğinin sorgulandığı politik yalanlar, post-truth politika başlığı altında analiz edilmektedir. Medya, ideoloji, politika, tüketim, yalanlar ve toplumsal çöküntü konularına dikkat çekilerek ve özellikle post-truth kavramına ve bu kavramın, hakikat değeri ve insan ilişkileri üzerindeki yapı çözüm rolüne yoğunlaşılarak, Crimp‟in başyapıtı incelenecektir. Bu çalışmanın amacı, post-truth kavramını oluşturan terimler aracılığıyla temel değerleri ve kimlikleri yok eden ve önceden belirlenen senaryoları topluma sunan Crimp‟in yeni tür oyununu analiz etmektir. Diğer bir ifadeyle Crimp‟in oyunu Anne gerçekte kimdir? ve gerçekte karışık senaryolardaki hakikat nedir? sorgulamalarını yapar.

POST-TRUTH READING IN MARTIN CRIMP’S PLAY ATTEMPTS ON HER LIFE

The second part of the 20th century has been placed influenced by In-Yer-Face Theatre in Britain. In the beginning of the 21st century, verbal and political theatre have been predominant thanks to the plays of contemporary British playwrites like Tim Crouch, Simon Stephens and Martin Crimp. Martin Crimp is one of the most distinctive and reformist playwright both in England and Europe. In the light of postmodern and Contemporary British Drama, this article reads Martin Crimp‟s most well known play Attempts on Her Life (1997) in the context of post-truth world. In the 17 contradictory scenarios of Attempts on Her Life, Martin Crimp questions who or what Anne or Anny, Annie, Anya and Annushka is. Is Anne an astray, a tourist guide, or courier, porn star and new brand of car? This woman character cannot be seen or felt physically. The exsitence of the woman is questioned whether it is real or not. On the other hand, politic lies, whose reality is questioned, have been analyzed under the title of post-truth politics. Drawing mainly on the terms of media, ideology, politics, consumerism, lies and social corruption, particularly focusing on critical role of post-truth and its deconstruction role of valuation of truth and human relations, Crimp‟s masterpiece will be examined. The aim of this study is to analyze Crimp‟s new kind of play through the lens of terms forming post-truth which devastates the fundamental values and identities and represents predetermined scenarios to society. In other words Crimp‟s play interrogates who Anne really is? and what the truth of any complicated scenarios really is?

___

  • AGUSTİ, Escoda Clara, (2005), “ „Short Circuits of Desire‟: Language and Power in Martin Crimp‟s Attempts on Her Life.” ARIEL: A Review of International English Literature 36, 103-26.
  • AGUSTİ, Escoda Clara, (2013), Martin Crimp's Theatre: Collapse as Resistance to Late Capitalist Society, Walter De Gruyter, Berlin / Boston, printed on 23.10.2014.
  • ALPAY, Yalın, (2017), Yalanın Siyaseti. İstanbul: Destek Yayınları.
  • ANGELAKİ, Vicky, (2012), The Plays of Martin Crimp: Making Theatre Strange, Palgrave Macmillan: Basingstoke ve New York.
  • BAGGİNİ, Julia, (2017), A Short History of Truth, London: Quercus.
  • CRİMP, Martin,(2007), Attempts on Her Life, London: Faber Plays.
  • İNAN, Dilek, (2016), Metinde ve Sahnede Cesur Tiyatro: Martin Crimp’in Attempts on Her Life ve In the Rebuplic of Happiness Adlı Oyunları. (Editör: D. Bozer), içinde Postdramatik Tiyatro ve İngiliz Tiyatrosu, Mitos Boyut Yayınları, İstanbul.
  • KEYES, Ralph, (2017), Hakikat Sonrası Çağ Günümüz Dünyasında Yalancılık ve Aldatma. (Çeviren: D. Özçetin), İzmir: Tudem Yayın Grubu.
  • KEYES, Ralph,(2018).“Life in the Post-Truth Era”, https://www.okhumanities.org. (09.02. 2019).
  • LUCKHURST, Mary, (2003), “Political Point-Scoring: Martin Crimp, Attempts on Her Life”, Contemporary Theatre Review, XIII, No.1, 47-60.
  • MCİNTYRE, Lee, (2018), Post-Truth. London: The MIT Press.
  • SİERZ, Aleks, (2012), “Interview: Martin Crimp in the Republic of Satire.” http://www.theartsdesk.com/theatre/interview-martin-crimp-republic-satire. (11.02.2019).
  • SİERZ, Aleks, (2013). The Theatre of Martin Crimp. Third Edition, London: Bloomsbury Methuen Drama.
  • STEPHENSON, H. ve Langridge, N. (1997), Rage and Reason: Women Playwrights on Playwriting. London: Methuen Drama.