RÖNESANSTAN ROMANTİZME İKTİDARIN SANATI

Antik dönemin hâkim skolastik düşünce yapısından 19. yüzyılın erken dönem modernist ve avangart sanat üsluplarının ortaya çıktığı döneme kadar, sanatçı ve siyasal erk arasında karşılıklı bir arz talep ilişkisinin olduğu, bu çalışmada detaylandırılmaya çalışılmıştır. Bu olgunun göstergeleri Erken Rönesans’tan itibaren ortaya çıktığını ve Fransız İhtilali ile en üst seviyede temsil edilerek yavaş yavaş etkisini yitirdiğini görüyoruz. Farklı sanat üslupları çerçevesinde sanatçının toplumsal kültüre kazandırdığı eserler, elbette salt kültürel birikim oluşturma hedefiyle hareket edilerek oluşmuş bir şey değildir. Her dönemin siyasal ve dini erkin sanatçıya yüklediği rol ve görev sayesinde kendiliğinden oluşan bir sanat piyasası olgusunun ve buna bağlı olarak gücü elinde tutan siyasal erkin çoğunlukla sanatçıyı yönlendirmesi ve himayesi altına almasıyla oluşan bir durum olduğu gerçeğidir. Bu gerçeklikle beraber ortaya çıkan “iktidarın sanatı” kavramı bir sorunsal haline dönüşerek bu çalışmanın temel yapı taşını oluşturur. 
Anahtar Kelimeler:

Sanat, Sanatçı, Siyaset

___

  • AYDIN, M. Ç. (2002). Sanatta İletişim Sorunu Açısından Platon ve Aristoteles (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • CLARK, T. (2004). “Sanat ve Propaganda (Kitle kültürü çağında politik imge”), Çeviren: Esin Hoşsucu, Sanat ve Kuram. İstanbul: Ayrıntı.
  • FİSCHER, E. (1990). “Sanatın Gerekliliği”, Cevat Çapan (Çev.), (6. Baskı), Ankara: Ver-so-İmge.
  • GOMBRİCH, E. H. (1992). “Sanatın Öyküsü”, Bedrettin Cömert (Çev.). (4. Baskı), İstanbul: Remzi.
  • HADJİNİCOLAOU, N. (1987). “Sanat Tarihi ve Sınıf Mücadelesi”, M. Halim Spatar (Çev). İstanbul: Sistem.
  • JARDİNE, L. & BROTTON, J. (2006). “Rönesan Sanatı ve Siyaseti”. İstanbul: Kitap.
  • OSKAY, Ü. (1982). “Çağdaş Fantazya”, Ankara: AYKO.
  • ÖZSEZGİN, K. (1979). “Daumier”. Milliyet Sanat Dergisi.
  • TANİLLİ, S. (1990). “Yüzyılların Gerçeği ve Miras”ı, (2. Baskı), İstanbul: Say.
  • TOPRAK, B. (1980). “Sanat Tarihi”, İstanbul: İnkılâp ve Aka.
  • TURANİ, A. (1997). “Dünya Sanat Tarihi”, (6. Baskı), İstanbul: Remzi. ULUTAŞ, S. (2017). “Sinema Estetiği: Gerçeklik ve Hakikat”. İstanbul: Hayalperest Yayınevi. İnternet Kaynakları http://www.tamsanat.net/yayinlar/makale.php?post=445. (Erişim Tarihi: 22/02/2019). Görsel-1. https://tr.m.wikipedia.org/wiki/Dosya:Human_headed_winged_bull_facing.jpg. (Erişim Tarihi: 25/02/2019).
  • Görsel-2. https://arkeokultur.com/antik-misirda-uygulanan-sasirtici-gebelik-cinsiyet-dogum-kontrolu-yontemleri/. (Erişim Tarihi: 27/02/2019).
  • Görsel-3. https://pemptousia.com/author/gregory-the-theologian/. (Erişim Tarihi: 05/03/2019).
  • Görsel-4. https://artsandculture.google.com/asset/theambassadors/.v (Erişim Tarihi: 05/03/2019).
  • Görsel-5.https://commons.wikimedia.org/wiki/File:David_Napoleon_crossing_the_Alps_ version.jpg. (Erişim Tarihi: 02/03/2019).
  • Görsel-6.https://www.google.com/search?q=Honore+Daumier,+Ayaklanma&rlz, (Erişim Tarihi: 07/03/2019).